Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 6 клас |
Урок № 9. Причини популярності образу Прометея Мета: розвивати уміння складати простий план твору, вчитися характеризувати героя міфу, знаходити літературні паралелі; з’ясувати причини популярності образу Прометея; ознайомитися з поняттям «прометеїзм»; виховувати високі моральні якості. Обладнання: учнівські ілюстрації до міфу «Вогонь Прометея», тексти віршів Дж. Байрона, Й. Ґете, Лесі Українки. Тип уроку: комбінований. Там орел карає, Що день божий добрі ребра Й серце розриває… Т. Шевченко Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Зачитування учнями простого плану до міфу «Прометей» Завдання - Доведіть, що твір «Прометей» є міфом. 1. У яких горах був прикутий Прометей? (Кавказ) 2. Я к звали дівчину, перетворену на телицю? (Іо) 3. Я к звали чудовисько, що охороняло Іо? (Аргус) 4. Чийого пророцтва боявся Зевс? (Кроноса) 5. Х то з титанів тримав на своїх плечах небесне склепіння? (Атлант) 6. Найголовніший дарунок Прометея людям. (Вогонь) ІІ. Мотивація навчальної діяльності У деяких областях Греції Прометея шанували, як бога. В Афінах він був у пошані нарівні з Афіною та Гефестом. На честь Прометея запроваджено свято — біг із запаленими смолоскипами (прометеї). Читання уривка з поеми Т. Шевченка «Кавказ» («За горами гори, хмарою повиті…») - Чи не погасне вогонь душі Прометея, на думку поета? ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу 1. Складання характеристики героя 1) Х то такий Прометей? (Титан, який посмів виступити проти Зевса; син Іапета і Феміди (!) → прагнув справедливості.) 2) Я кий подвиг він здійснив? (Терпів муки заради щастя людей, зробився нещасним, але не підкорився тирану.) 3) Чого навчив Прометей людей? (Див. схему з попереднього уроку) 4) Які риси характеру притаманні цьому герою? (Сміливість, рішучість, доброта, розум, хитрість, наполегливість, чуйність) 5) Які почуття викликає у читача Прометей? (Повагу, захоплення, подив, вдячність) 2. Проблемне запитання «Мікрофон» - Чи можна вважати Прометея героєм? (Прометея можна вважати героєм, тому що він здійснив подвиг заради інших, поступився своїм щастям, бо дуже хотів допомогти людям, полегшити їхнє життя.) 3. Словникова робота 4. Презентація учнями власних малюнків до твору IV. «Літературні паралелі» 1. Слово вчителя — Прометей відкриває галерею так званих вічних образів, до яких постійно звертатиметься людство. Есхіл присвятив титанові ряд трагедій, з яких збереглася лише одна — «Прометей закутий». Прометей Есхіла втілює розум і силу духу, волелюбність і велич подвигу в ім’я щастя людей. За нового часу образ титана Прометея знаходимо у творах Ґете, Байрона, Шеллі, він надихав славетних майстрів пензля Мікеланджело, Тиціана, Рібейру, композиторів Бетховена, Ліста, Скрябіна. Образ Прометея надзвичайно популярний в Україні. У своїх творах його подвиг уславили Т. Шевченко, І. Франко, Леся Українка, А. Малишко. 2. Читання творів, присвячених подвигу Прометея 1) Й. Ґете «Прометей» 2) Дж. Байрон «Прометей» 3) * * * Крик Прометея лунає безліч віків скрізь по світі, він заглушає собою потужні громи олімпійські. Тисячі тронів упало і людських, і божих, але Титанова круча стоїть, наче вічна твердиня духу того, що, немов ураган, без упину іскорку, вхоплену з неба, в могутній вогонь роздимає. Краще бринять від того урагану пошарпані струни, ніж у майстерних руках срібнострунні золотистії арфи, зграйно й добірно настроєні до дифірамбів облесних. Так було завжди і так буде довіку, поки житимуть люди і поки бринітимуть струни. Тільки ж той крик Прометея на струнах удати здолають руки того, хто у серці іскру небесну ховає, рід свій веде з Прометея і предківський спадок шанує, тямлячи іншу красу, ніж ту, що на ярмарку завжди руки до бубна призводить, а ноги до скоків безладних. Той Прометея нащадок, дотепний до струн найдорожчих, руки до крові скалічить об струни незграйні волові, серця риданням домовить тих струн недомовлених жалі,— знаючи добре ціну і музиці, й музикам, і струнам, щирого злота пісень не продасть за злотистую арфу. Леся Українка V. Підбиття підсумків уроку - Чи можна вважати Прометея героєм? - Що означають поняття «Прометей», «прометеїв вогонь» у переносному значенні? - Хто з відомих поетів, художників, музикантів звертається до образу титана? - У чому секрет популярності образу Прометея? VI. Домашнє завдання Відповісти на запитання: «Кого з наших сучасників можна було б назвати Прометеєм? Чому?» (письмово); підготувати розповідь про Геракла. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 8624 | |
Всього коментарів: 0 | |