Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 7 клас |
Урок № 51 ВИД І ЧАС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ Мета: розширити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати вид і час дієприслівників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприслівники доконаного і недоконаного виду в текстах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використання дієприслівників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до природних багатств рідної держави. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння дієприслівників-антонімів, найуживаніших фразеологізмів, прислів’їв, приказок, до складу яких входять дієприслівники. Синтаксис: уживання дієприслівників у ролі другорядних членів речення. Культура мовлення: правильне вживання дієприслівників у власному мовленні. Текст (риторичний аспект): використання дієприслівників для зв’язку речень у тексті. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку ІІІ. Формування практичних умінь і навичок шляхом виконання системи завдань і вправ
Спостереження над мовним матеріалом Ø Прослухати текст. Визначити стиль мовлення і довести своє твердження. Дібрати заголовок, який би відбивав основну думку тексту. Розказати, вирощуванням якого врожаю славиться край, у якому ви живете. Звикнувши до гір там, але не заставши їх тут, лемки селилися на імітованих горах, точніше кажучи, на тутешніх подільських горбах. Тут степ переходив у Поділля, займаючи південні їх схили, які виходили бодай до маленької, та все ж до води… На горбах хати були сухі як дзвін, а на рівнині вогкі кутки пахли цвіллю навіть улітку, надто якщо хата потопала в чагарях. І все ж кмітливі господарі не боялися низу, багатіючи на буряках та на пшеницях від року до року, поволі спихаючи бідаків із південних на північні схили… (В. Земляк). Ø Виписати дієприслівники. Яку роль вони виконують у реченні? Що спільного мають із дієсловами? Ø Визначити вид та час виписаних дієприслівників, попередньо опрацювавши теоретичний матеріал за підручником. Вибірковий диктант з творчим завданням Ø Прочитати прислів’я і приказки. Пояснити їх зміст. За яких обставин можна використати в мовленні подані прислів’я і приказки? 1) Життя — це терниста нива: не пройдеш, ноги не вколовши. 2) Скінчивши діло, гуляй сміло. 3) Не знаючи броду, не лізь прожогом у воду. 4) Не подумавши, кілочка не застружиш. 5) Лінивий сидячи спить, лежачи робить. 6) Ледачий ївши гріється, а робивши мерзне. 7) Не взявшись за сокиру, хати не зробиш (Нар. творчість). Ø Виписати слова, що означають додаткову дію. Які ознаки дієслова мають виписані слова? Поставити до них запитання, визначити вид і час. Ø До виділених слів дібрати антоніми і скласти з ними речення, використовуючи дієприслівники. Творче конструювання Ø Переписати, розкриваючи дужки й утворюючи дієприслівники недоконаного виду. 1) І тут, (всміхаються), нам світить промінь часу (Т. Мельничук). 2) Намотується шлях на шини, шляху (долають) безмір’я (М. Самійленко). 3) Але литвин свій саморобний лук, і (гинуть), не випускає з рук. Знов забряжчали рицарські мечі, промчали коні, сталлю (гримлять). І, (тремтять), стріла свій дзьоб вганя в криваве око першого коня (М. Бажан). 4) Обріс мохом сірий камінь, в полі (лежать), зажурились козаченьки, дома (сидять) (Л. Боровиковський). Ø Визначити суфікси, за допомогою яких утворені дієприслівники. Зробити морфологічний розбір 2–3 дієприслівників. Лінгвістичне дослідження Ø Від поданих дієслів утворити дієприслівники недоконаного та доконаного виду. Виділити в дієприслівниках суфікси. Зразок. Робити — роблять — роблячи (недоконаний вид). Починати, підносити, місити, забувати, рухатися, звіряти, почати, гомоніти, проводити, переплутати, тримати. ІV. Підсумок уроку Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності. V. Домашнє завдання Скласти монологічне висловлювання на тему «Рослинний світ рідного краю», використовуючи дієприслівники. Визначити тип і стиль висловлювання, указати на вид і час використаних дієприслівників. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6246 | |
Всього коментарів: 0 | |