Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Вчителю початкової школи |
Урок позакласного читання 4 клас Творчість Лесі Українки
Урок позакласного читання 4 клас Тема. Творчість Лесі Українки Мета. Розширювати знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати навички виразного читання віршів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, уміти уважно слухати товаришів. Виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки. Тип уроку. Урок позакласного читання. Обладнання. Виставка книг, портрет Л. Українки, презентація, віночок , малюнки до творів. Епіграф уроку: "Я маю в серці те, що не вмирає” I. Організаційна частина Усміхнися всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов’язково день тобі - веселим буде! — Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати. II. Актуалізація читацького досвіду У нашім класі на стіні Портрет висить у рамі. Він всім знайомий – І мені, й татусеві, і мамі. З портрета дивиться на нас Відома поетеса. Це гордість нашої землі. Нескорена, незламна Леся. — Про кого ці слова? __ Чим відома ця людина? __ Для чого ми вивчаємо творчість Лесі Українки? III. Оголошення теми і визначення завдань уроку Ця поетеса дуже багато зробила для розвитку рідної культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю. Тема нашого уроку : «Творчість Лесі Українки» — Отже сьогодні на уроці ми будемо звеличувати свої душі, зміцнюватимемо здоров'я, бо слухатимемо поезію. Епіграфом уроку будуть слова Л. Українки «Я в серці маю те , що не вмирає !» - Слухаючи поезію Лесі Українки, визначимо її характер. Кожний поет вкладає в свої твори часточку своєї душі та серця. 1. Робота з виставкою книг. -- На сьогоднішню виставку діти, що захоплюються поезією, принесли свої улюблені книги. - Які книги представлені на виставці? Назвіть їх. (Діти називають книги.) На виставці представлені збірки творів Лесі Українки. Мікрофон - Що ви знаєте про життя і творчість Лесі Українки? - Хто довідався, чому Леся взяла собі псевдонім Українка? 3. Презентація « Леся Українка» 4. Аналіз улюбленого твору (складання асоціативного куща до епіграфу протягом уроку) а) Вірш «Надія» (малюнок до твору) Леся Українка написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач ,засланої за участь у революційному русі. -- Яка тема цього вірша? Тема раннього вірша Лесі Українки - боротьба проти самодержавства, проти соціального та національного поневолення . -- Яка головна думка ? (волелюбність, справедливість ) б ) «Конвалія» (малюнок до твору) У вірші "Конвалія” Леся Українка розкриває силу життя природи. Байдуже, навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для хвилевої втіхи. (Людяність, любов до природи) в ) Виразне читання напам’ять поезії «Мамо, іде вже зима» (малюнок до твору) (Вірш-діалог читають 2 учні) Відшукайте на малюнку серед птахів пташку, про яку йдеться у вірші. Здогадайтесь хто вона? (Це пташечка — горобчик). _ Яка пташка відлітає у вирій? - Як ви допомагаєте птахам взимку? - Поміркуйте, чому горобчик не відлітає, не покидає рідної землі? (Він дуже любить свій рідний край). - Як слід поводитися в скрутні хвилини? (В скрутні хвилини потрібно шукати вихід з цієї ситуації). -- Яка головна думка ? (любов до рідного краю, мужність, сміливість) г ) Опрацювання вірша «Вечірня година» Поетичний світ письменниці насичений ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» — поезія, яка розкриває душу поетеси. Цей вірш Леся присвятила улюбленій мамі. Словникова робота Вправа на миттєве сприймання слів. Слова на картках-блискавках: місяць, горе,місяченько, тихо, лихо, тихенько. - Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (місяць) - Яке було спільнокореневе до нього? (місяченько) - Які були слова - синоніми? (лихо - горе) - Яке слово римується зі словом «лихо»? Читання вірша підготовленими учнями - Визначте настрій твору. (веселий, бадьорий). Читання вірша «ланцюжком» - Які картини природи зображено у вірші? (у вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Дані картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових – соловейка, вітру). Аналіз змісту вірша - Які речення за метою висловлення домінують у творі? - Прочитайте питальне речення, окличне. - Знайдіть і прочитайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі. - Поміркуй, чому у вірші їх так багато. - Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні, Як тут, на нашій рідній Волині!» - Знайди порівняння. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише.) - З якою метою їх ужито? (щоб краще передати уявлення , почуття). - Яка тема твору? (зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч). - Яка головна думка твору? (любов до мами, уславлення рідної оселі) Заучування уривка напам’ять (метод ейдетики) Анотація У поезії «Вечірня година» Леся Українка розповідає, як гарно гуляти вечором у садочку. Ми одразу переносимося у село, навкруги — біленькі хати, десь співає соловей. Природа і люди потроху засинають, чути колискову, яку співає мати дорогій дитині. І лише легенький вітерець порушує вечірню тишу. Поетеса любить Україну, село, природу. Її поезія викликає любов і повагу до рідного краю. Своїм віршем автор переконує, що людина завжди повертається серцем до своєї домівки, а образи природи залишаються в її серці назавжди. Підсумок. - Я бачу, що любите читати вірші, а значить, поезія торкається вашої душі. 1. Фізкультхвилинка Подолянка (Л.Українка записала в с. Колодяжне, коло м. Ковля на Волині). 2. Інсценізація казки «Лелія» (ляльковий театр) (Ляльки - мотанки, виготовлені учнями на уроці трудового навчання) У казці «Лелія» розповідається про хлопчика, який, будучи тяжко хворим, потрапляє в казку, сприймаючи її як дійсність. Павлусь рушає у далекі незвідані світи, звідки повертається, збагатившись знаннями про навколишню дійсність, про добро й зло. Змінюється внутрішній світ героя, він зіштовхується з проблемою необхідності власного судження, вироблення особистої позиції щодо оточуючого середовища. (доброта-асоціативний кущ) VI Узагальнення і систематизація знань — То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки? (Вона писала свої твори щиро, від душі, влучно добирала слова, образні вислови.) Асоціативний кущ Я МАЮ В СЕРЦІ ТЕ, ЩО НЕ ВМИРАЄ (волелюбність, справедливість, людяність, любов до природи, мужність, любов до рідного краю, сміливість, любов до мами, рідної оселі, доброта. ) Надзвичайно скромною та мужньою була Леся Українка. Вміла розрадити інших і себе. Устами героїні "Лісової пісні” Л. Українка стверджує : Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те , що не вмирає ! Тому, скільки б не пройшло років, твори цієї поетеси будуть цікаві і дорослим, і дітям. Віночок пам'яті Калина - символ краси і мужності; ромашка – символ миру і кохання; барвінок – символ любові; мак – символ печалі і туги; конвалія – символ ніжності, чарівності; незабудка – квітка вірності; безсмертник – символ безсмертя. Видатні поети ніколи не залишають нас. Вони відходять у безсмертя. Не стерлась райдужна сторінка, не вмерла пісня лісова, безсмертна Леся Українка була і є повік жива. Джерела 1. Безкоста С.В., Головко З.Л., Митохір Н.Б. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 4 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.- 148с. 2. Бібліотека української мови та літератури http://school-world.com.ua 3. Заброцька С.Г. Уроки читання. 4 клас. Частина друга.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 184 с. 4. Заброцька С.Г., Яріш Г.П. Читання. 4 клас. Інтерактивні форми роботи на уроках. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 56 с. 5. Татаренко Т., учитель початкових класів Великочернеччинської СЗОШ І-ІІІ ст. , Сумської обл. Урок – проект 4 клас «Хотіла б я піснею стати Л.Українка » Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 12536 | |
Всього коментарів: 0 | |