Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Вчителю початкової школи


Урок розвитку зв'язного мовлення в 4 класі Твір-опис з елементами розповіді на основі власних спостережень „Калина»
Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема. Особливості побудови опису. Твір-опис з елементами розповіді на основі власних спостережень „Калина»
Мета уроку: вчити складати текст-опис за уявою, розширити знання дітей про значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки, вчити добирати влучні образні слова, розширити знання дітей про калину, як рослину – символ України, показати, як оспівував її український народ, пробуджувати пізнавальні інтереси до історії свого народу; розвивати у дітей мовлення, комунікативну компетенцію, образне мислення, вміння і навички у розв’язанні певних питань; сприяти підвищенню культури мовлення; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: дидактичний матеріал: мультимедійний супровід , схема, зразки ґрон, звукозапис .
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Методи і прийоми: слово вчителя, вправи, бесіда (репродуктивна, евристична), передбачення, тренування, думай/ділися думками з партнером, «Мозковий штурм», мультимедійна презентація, робота в парах, робота в групах.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
-Діти, я дуже щаслива працювати сьогодні з вами.
А працюватимемо ми під таким девізом:
Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись, а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно й плідно працювати.

II. Актуалізація знань учнів.
Репродуктивна бесіда
- Що таке опис? (Слайд 2)
Опис — це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки.
Тому потрібно вивчати дійсність, спостерігаючи навколишній світ, бачити ознаки, знаходити слова для найточнішого його опису, постійно збагачувати свій словниковий запас.
- Коли ми користуємось описом? (Слайд 3)
-Описом ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала те, про що ми говоримо або пишемо.
- Що можна описувати?
Описувати можна все, що ми бачимо навколо, з чим зустрічаємося в житті: предмети, тварин, людей, різні процеси, явища, що мають властиві їм ознаки. Стіл, дерево, шафа та інші предмети мають властиві їм ознаки. Але й кожне дерево, кожна шафа відрізняються своїми особливостями. Наприклад, стіл може бути письмовим, великим, важким, дубовим, круглим, але він не може бути злим, кулеподібним.
- Навіщо людині потрібні вміння описувати предмети, тварин й ін¬ших людей?
Для взаєморозуміння;
для спілкування;
для розвитку зв’язного мовлення;
для розвитку творчого мислення.

III. Повідомлення теми й мети уроку
-Сьогодні у нас урок зв’язного мовлення. Ми будемо складати текст-опис.
1. Метод передбачення.(Слайд 4)
Прослухайте вірш і спробуйте відгадати, який предмет ми будемо описувати.
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це? (Калина)
( На дошці висить кущ калини без кетягів)
-Подивіться на наш кущ калини. Чого в ньому не вистачає? (Грон)
-Злий зимовий вітер налетів і позривав грона. Залишились люди без цілющих ягід, а птахи без так необхідної взимку поживи. Але ми можемо допомогти и повернути кущику грона, якщо правильно виконаємо всі завдання уроку.
2. Повідомлення плана уроку
-Пропоную ознайомитися (а може, дехто вже це зробив) із тими завданнями, які чекають на вас сьогодні.
-Читаємо з дошки:
1) Вправа «Мозковий штурм»
2) Словникова робота
3) Поетична хвилина
4) Народними стежками
5) «Дощ» компліментів калинці
6) Фізкультхвилинка
7) Багаж знань
8) Самостійна робота в групах
9) Презентація роботи у великій групі (класі)
10) Підсумок

ІV. Робота над складанням текту-опису
1. Мовна розминка
(Вправа «Мозковий штурм». (Відбувається вільне накопичення великої кількості ідей з певної теми, спершу без критичного осмислення. Повідомивши тему уроку, назву тексту чи якесь слово, учням пропонується протягом 2–3 хв записати все те, що вони знають чи думають про це. Важливо записати якомога більше відомостей з певної теми, не замислюючись над тим, наскільки правильною є відповідь).
-Щедро дарує калина свій безцінний дар — свої ягідки — і людям, і птахам. Напро¬чуд гарна рослина!
Фронтальна робота
- Запишіть зараз все, що ви знаєте і думаєте про калину.
(слухання і запис на дошці відповідей)
(Повісити 1 гроно на калину )

2. Робота з тлумачним словником (Слайд 5)
- А тепер прочитаємо, що каже про калину тлумачний словник.
(Діти читають в зошиті відомості про калину з тлумачного словника)
Текст у словнику: Кущова рослина, що має білі квіти і їстівні гіркі чи кисло-со¬лодкі червоні ягоди.
З давніх-давен в Україні калину садять біля криниць, копанок, над ставками.

Доповнення вчителя:
Красива калина в усі пори року. Навесні, коли сонце щедро дарує тепло, калина вбирається у білі «букетики» з квітів. Придивіться до них. Зовні у букетику квіти великі, зібрані у віночок, а всередині – дрібні, непоказні. Цікаво, що великі квіти плодів не дають, а з маленьких восени дозрівають плоди калини. Вони наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть взимку, коли вже випадає сніг, висять вони на гілках, прикрашаючи оголений ліс і підгодовуючи пернатих мешканців.
Здавна існує звичай: біля щойно зведених осель, на примітному місці, в першу чергу садили калину.
(Повісити 2 гроно на калину )

3. Поетична хвилинка (Слайд 6)
- Багато поетів і письменників присвятили свої рядки калині. А особливо багато їх у Тараса Григоровича Шевченка. Прочитайте деякі з них.
1.Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину.
Над водою гне з вербою
Червону калину.
2. Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
-Знайдіть і підкресліть образні вислови про калину, які використав поет.
(Повісити 3 гроно на калину )

4. Народними стежками (Слайд 7)
-Ми знаємо, що натхнення для своїх творів Т. Г. Шевченоко черпав з народної творчості. А там вже калині присвячено ой, як багато сторінок. Недарма кажуть, що калина – символ України
1)Прислів*я та приказки:
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
Посади біля хати калину, будеш мати долю щасливу.
Без верби та калини нема України.
2)Порівняння дівчат з калиною:
-Пишна та красива, як червона калина.
-Убралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.
-Щоки червоні, як ягідки калинові.
3) Легенди
-Існує легенда, що колись давно, коли ще на Русь нападали татари, в одному селі грали весілля. На ньому зібралося багато вродливих дівчат. І саме в розпалі гуляння на село напали татари. Завойовники побачили красунь і почали ловити їх, щоб продати в Царгороді. Дівчати аби не потрапити у неволю, повтікали на болота. Ординці погналися за ними і потрапили в трясовину. Там, де сконали вороги, з*явилися гнилі купини, а на тому місці, де загинули українські дівчата, виросло багато кущів калини. І з того часу красу дівчат порівнюють з калиною.
4) Лікарські властивості. (Слайд 8)
-Калина відноситься до числа лікарських рослин. В народі кажуть: «Червона калина від ста хвороб лікує». Використовують для лікування і цвіт, і ягоди, і навіть кору калини. Екстракт кори – гарний засіб при внутрішніх кровотечах і судомах. Відвар і варення з ягідок використовують проти кашлю, а відвар квіток – від серцевих нападів.
(Повісити 4 гроно на калину )

5. «Дощ» комплементів калинці (Слайд 9)
-Діти, а у кого з вас дома є калина? Хто її посадив і доглядає? Що ви думаєте про калину? Давайте осиплемо її комплементами зі слів. Яка вона - наша калинонька? Які гарні слова ви можете про неї сказати?
Робота в групах.
Завдання1. Дібрати прикметники. (Слайд 10)
Кущ — густий, розлогий, пишний, крислатий. (Слайд 11)
Ягідки — червоні, круглі, смачні, гіркуваті, соковиті.
Квіти - духмяні, запашні, сніжно-білі. (Слайд 12)
Грона - важкі, червоні, розкішні.
Листя - темно-зелене, смарагдове, багряне
Завдання2. Дібрати дієслова. (Слайд 13)
Калина — шелестіла, пригощає, сміялася, похилилася,
тримає, годує, росте, виросла, буятиме, зацвіте, розквітне,
розвеселить.
Завдання 3. Прочитати словосполучення, підкреслити ті, які найбільше сподобались. (Слайд 14)
Розкішний крислатий кущ, веселить осінні і зимові барви,
-калина навесні- розквітає білим цвітом красуня, гарний білий рясний цвіт, милує очі біле мереживо, ніби дівчина в білій хустині;
-калина восени - -ягідки виблискують, веселить око яскравими барвами, пишається вогниками, одягла червоне намисто .
(Повісити 5 гроно на калину)

6. Фізхвилинка (Слайд 15)
-Багато пісень складено про калину. Під одну з них ми проведемо фізхвилинку
(Повісити 6 гроно на калину )

7. Вправа «Багаж знань». (Слайд 16)
Складання робочого матеріалу по плану
План
1. Яка калина на вигляд? (кущ, гілля, листя)
2. Чим приваблює кущ навесні і восени?
3. Де росте калина?
4. Яку користь приносить ?
5. Як народ величає калину?
( -Що ти знаєш про калину?
(Невисокий пишний кущ, лікарська рослина, росте на вологих місцях, про неї складено багато прислів*їв, віршів, казок, легенд)
-Які листки?
(Темно-зелені, округлені, смарагдові, багряні)
-Який цвіт?
(Білий зібраний у суцвіття, біле мереживо, ніби дівчина в білій хустині, сніжно-білий, духмяний)
-Які ягоди?
(Кислувато-терпкий смак, важкі соковиті кетяги, цілющий сік, палахкотять, мов ліхтарики)

8. Складання розповіді з елементами опису за поданим планом.
Робота в групах.

9. Презентація робіт великих груп. Зачитування складених творів.
(Повісити 7 гроно на калину)

V.Підсумок уроку . Оцінювання роботи учнів на уроці. (Слайд 17)
-Діти, що ми робили сьогодні на уроці?
- Що ми навчились робити?
- Для чого це нам потрібно?
-Подивіться на калину. Вона пишно одяглася в грона. Значить ви плідно попрацювали сьогодні на уроці.
-Порахуйте, скільки калинок протягом уроку отримав кожен із вас. Проведіть взаємооцінювання. У спеціальний квадратик в зошиті поставте такі оцінки:
- 10 і більше калинок - 11 балів;
- 8 - 9 калинок - 10 балів;
- 7 – 8 калинок - 9 балів;
- 5 – 6 калинок - 8 балів.
- А тепер проведіть само оцінювання. Замалюйте в зошиті кружечок біля того обличчя, яке відповідає вашій самооцінці:
- добре;
- непогано;
- можу краще.
-Скрізь живе калина — символ України.
Народжувалася донька — садив татусь калиноньку, хай росте — пишна, красна, щоб була її доленька щасна. На весільному короваї, у віночках дівочих, на сорочках, на рушничках, в імені Калини — скрізь живе калина.
-Ще є диво у калини. Її кісточки схожі на маленькі серця. Тому ця ягода є символом любові, вірності, відданості.(Слайд 18)
- Мені сьогодні хочеться подарувати вам по кілька ягідок калини, щоб ви посадили їх в кімнатні горщики, а навесні висадили біля своїх домівок, школи паростки, доглядали їх, а коли вони перетворяться на пишні кущі, хай прикрасять вони наше селище.
- Ніжними струнами душі своєї доторкніться до рідної історії, українських традицій і чистих джерел мудрості. Будьте, як калина, гарні не лише зовнішньо, а і внутрішньо.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Вчителю початкової школи | Додав: Taniusha (14.10.2011) | Автор: Робітник Тетяна Григорівна E
Переглядів: 14028 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 1
Цікавий урок.
1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]