Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 6 клас |
Грецьке диво. Міфи Давньої Греції.
Грецьке диво. Міфи Давньої Греції. Мета: ознайомити учнів з історією виникнення та розвитку давньогрецької міфології; поглиблювати знання про міфи; розвивати вміння учнів усно відповідати на поставлені запитання, висловлювати власну думку, критично мислити; розвивати пізнавальну діяльність, творчі здібності; формувати ціннісні орієнтири на зразках світової літератури, виховувати повагу до надбань світової культури. Тип уроку: інтегрований урок . Обладнання: карта стародавнього світу, інтерактивна дошка, тексти давньогрецьких міфів, репродукції із зображенням давньогрецьких богів, героїв, репродукції творів мистецтва на міфологічну тематику, учнівські малюнки до міфів. Міжпредметні зв’язки: історія. Ланцюжок навчальних ситуацій: Учнівський вернісаж. Інтернет - вікторина «Боги давньої Греції». Експрес – опитування «Давньогрецькі герої». Проблемні завдання. Прийом «Продовжіть речення». Методи і прийоми: • словесний (розповіді вчителів літератури та історії, бесіда); • наочний (карта світу, ілюстраціі, інтернет - слайди); • проблемний (робота над завданнями). Очікувані результати. Ви зможете: – знайти на карті Грецію; – розповідати про релігійні уявлення давніх греків; – розпізнавати за зображеннями грецьких богів; – пояснювати значення крилатих висловів, взятих з міфів; – застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни «античність», «елліни», «грецькі міфи». Випереджальні завдання: – Прочитати міфи «Дедал та Ікар», міф про Прометея, міфи про Геракла, «Нарцис», «Пігмаліон». Люди – смертні боги, а боги - безсмертні люди. Геракліт Хід уроку І. Емоційне налаштування на урок.(Слайд ) Учитель літератури. Дорогі діти, усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Слово вчителя літератури. Діти, світова література багата на цікаві твори, а за ними - чиїсь славні імена. Ми можемо почерпнути з них багато корисної інформації, матеріалу для роздумів над життєвими проблемами. Прочитайте епіграф до уроку. Які цікаві і мудрі слова залишив по собі давньогрецький філософ Геракліт! Давайте поміркуємо разом і спробуємо дати відповідь, що за ними криється. (Міркування і відповіді учнів). 2.Бесіда. – У яких розповідях давнини тісно взаємодіють люди і боги? – Що ж таке міфи? – Дайте визначення міфології. – Назвіть основні тематичні групи міфів. 3. Презентація учнівських малюнків « Міфи Давньої Греції». IIІ. Мотивація навчальної діяльності. Учитель літератури. Дорогі діти, сьогодні ми з вами продовжуємо мандрівку у світ літератури. І розпочинаємо розмову з дуже цікавої, захоплюючої, повної таємниць теми – антична література. Щоб таємниці відкрили свою завісу, нам необхідно здійснити подорож у сиву давнину. Помандруємо у світ грецьких міфів. Антична література вважається колискою європейської культури. О. Пушкін писав, що кожна освічена людина має знати безсмертні твори та не забувати наших далеких пращурів, які створили безсмертні скарби культури. Як казали великі: «Хто хоче знати майбутнє, мусить знати минуле», «Життя починається з дитинства, література – з міфів і казок». IV. Вивчення навчального матеріалу. Учитель літератури. Що ж поєднується в понятті «античний світ»? Так, Стародавні Греція і Рим. Звучить музика Сиртакі.( Слайд краєвидів Греції ) Учень-географ. Діти, погляньмо на карту світу. (Слайд ) Нас здивує, якою незначною за розмірами була велика колиска європейської культури – Давня Греція. Це клаптик землі в басейні Середземномор’я: південна частина Балканського півострова, острови Егейського моря і вузька смуга малоазіатського узбережжя. Учень-історик Все населення Афінського полісу — найсильнішої грецької держави і головно¬го джерела античної культури — не перевищувало, очевидно, 200-300 тисяч чоловік; за нашими сучасними масштабами це зовсім мало. Незрівняним із сучасністю було і виробництво: дрібні ре¬місничі майстерні, де працювали вручну, сокирою, пилкою і мо¬лотком, не знаючи ніяких машин, самі господарі та їхні «живі знаряддя» — раби. Учитель літератури. І в цьому маленькому, здавалося б, примітив¬ному світі народилась і розцвіла гігантська духовна культура, що не зістарилася навіть через тисячоліття! Чи не диво це? Деякі учені справді вживали вислів «грецьке диво». (Слайд ) Таку назву має і наш сьогоднішній урок. А йтиметься на ньому про те, звідки бере початок невичерпна духовність древ¬ніх греків. Біблія говорить: «Спочатку було слово...». «Слово, розмова, порада, чутка...» грецькою мовою звучатиме — «мют-хос» — «міф». Учитель літератури. У Давній Греції міфи складалися ще задовго до поширення письма. Отже, вони були фольклорним жан¬ром і тому існувало багато варіантів одного і того самого міфу про якогось бога чи героя. Бесіда за запитаннями (актуалізація знань учнів про фольклор, отриманих у 5 класі): — Що ви знаєте про фольклор? — Яким словосполученням можна замінити це слово в ук¬раїнській мові? (Усна народна творчість). — Які види фольклорних творів вам відомі? (Міфи, казки, прислів'я, приказки, пісні, билини, байки, анекдоти, частівки). Учень- історик. Наукою доведено, що давньогрецькі міфи ви¬никли в різних куточках Греції, на зламі IV—І тисячоліття до н.е., тобто близько трьох тисяч років тому. То ще було дитинс¬тво людства. І як діти завжди всім цікавляться, безперервно запитують «чому?», так усім цікавилися й стародавні греки. Тільки, якщо не відходити від цього порівняння, у них не було дорослих, які могли б усе пояснити, і вони намагалися самі визначити, що таке навколишній світ, в якому живе людина? Чи був у нього якийсь початок, чи він існував завжди? Що таке людина, і яке місце відводиться їй у світі? З чого все скла¬дається, і чи можна це пізнати? Учитель літератури. Грек відчував навколо себе розмаїте і могутнє життя таєм¬них сил. Дерева ростуть мовби якимсь чудом, і тихе шелестін¬ня листя — то їхня мова; ріки течуть у невідому далечінь, і їхні води — життєдайні; вогонь народжується, пожирає свою поживу і вмирає; вітер мчить понад горами, зловісно завива¬ючи, — звідусіль проглядають незбагненні сили, перед якими первісна людина схиляється і тремтить. Прагнучи пізнати їх і зав'язати дружні стосунки, вона називає їх іменами і, зреш¬тою, оточує себе безліччю богів. Кожне явище, заняття мало свого покровителя. Дуже часто обожнювалися неживі предмети, що їх вважали за оселю певного доброго чи злого духу. Нерідко загальною святинею ставали дуже старі або особливо гарні дерева. Дуб присвячували найвищому божеству – Зевсу. Тварин первісні люди часто ставили вище від себе, цінуючи їхню силу чи хитрість. Греки вірили в існування душі, котра, як вони вважали, мала вигляд маленької лялечки, тому її називали корою – дівчинкою. У мистецтві її часто зображали крилатою істотою. Учитель літератури. Як бачите, давня людина не відводила для себе центрального місця в навколишньому світі. Вона усвідомлювала, що і звір, і птиця, і дерево, і сонце, і душа померлого предка рівноцінні взаємопов’язані, здатні впливати на долю одне одного. Давні греки уявляли богів дуже схожими на людей. Їх вони наділяли всіма людськими рисами, а звички та стосунки між ними змальовували такими самими, як і в людей. Але на відміну від людей, боги жили на Олімпі та бул безсмертними. Первісні люди вірили, що боги Олімпу захищають і оберігають Елладу та її народ. V. Узагальнення вивченого. Завдання 1. – Діти, давайте згадаємо грецьких богів. Інтернет – вікторина « Боги Давньої Греції». (Слайди ) Завдання 2. Експрес – опитування «Герої давньогрецьких міфів». (Слайди ) – Знаменитий грецький герой, який здійснив дванадцять подвигів. (Геракл). – Титан, який приніс вогонь людям. (Прометей). – Чудовисько, яке жило на острові Кріт у лабіринті. (Мінотавр). – Як звали царя Ітаки, котрий 10 років повертався з Троянської війни? (Одіссей). – Як звали бога морів? (Посейдон). – Як звали лютого собаку, що охороняв браму Аїду? (Кербер). – Юнак, якого боги перетворили в квітку через надмірну любов до себе.(Нарцис). – Однооке чудовисько, яке не знало правил гостинності. ( Поліфем) – Юнак, який піднявся занадто високо в небо на крилах і через це загинув.(Ікар). – Герой, тіло якого майже все було невразливим для стріл.(Ахілл). Завдання 3. – Наведіть приклади крилатих висловів з давньогрецьких міфів. ( «Ахіллесова п’ята», «троянський кінь», «яблуко розбрату», «авгієві стайні» та інші.) – Чому ці вислови й досі актуальні? Учитель літератури. Тому що й сучасна людина відчуває зв'язок з античною культурою. У нашому вжитку є слова латиського походження (школа, література, географія, політика та інші). Навіть наші імена мають здебільшого грецьке та латинське походження, скажімо: Олександр, Галина, Тетяна, Оксана, Віктор, Петро та інші. Учитель історії. Цікаво, що першим письмовим відомостям ми теж завдячуємо грекам. Саме грецький мандрівник і історик Геродот ще у vст. до н. е. побував у Північному Причорномор’ї. Усе побачене й почуте під час цієї та інших подорожей він виклав у 9 книгах «Історії». Відомості Геродота є чи не єдиною пам’яткою географії півдня України. В Україні й досі збереглися руїни античних міст – Херсонеса та Ольвії. (Слайд ) VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. 1. Проблемне завдання. – Чому, на вашу думку, у давніх греків не було казок? – Чому елліни вірили в існування олімпійських богів? – Чому зараз люди не вірять у них? – Поясніть, чому вчені вивчають легенди і міфи? (Слайд ) Учитель літератури. Сьогодні ми не прощаємось з культурою Давньої Греції. Багато поколінь людей знає свободолюбивого Геракла, який очищає землю від страхіть, аргонавтів – сміливих відкривачів нових земель, Прометея, який подарував вогонь людству. Всі ці образи стали надбанням світової літератури, і кожна культурна людина повинна їх знати. 2. Прийом «Продовжте речення» – Сьогодні на уроці я дізнався… - Я не вмів, тепер я вмію … - Мені потрібно начитися … - Мені потрібно повторити … VII. Домашнє завдання. Написати невелике оповідання про улюблений давньогрецький міф.. VIII. Оцінювання учнів. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 2420 | |
Всього коментарів: 0 | |