Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури |
Т. Шевченко "Садок вишневий коло хати..."
Тема. Вірш Тараса Шевченка "Садок вишневий коло хати…" Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Мета вчителя української літератури : вчити учнів відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них епітети, порівняння метафори; виховувати почуття прекрасного, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва; розвивати уміння висловити власні відчуття, емоції. Мета вчителя історії : розширити знання учнів про історичну постать Т. Шевченка; поглибити знання учнів про українське село ХІХ ст.; формувати вміння виділяти головне, розвивати діалогічне мовлення, розширити кругозір; виховувати толерантність, патріотизм. Тип уроку: комбінований Обладнання: підручник, "Кобзар" Шевченка, портрет митця, учнівські ілюстрації до поезії, роздруківка репродукції картини Т. Г. Шевченка "Селянська родина", виставка книг Шевченка і про Шевченка, пісня «Садок вишневий коло хати», презентації : «Садок вишневий коло хати», «Кирило-Мефодіївське братство» Учні повинні знати: ідейний зміст поезії «Садок вишневий коло хати», особливості виразного читання пейзажних віршів. Учні повинні вміти: виразно читати поезію; досліджувати в ній образи, розкривати їхню роль; відтворювати настрій пейзажної поезії; описувати власні почуття, викликані прочитаним, порівнювати різні види мистецтва, робити висновки. Хід уроку I. Організаційний момент Вступне слово вчителя історії Продзвенів дзвінок, Починаємо урок, Всі за парти тихо сіли І підручники відкрили… Вчитель літератури. У нас незвичайний урок. На ньому присутні гості, директори шкіл Апостолівського району і методисти відділу освіти. Учень (привітання гостям). Гостям шановним завжди раді, Побудьте з нами на уроці. Учитись хочемо ми справді. Питайте нас на кожнім кроці. І коли лінь нам заважає, Допоможіть ЇЇ прогнати, Придумайте нам щось цікаве — Тож годі на уроці спати! Вчитель історії Усе знесла й перемогла його любові сила. Того великого вогню і смерть не погасила. Л. Українка II. Повідомлення теми та мети уроку. Учні записують у зошити число і тему уроку Ми продовжуємо роботу з віршем, бо у початкових класах ви вже вивчали цю поезію. Але на сьогоднішньому уроці ми докладніше розберемо кожен рядок вірша. Вчитель літератури Епіграф уроку: Село! І серце одпочине. Село на нашій Україні — неначе писанка, село. Зеленим гаєм поросло. Цвітуть сади, біліють хати, а на горі стоять палати, неначе диво. А кругом широколистії тополі, а там і ліс, і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром. Сам Бог витає над селом. Тарас Шевченко поема «Княжна» Вчитель літератури. На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків. *Очікувані результатів від уроку. Що ви очікуєте від уроку? Учні записують на аркушах і залишають до кінця уроку. ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу Підготовка до аналізу ліричного твору. Історія написання поезії. Вчитель літератури. Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками. 1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». Вірш «Садок вишневий коло хати» Шевченко написав коли був у в’язниці. А чому він у неї потрапив вам розповість Олена Максимівна. Вчитель історії розповідає про Кирило-Мефодіївське братство У Києві Шевченко познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував його приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга. Крім допитів, були ще довгі дні й ночі в одиночній камері, майже півтора місяця. Що переживав, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія. Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати...». Ця поезія — одна з найсонячніших струн Шевченкової пейзажної лірики. Як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір? У оповіданні Володимира Дарди «Сильніший за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: «Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловились добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті запахи не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли...» Вчитель літератури Любов до Батьківщини, рідного краю до родини відчувають усі. Саме це почуття підтримує людину у скрутні хвилини. Уявіть Тараса Шевченка на засланні. Його вивели на прогулянку з камери. Поет глибоко вдихає весняне повітря, пахощі вишняку, добре знані йому ще з далекого дитинства. Раптом зринає перед Тарасовими очима до щему в серці мила картина: садок вишневий коло хати, хрущі гудуть… У таких драматичних умовах Шевченко творить надзвичайної краси поезію «Садок вишневий коло хати», яку вважають світовим шедевром пейзажної лірики. Виразне читання вірша вчителем (учитель читає вірш, а учні із заплюченими очима слухають). Читання вірша учнями. І куплет читає учень і коментує прочитане. ІІ куплет читає учень і коментує прочитане *Чому подає вечерю дочка ? *Чому мати научає? *Чому не дає соловейко научати? ІІІ куплет читає учень і коментує прочитане *Прослухати вірш у виконанні професійного читця з переглядом презентації *Гра «Склади вірш за сюжетними малюнками» Тема: зображення мальовничої української природи. Ідея: замилування простим, природним ладом трудового жит¬тя з чергуванням праці і відпочинку. Основна думка: Т. Шевченко звеличує красу українського на¬роду. Звернути увагу на картину щоб визначити жанр лірики Жанр: пейзажна лірика. *Бесіда. - Яку пору року описано у творі? Чому? - Яка ваша улюблена пора року? Де вам краще, вільніше дихається: на природі, вдома чи у гостях? - Як поет описує родину? Чи часто ви вечеряєте всією сім'єю? Коли це буває? - Чому донька подає вечеряти? (Допомагає стомленим батькам.) - Як ви розумієте рядки "А мати хоче научати, та соловейко не дає"? -Що ви знаєте про солов’їв ? -Які хрущі на вигляд? (переглянути ілюстрації на ст.213 підручника). *Виразне читання вірша учнем *Словникова робота. Вчитель. Знайдіть художні засоби в поезії Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати", запишіть їх у зошити. ( соловейко не дає, зіронька встає, хрущі гудуть – метафори; садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки). *Бесіда з учнями. - Завдяки ж чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської сім'ї? (За допомогою зорових і слухових образів, які створює поет.) - То що ж ми бачимо, читаючи поезію? (Садок вишневий, батьківську хату, плугатарів з плугами, сім'ю, що вечеряє коло хати, вечірню зіроньку...) - А чуємо? (Хрущі над вишнями гудуть, співають дівчата, витьохкування соловейка, тишу...) Де ще людина почуватиметься спокійнішою і щасливішою, як не серед такої природи. Шевченко змальовує ідеальну, досконалу для людини модель життєвого устрою — це дружна сім'я, де панує гармонія людини і природи, людини і мистецтва, людини і Бога. Цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику Я. Степовим. - Висловіть свої враження від цієї поезії. Який настрій вона створює? Як відображає мрію самого автора? (Настрій умиротворення, замилування, замріяності. Сам поет, мабуть, мріяв про таку сім’ю, про життя серед чудової української природи.) *Гра «Реконструкція рядків вірша» *Музична пауза. Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати…» Вчитель літератури : ідеальним є життя родини у поезії « Садок вишневий коло хати». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку. Звернути увагу на картину «Селянська родина» Поставлю хату і кімнату, Садок – райочок насаджу. Полежу я і походжу В своїй маленькій благодаті Та в однині – самотині В садочку буду спочивати. Присняться діточки мені, Веселая присниться мати, Давнє колишній та ясний, Та присниться сон мені!.. І ти!.. Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося. *Презентація композиції «Садок вишневий коло хати» ( нездійснена мрія Шевченка) *Творча робота. Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами дібравши їх з довідки. …. вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов ………., а …… зоря сяяла ….. діамантами на ……. полотні неба. З ….. прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов …. хор зібрався на найкращий свій концерт. Довідка : Тихий, срібло, золота, яскравими, темному, маленького, дзвінка, чарівний.!!! V. Підсумок уроку ( слайди ). 1. Що робить сім'я коло хати? А Вечеряють; Б грають; В співають; Г сплять. 2. Який художній засіб використовує поет у рядку «Хрущі над вишнями гудуть»? А Метафору; Б епітет; В порівняння; Г персоніфікацію. 3. Кого поклала мати коло хати? А Дочку; Б їжу; В маленьких діточок; Г чоловіка. 4. Хто подає вечерю у вірші «Садок вишневий коло хати»? А Мати; Б батько; В дочка; Г брат. 5. Що роблять дівчата, коли йдуть з роботи у вірші «Садок вишневий коло хати»? А Танцюють; Б сміються; В співають; Г розмовляють. 6. Який художній засіб використовує поет у рядку «А мати хоче научати. Так соловейко не дає»? А Метафору; Б порівняння; В епітет; Г персоніфікація. Підсумок. Незакінчене речення. *Які почуття викликав у вас вірш «Садок вишневий коло хати» ? *Чи здійснились ваші очікування? Записані очікування на початку уроку учні прикріплюють до аркушу на дошці. VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Самооцінювання VІІ. Домашнє завдання. Вивчити вірш « Садок вишневий коло хати». До слова «край» дібрати епітети. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 9638 | |
Всього коментарів: 0 | |