Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури |
Прислів’я і приказки
Тема: Прислів’я і приказки Мета: ознайомити учнів з прислів’ями і приказки, чим вони відрізняються ; розкрити мудрість народу; розвивати афористичність, точність думки висловлюваного, увагу; розвивати навички виразного читання прислів’їв і приказок; виховувати позитивне ставлення до надбань народу, бажання використовувати прислів’я і приказки в мовленні . Тип уроку: комбінований Обладнання: збірки прислів’їв і приказок, компакт-диски, малюнок Миколая, ілюстрації, скляне яблуко, кульки, картинки з індивідуальними заняттями, ложка, хліб, нитка. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. Привітання 1. Вступне слово вчителя Звучить легенька музика Білосніжні візерунки Вже блищать із краю в край. Вже готує подарунки Чудотворець Миколай. Але злі примари ночі Вкрали з неба зірочки, Щоб святий не зміг дороги До дітей знайти . Дітки, ви хочете допомогти Миколаю і освітити йому дорогу? Відповідь: Так, звичайно. 2. Мотивація навчальної діяльності. Щоб нам це вдалося, ми протягом уроку повинні дотримуватись такого правила: Я – учень Я – хочу знати Я – думаю Я – вмію Я – знаю Я – творча особистість Я – зірка А оскільки ви усі зірочки, то за кожну правильну відповідь буде з’являтися зірочка на дошці, яка освітить дорогу Миколаю. Він дуже любив дітей, любив читати, любив нашу мову, її перли – це усну творчість або фольклор. Запитання : - Що ми відносимо до усної народної творчості ? Відповідь: загадки, пісні, казки, прислів’я, приказки. 3. Оголошення теми, мети уроку. Ви розумні, я це бачу, Дуже чемні діточки. І сьогодні поговорим Про прислів’я і приказки . Отже, тема – прислів’я і приказки. Краса і мудрість цього жанру. Ми будемо намагатись розкрити народну мудрість, красу, характер цих крилатих виразів. 4. Актуалізація опорних знань. Опитування. ,,Вільний мікрофон” Дайте визначення: Прислів’я – короткий влучний образний вислів з повчальним висновком. Приказка – короткий образний вислів, у якому на висновок лиш натикається. Яка різниця між ними? Прислів’я має висновок, а приказка – ні . 5. Основна частина уроку Слово вчителя. Отже, починаємо допомагати св. Миколаю. Завдання 1. ,,Закінчи речення” На дошці початок прислів’я, а ви повинні сказати закінчення (запам’ятай). Вчитель. Молодці. Ви впорались із цим завданням. Ось уже 2 зірочки починають яскраво світити. Завдання 2. ,,Скляне яблуко із зернятками”. На столі стоїть скляне яблуко із своїми зернятками з номерами. Ви підходите, берете кульку-зернинку з номером і пояснюєте, як ви його розумієте. Чого воно вас вчить? 6. Зміст. 1. Язик до Києва доведе. 2. Хто більше читає, той більше знає. 3. Дружні сороки орла заклюють. 4. Де не є добре, а вдома краще. 5. Розум за гроші не купиш. 6. Рана загоїться, зле слово – ніколи. 7. Найбільше багатство – здоров’я. 8. Матері ні купити, ні заслужити. 9. Хату руки держать. Вчитель: Скляне яблуко за ваші відповіді дарує вам зірочки. Завдання 3. ,,Уважний слухач”. Прослухайте прислів’я і приказки. Після цього складіть до яких тематичних груп можна віднести. (диск – 26 (1.6) Вчитель: Вмієте уважно слухати, знаєте і знову зірочки нові на небі. Завдання 4. Робота в парі. На парті лежать прислів’я, з’єднайте їх і передаючи один одному зірочку відповідайте. Завдання 5. Перед вами ілюстрації, але вони дуже сумні, втратили другу частинку тексту. Допоможіть їх знову стати друзями. 1. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. 2. Нема науки без муки. 3. Чого в молодості навчився, на старість як знайдеш. 4. Хто більше хоче знати, треба менше спати. 5. Не спитавшись броду, не сунься у воду. 6. Краще синиця в жмені, ніж журавель в небі. 7. Соловей співає, поки голос має. 8. Увесь день байдики б’є. Вчитель: ,,Спасибі”, – кажуть друзі й дарують дві зірочки. Завдання 6. Аукціон. Діти, можливо, бачили як проходить аукціон. Одні продають – інші купують. Наш аукціон буде трішки іншим. Я показуватиму різні предмети, а ви повинні дібрати до них прислів’я. Можна користуватись підручником при необхідності. Хліб. Хліб – усьому голова. Зима без сліду – літо без хліба. Ложка. Ложкою моря не вичерпаєш. Як мед, то ще й ложкою. Гроші. Хоч у голові путо, аби грошей густо. Завдання 7. ,,Підбери відповідник”. Створення прислів’їв і приказок кожного народу пов’язана з розвитком культури, його побутом. Якщо порівняти тематичне розмаїття прислів’їв і приказок різних народів, то знаходимо багато спільного. Я читаю варіанти народів світу – ви підбираєте український відповідник. БІЛОРУСЬКЕ Життя прожити – не личаки сплести . Життя прожити – не поле перейти . АНГЛІЙСЬКЕ Краще сказати гостру правду, ніж лагідну брехню. Правда очі коле. АФГАНСЬКЕ Хто хоче спіймати рибу, повинен закинути вудку. Легше рибу з’їсти, як піймати. ЛАТИНСЬКЕ Семеро одного не бояться. Дружні вороги орла заклюють. Вчитель: Молодці. Ось знову зірочки з’я вились. 8. Виразне читання прислів’їв і приказок. Пояснення, що це? Учитель: Прекрасно. І ось ми допомогли святому Миколаю, освітили йому дорогу нашими зірочками – відповідями. Давайте прослухаємо улюблену пісню святого ,,Ой хто, хто Миколая любить”. (трек 28 ) 6. Підсумок уроку. Оцінювання. Слово вчителя. Хтось із мудрих назвав квіти усмішками природи. Зібрані в букети, вони милують око, чарують красою. Це саме – збірник прислів’їв і приказок. Я бачу в ваших руках прекрасні букети, над якими сяють зірочки, тому що ви дотримувались правил уроку. Дайте відповіді на запитання: - Що вас найбільше вразило на уроці? - Доведіть думку, прислів’я і приказка – народна мудрість. - Чи вживаєте прислів’я й приказки в мовленні? Як часто? На які теми? Вчитель: Ви сьогодні гарно попрацювали. Допомогли святому Миколаю 19 грудня прийти до вас у гості з дарунками, щастям, здоров’ям. 7. Домашнє завдання. Написати невеличке оповідання, взявши за основу улюблене прислів’я. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 4690 | |
Всього коментарів: 0 | |