Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків правознавства 9 клас |
Тема. Споживачі та їхні права Мета: дати учням уявлення про те, хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці, нормативні акти, що захищають права споживачів; моделювати ситуації придбання товару, замовляння послуг чи робіт; складати за зразком скаргу (претензію) щодо порушених прав споживача; розв’язувати правові задачі. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь . Товари не завжди бувають якісними, продавці ввічливими, тому на допомогу приходить держава, яка запроваджує спеціальні закони для захисту прав покупців. Нам і нашим близьким постійно доводиться купувати продукти харчування та інші товари у магазині, на ринку; здавати одяг або взуття в ремонт; користуватися водою, електроенергією, домашнім телефоном; їздити на громадському транспорті; відпочивати за путівками; користуватися послугами перукарень та хімчисток; брати напрокат необхідні предмети. В усіх випадках ми виступаємо як споживачі товарів, робіт або послуг. Споживач — людина (фізична особа), яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати або замовити товари (роботи, послуги) для власних побутових потреб. Така угода зазвичай оформлюється квитанцією, товарним або касовим чеком (використовуючи папку документів, показує квитанцію, товарний чек, касовий чек). Завдання 1-й варіант Наведіть приклади, коли ми з вами: 3) користуємося послугами; 4) замовляємо роботи. На дошці прикріплено три малюнки, де зображені герої дитячих казок і віршів. Учитель пропонує школярам назвати ролі, в яких виступають герої відомих казок і віршів, а також навести свої приклади літературних персонажів. Наприклад: 1) король і кравець (казка Г. X. Андерсена «Нове плаття короля»); 2) дід і золота рибка (О. С. Пушкін «Казка про золоту рибку»); 3) Муха-Цокотуха, яка купує на базарі самовар (вірш К. Чуковського); 4) Микита Кожум’яка (народна казка). Евристична бесіда У ч и т е л ь. Окрім споживачів, у цих відносинах присутня також друга сторона. Хто є другою стороною, в разі, коли ми: 1) купуємо товари; 2) замовляємо послуги чи роботи? У ч и т е л ь (підбиваючи висновок після виступів учнів). У першому випадку це продавці — підприємства, установи, організації, або громадяни, які реалізують товари, та виробники — ті, хто виробляють товари для реалізації. У другому — це виконавці — підприємство чи людина, які виконують роботи або надають послуги. Права та обов’язки споживачів закріплені в Законі України «Про захист прав споживачів». Практична робота Завдання 1. Клас розподіляється на групи відповідно до кількості прав споживачів. Кожна група опрацьовує відповідну статтю закону «Про захист прав споживачів» і коротко доповідає про основні положення цих статей. • 1-а група. Право на захист своїх прав з боку держави. • 2-а група. Право споживача на належну якість продукції. • 3-я група. Право споживача на безпеку продукції (товарів, наслідків робот). • 4-а група. Право споживача на інформацію про продукцію. • 5-а група. Право споживача на вільний вибір продукції. • 6-а група. Право на судовий захист прав споживачів. • 7-а група. Право об’єднання споживачів у громадські організації. • 8-а група. Обов’язки споживачів. Вправа «Відкритий мікрофон» Наведіть приклади з вашого життя, життя ваших батьків або товаришів, коли права споживачів були порушені. Завдання 2. Клас розподіляється на 4 групи споживачів та окрему групу-експертів. • 1-а група. Купуємо товари. • 2-а група. Замовляємо послуги. • 3-я група. Користуємося послугами. • 4-а група. Замовляємо роботи. Кожна група моделює та розігрує перед класом –2 ситуації (можна використати наведені під час «Відкритого мікрофону»), додавши до змісту типові порушення з боку продавців (виконавців, виробників) і помилки з боку споживачів. Експерти та інші групи аналізують ситуації. Вправа «Відкритий мікрофон» Розкажіть, що робили ви, ваші батьки або ваші товариші, коли їхні права як споживачів порушувались. Який це мало результат? Учитель, узагальнюючи виступи груп, зазначає, що покупець може вимагати заміни товару, якщо: 2) вимогу заявлено протягом 4 днів; 3) збережено його товарний вигляд, поживні якості, пломби, ярлики; 4) надано документ, що засвідчує факт придбання товару. Якщо протягом гарантійного строку виявлені вади товару, споживач має право вимагати від продавця або виробника; 1) безоплатного усунення цих вад; 2) відшкодування витрат споживача на їх усунення; 3) заміни на такий самий товар належної якості; 4) зменшення ціни товару; 5) заміни на товар іншої моделі з перерахуванням вартості; 6) розірвання укладеної угоди та повернення сплачених за товар коштів. • безоплатного усунення недоліків у розумний строк; • зменшення ціни за роботу (послугу); • безоплатного виконання іншої речі з такого самого матеріалу і такої самої якості чи повторного виконання робіт. Перш ніж висувати вимоги, переконайтесь, що вади виникли не в результаті порушення правил користування товару або його зберігання. 1) коли і за якою ціною придбано товар; 2) гарантійний строк та документ, яким він встановлюється; 3) причини скарги; 4) претензії та вимоги споживача; 5) документи, що додаються до скарги. Якщо протягом місяця ви не отримаєте задоволення або відмови щодо неї, звертайтесь до суду. Завдання 3. Клас розподіляється на групи відповідно до дій споживачів та групу експертів. • 1-а група. Претензії до купленого товару. • 2-а група. Претензії до виконаних робіт. • 3-я група. Претензії до наданих послуг. Групи моделюють та демонструють перед класом ситуації згідно зі своєю темою, експерти та інші групи аналізують, наскільки правильно поводилися споживачі, продавці, виконавці. ІV. Підсумки уроку Рефлексія Зробіть висновки з усього, що ви сьогодні почули, дізналися, вивчили. 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. У ЗМІ підібрати матеріал про факти порушення прав споживачів та їх захист (цей матеріал доцільно накопичувати й використовувати під час уроку тематичного оцінювання). Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 7789 | |
Всього коментарів: 0 | |