Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 6 клас |
Ступені порівняння якісних прикметників
Урок української мови в 6 класі ТЕМА УРОКУ: «СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ЯКІСНИХ ПРИКМЕТНИКІВ, ЇХ ТВОРЕННЯ» Мета: ознайомити шестикласників з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи. Внутрішньопредметні зв’язки: Культура мовлення і стилістика: правильне вживання в мовленні вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників. Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів з прикметниками. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми та мети уроку ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної діяльності шестикласників Спостереження над мовним матеріалом • Прочитати подані форми прикметників. • З’ясувати, чи змінюється значення прикметників при утворенні нової форми. Легкий — легший — найлегший; більш (менш) легкий — найбільш легкий; короткий — коротший — найкоротший; більш (менш) короткий — найбільш короткий. IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Коментар учителя. Якісні прикметники виражають ознаку, яка може виявлятися більшою або меншою мірою, тому їм властиві ступені по¬рівняння — вищий і найвищий. Прикметники, які показують, що в предметі більше тієї самої якості, ніж в іншому, є формами вищого ступеня порівняння: Берізка стрункіша за тополю. Прикметники, які показують, що в предметі найбільше тієї самої якості, порівняно з іншими предметами, є формами найвищого ступеня порівняння: Ірина — моя найкраща подруга. Робота з таблицею Ступені порівняння прикметників № з/п Ступені порівняння Форма Спосіб утворення Приклади Вищий Проста За допомогою суфіксів -іш-, -ш- від інших основ Мудрий — мудрі¬ший; малий — менший Складена За допомогою додавання до звичайного прикметника слів більш (менш) Короткий — більш короткий; гіркий — менш гіркий Найвищий Проста За допомогою додавання до прикметників вищого ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префікса¬ми як-, що- Вищий — найвищий; якнайменший, що¬найменший Складена За допомогою: а) слів найбільш, найменш; б) прикметників Найбільш здібний, найменш освічений; Розтлумачити фразеологічні звороти (див. довідку). Довідка: ледарювати, боягуз, охоче, з великим задоволенням, викрити кого-небудь у нечесних діях, дуже бідний, пропагувати відоме, часто хиб¬не, нікудишній, бігати без передишки, занадто пізно, запам’ятати надовго, нічого путнього не виходить, вигадувати, говорити неправду, пусте. Творча робота (у групах) Уявити ситуацію: вам випала нагода виступити перед своїми ровесниками з темою «Майбутнє у наших руках». Скласти усний твір-міркування, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння. Вибіркова робота З наведених прикметників виписати ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументувати. Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий. Пояснювальний диктант Записати текст під диктовку. Знайти прикметники, у яких ознака може виявлятися більшою або меншою мірою. Не раз приходили ми на це місце і восени, і взимку, і напровесні. І кожного разу нам відкривалась усе нова й нова краса. Наступного року лан залило біле цвітіння гречки. Блакить неба заграла новими відтінками, а смарагдові крони дерев у байраці стали ніжнішими, ласкавішими (За В. Сухомлинським). Гра «Хто швидше?» Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку форми з суфіксом -ш-, а в другу — з суфіксом -іш-. Далекий, широкий, дешевий, новий, старий, рідкий, гіркий, тонкий, товстий, гладкий, глибокий, мілкий, зелений, тихий, вигідний. VI. Систематизація й узагальнення знань Подумати і дати відповіді на питання: 1. Як утворюється проста форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння? 2. Як утворюється складена форма вищого й найвищого ступенів порівняння? 3. Які прикметники не утворюють ступені порівняння? Чому? 4. Яку роль відіграють у мовленні прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння? VII. Підсумок уроку VIII. Домашнє завдання Із художньої літератури виписати 3–5 речень, у яких уживаються прикметники, які виражають ознаку, що може виявлятися більшою або меншою мірою. Зробити синтаксичний розбір одного з речень. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 4596 | |
Всього коментарів: 0 | |