Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури |
Діалог (урок в 9 класі)
Тема: Діалог, розділові знаки при діалозі Мета: повторити й поглибити отримані в попередніх класах знання про діалог і розділові знаки в ньому; формувати навички правильно ставити розділові знаки, інтонувати діалог; розвивати вміння будувати репліки та складати діалоги відповідно до запропонованої ситуації; виховувати в учнів розуміння етикетних норм під час спілкування, повагу до співрозмовника. Соціокультурна тема: Мати в житті кожної людини. Обладнання: схеми,відеоматеріали до уроку( відеоролики), комп'ютерна програма-тренажер, телевізор, ноутбук. Тип уроку: комбінований. Епіграф до уроку: "Мама. Чи є на світі слово більш прекрасне й ніжне? У матері добрі і ласкаві руки, найвірніше її найчутливіше серце – у ньому ніколи не згасає любов, воно ніколи не залишається байдужим...". Хід уроку І. Актуалізація опорних знань. 1. Фронтальна бесіда - Що таке пряма мова? - Які розділові знаки в реченнях із прямою мовою? _ Чим відрізняється пряма мова від непрямої? - Що таке монолог, діалог, полілог? 2. Слово вчителя Матусині очі На мене звернені очі: Великі, карі, жіночі. В своїй любові бездонні. Магічні, як у Мадонни. Добром налиті до краю. Я з них наснагу черпаю. За них я Богу молюся – Кохані очі матусі. Олеся Мамчич Мати. Тільки вона нічого не пожалкує для своєї дитини. Це вона у хвилину небезпеки ніколи не згадає про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, зазнає будь-яких труднощів, щоб дітям жилося краще. Віддасть всю свою мудрість душі, тепло свого серця, своє здоров'я.Материнська любов не знає кордонів, страху, сумнівів, розрахунків. Вона очищає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею. Мати тяжко страждає, якщо її дітей спіткало лихо, і розцвітає, стає молодшою, веселішою, сильнішою, коли бачить, що її діти виросли порядними людьми. Мати – захист і притулок для дитини, вона її опора і совість. Продивіться відеофрагмент "Лист дитини до матері" і скажіть, який висновок мають зробити майбутні жінки-матері та чоловіки-батьки? Визначте, діалогічне чи монологічне мовлення використане в уривку. ІІ. Сприймання і усвідомлення теоретичного матеріалу. 1.Розповідь вчителя з використанням опорних схем. Діалог — це пряма мова, яка передає розмову двох або кількох осіб. Слова кожної особи, що бере участь у розмові, називаються репліками. Репліку супроводжують слова автора, якщо бажано уточнити, кому вона належить. Кожна репліка діалогу здебільшого починається з нового рядка, на початку якого ставиться тире. Репліки в лапки не беруться. — Васильку! А ти ж знаєш, що я тебе на осінь записала в школу? — Звичайно, знаю! — відказав Василько і хотів бігти далі. — Та почекай, — зупинила його мама (За В. Тереном). Коли кілька реплік діалогу записуються в рядок і не вказується, кому вони належать, то кожна репліка береться в лапки і відділяється одна від одної тире: "А в тебе земля ще де є?" — "Ні, нема". —"А хата є?"— "Є" (Панас Мирний). Якщо перед першою реплікою ставиться тире, тоді парна репліка (відповідь) береться в лапки: — А в тебе земля ще де є? — "Ні, нема." — А хата є? — "Є" 2.Дослідження-трансформація - Перегляньте відео фрагмент "Мама", доведіть, що у відеоролику використано діалог. - Перекладіть українською мовою і запишіть, правильно ставлячи розділові знаки. За день до свого народження дитина запитала у Бога: - Я не знаю, навіщо йду в цей світ. Що я маю робити? Бог відповів: - Я подарую тобі янгола, котрий завжди буде поряд з тобою. Він усе тобі пояснить. - Але як я зрозумію його, адже я не знаю його мови. - Янгол навчить тебе своєї мови, охоронятиме від будь-якої біди. - А як звати мого янгола? - Неважливо, як його звати, у нього багато імен. Ти будеш називати його "мама"… - Зробіть висновок про розташування реплік діалогу та слів автора, накресліть схеми. - Продовжіть діалог 2-3 репліками. ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу 1. Робота з підручником , с. 31-32. Вправа 45- усно прочитати діалог, правильно інтонуючи, визначити репліки та слова автора. - Вправа 48 – колективно 2. Творча робота. Перегляньте відео"Діалог", назвіть учасників діалогу, складіть діалог матері та дитини і запишіть. 3. Відновлення(екран) В.О.Сухомлинський «Яблуко в осінньому саду» Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко. Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим лист ком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. Оля й Ніна аж скрикнули від радості. Як воно тут збереглося? з подивом запитала Оля. Зараз ми його зірвемо сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках. Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі: Хай тобі буде яблуко Ніно... Ніні хотілося щоб яблуко дісталося їй але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала Хай тобі буде яблуко Олю... Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані. Віддали їй яблуко. В маминих очах сяяла радість. Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці. І V. Підсумок уроку У вигляді діалогу бесіда про те, що вивчали, що вразило на уроці, як оцінено власну активність на уроці. V Завдання додому - виписати з української народної казки діалог(6-8) реплік, вивчити правило, вправа 49 ( ІІ) Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3344 | |
Всього коментарів: 0 | |