Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 9 клас |
Урок 10. Трудові ресурси і зайнятість населення
Тема 4. Трудові ресурси і зайнятість населення Урок 10. Трудові ресурси і зайнятість населення Мета: дати визначення й охарактеризувати поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «безробіття»; поясніти забезпеченість трудовими ресурсами різних регіонів України, їхній кількісний та якісний склад, проблеми; пояснити причини неповного використання трудових ресурсів; розвивати навички порівняння (структуру зайнятості населення в Україні з іншими країнами світу); виховувати почуття відповідальності, акцентувати увагу на значенні рівня кваліфікації трудових ресурсів для господарського розвитку країни. Тип уроку: комбінований. Структура уроку І. Мотивація навчальної діяльності ІІ. Вивчення нового матеріалу ІІІ. Первинна перевірка засвоєних знань IV. Закріплення знань VI. Домашнє завдання Матеріали до етапів уроку І. Мотивація навчальної діяльності Завдання 46. Географічне аудіювання Сучасна ситуація на ринку праці Нова ситуація на ринку праці України, коли в більшості регіонів людей, що шукають роботу, набагато більше, ніж вільних робочих місць, стає причиною конкуренції між працівниками. Роботодавець тепер має велику можливість вибору і висуває більш високі вимоги до працівників: до їхніх знань, умінь, дисципліни та організованості. Все більше з’являється робочих місць у малих підприємствах, де вже недостатньо бути простим виконавцем, а необхідно вміти самостійно приймати рішення. Крім того, умови життя і вимоги до працівників так швидко змінюються, що раз здобута освіта вже не може забезпечити конкурентоспроможність на ринку праці на все подальше життя. Тому сучасний працівник повинен здобувати нові знання і вміння, тобто займатися самоосвітою. Чим більше видів діяльності освоїла людина, тим упевненіше, «стійкіше» вона почуває себе на ринку праці. Питання до тексту. Що таке ринок праці? Яка сучасна ситуація на ринку праці? Наведіть приклади своїх знайомих (знайомих батьків), які змінили набуту раніше професію на нову, для того, щоб швидше пристосуватися до мінливих умов сучасного ринку праці. Які ваші плани на майбутнє (у професійному плані)? Які вам потрібно мати знання, навички, щоб отримати омріяну професію? ІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Склад трудових ресурсів 10-1 ІІІ. Первинна перевірка засвоєних знань Завдання 44. Використовуючи теоретичні відомості і схему «Склад трудових ресурсів», визначте, під які категорії підпадають ці верстви населення: 1. Валентина Миколаївна після виходу на пенсію стала підробляти черговою в студентському гуртожитку. 2. В Андрія вища технічна освіта, і він шукає роботу за спеціальністю. 3. Оленка навчається в 10 класі середньої школи. 4. Тетяна Іванівна працює у видавництві навчальної літератури. 5. У грудні Даринці виповниться 4 роки. 6. Миколай Сергійович працював усе життя на шкідливому хімічному виробництві, і в 53 роки він пенсіонер. 7. Наталка — домогосподарка, вона виховує двох чарівних малюків. 8. Серафиму Сергійовичу 67 років, і він із задоволенням працює на дачній ділянці. Соціогеографічний практикум 1. Проаналізуйте склад своєї родини з точки зору їх приналежності до певної категорії трудових ресурсів. Якщо родина не дуже велика, згадайте про інших родичів. 2. Почитайте оголошення в газетах про прийом на роботу. Які вимоги ставляться до працівника в умовах ринку? Майте на увазі, що чим вищий статус фірми або організації, тим вищі вимоги висуваються до майбутнього працівника. Наприклад, в оголошенні на вакансію працівника спільного підприємства закладено такі вимоги: високий професіоналізм (який недосяжний без вищої освіти), уміння користуватися комп’ютером, водити автомобіль, обов’язкове знання іноземної мови, комунікабельність, уміння працювати в колективі (широкий перелік особистих якостей) тощо. Всього понад 20 пунктів вимог. Наскільки ви відповідаєте цим вимогам? Які ваші якості сприятимуть, а які шкодитимуть вашому працевлаштуванню? Чи могли б ви збільшити власні шанси на одержання престижної роботи? 3. Уявіть собі, що ви очолюєте приватне підприємство. Які вимоги до працівника ви поставите, якщо вам потрібний: а) продавець на лоток продуктових товарів; б) старший фахівець із продажу торгово-складського устаткування; в) медсестра стоматологічного кабінету; г) прибиральниця офісу; д) секретар-референт директора підприємства? ІІ. Вивчення нового матеріалу 2. Ринок праці. Безробіття Однією з рис ринкової економіки є таке хворобливе соціальне явище, як безробіття. У 2007 р. в Україні налічувалося 673,1 тис. осіб безробітних, що становить 3,3 % від економічно активного населення. Серед безробітних людей переважали ті, що були звільнені у зв’язку з реструктуризацією виробництва та скороченням штату та не працевлаштовані після закінчення навчальних закладів. Більшість із вивільнених займали робочі місця та місця, які не потребують професійної підготовки. Більше половини звільнених людей — жінки. Зайнятість Тривалий час у СРСР уважалося, що необхідно в будь-які способи уникнути безробіття, досягши повної зайнятості всього працездатного населення. Однак повна зайнятість — одне з головних гальм зміни структури господарства: тоді застарілі та неефективні види виробництв не можна було закривати, щоб люди не залишилися без роботи. Зараз інша ситуація — працюють тільки підприємства (особливо приватний сектор), які приносять прибуток. Відповідно, безробіття — це об’єктивна реальність сьогодення. IV. Закріплення знань Завдання 45. Проаналізуйте текст і таблицю «Основні показники ринку праці 2000–2007 рр.». Що називають безробіттям? Які причини безробіття? Які тенденції спостерігаються в показниках ринку праці? Як відрізняються показники фактичного безробіття та безробіття, зареєстрованого в державній службі зайнятості? Яке навантаження на одне вільне робоче місце у 2007 р.? Порівняйте з попередніми роками. Який середній розмір допомоги по безробіттю у 2007 р.? Знайдіть відповідні дані за 2008 р. (ukrstat.gov.ua). Які зміни відбулися у розмірі середньої заробітної плати за 7 років? Основні показники ринку праці (річні дані) Рік Економічно активне населення у віці 15–70 років працездатного віку у середньому, тис. осіб у % до населення відповідної вікової групи у середньому, тис. осіб у % до населення відповідної вікової групи 2000 22830,8 63,2 21150,7 73,7 2001 22426,5 62,3 20893,6 72,6 2002 22231,9 61,9 20669,5 71,7 2003 22171,3 61,8 20618,1 71,4 2004 22202,4 62,0 20582,5 71,1 2005 22280,8 62,2 20481,7 70,9 2006 22245,4 62,2 20545,9 71,2 2007 22322,3 62,6 20606,2 71,7 Рік Зайняте населення у віці 15–70 років працездатного віку у середньому, тис. осіб у % до населення відповідної вікової групи в середньому, тис. осіб у % до населення відповідної вікової групи 2000 20175,0 55,8 18520,7 64,5 2001 19971,5 55,4 18453,3 64,1 2002 20091,2 56,0 18540,9 64,4 2003 20163,3 56,2 18624,1 64,5 2004 20295,7 56,7 18694,3 64,6 2005 20680,0 57,7 18886,5 65,4 2006 20730,4 57,9 19032,2 65,9 2007 20904,7 58,7 19189,5 66,7 Рік безробітне населення (за методологією МОП) у віці 15–70 років працездатного віку у середньому, тис. осіб у % до економічно активного населення відповідної вікової групи у середньому, тис. осіб у % до економічно активного населення відповідної вікової групи 2000 2655,8 11,6 2630,0 12,4 2001 2455,0 10,9 2440,3 11,7 2002 2140,7 9,6 2128,6 10,3 2003 2008,0 9,1 1994,0 9,7 2004 1906,7 8,6 1888,2 9,2 2005 1600,8 7,2 1595,2 7,8 2006 1515,0 6,8 1513,7 7,4 2007 1417,6 6,4 1416,7 6,9 Рік Безробітне населення працездатного віку, зареєстроване в державній службі зайнятості Навантаження незайнятого населення на одне вільне робоче місце, вакантну посаду, на кінець року у середньому, тис. осіб у % до економічно активного населення працездатного віку населення працездатного віку 2000 1178,7 5,6 4,2 17 2001 1063,2 5,1 3,8 11 2002 1028,1 5,0 3,7 9 2003 1024,2 5,0 3,6 7 2004 975,5 4,7 3,5 6 2005 891,9 4,4 3,2 5 2006 784,5 3,8 2,8 5 2007 673,1 3,3 2,4 4 Рік Кількість незайнятих, що скористалися послугами служби зайнятості Середній розмір допомоги по безробіттю в грудні перебували на обліку, на кінець року тис. осіб у % до тих, які перебували на обліку тис. осіб гривень у % до мінімальної заробітної плати до попереднього року 2000 597,0 21,8 1188,0 59,39 50,3 119,2 2001 772,7 28,0 1028,8 85,23 72,2 143,5 2002 831,8 29,7 1055,2 105,98 64,2 124,3 2003 877,3 30,9 1003,7 118,32 57,7 111,6 2004 984,2 33,9 998,9 146,37 61,8 123,7 2005 1049,8 36,4 903,5 192,89 58,1 131,8 2006 1070,8 39,7 780,9 251,48 62,9 130,4 2007 1098,6 45,4 660,3 339,27 73,8 134,9 Рік Середньомісячна заробітна плата номінальна реальна гривень у % до прожиткового мінімуму для працездатних осіб* у % до попереднього року 2000 230 80,0 99,1 2001 311 94,0 119,3 2002 376 103,1 118,2 2003 462 126,6 115,2 2004 590 152,5 123,8 2005 806 178,0 120,3 2006 1041 206,1 118,3 2007 1 351 237,9 112,5 *Показник розраховано до розміру прожиткового мінімуму, що діє в грудні відповідного року. V. Домашнє завдання Підготуватися до підсумкового контролю. Запитання і завдання до підсумкового контролю розділу ІІ «Населення України» Рівень І 1. Яка кількість населення України? 2. Що називають національним складом? 3. Що називають міграцією? 4. Яка середня густота населення України? 5. Що називають діаспорою? 6. Що називають містом? селом? 7. Як міста розрізняються за кількістю населення? 8. Які категорії населення належать до трудових ресурсів? Рівень ІІ 1. Як історичні події впливають на кількість населення? 2. Назвіть соціально-економічні умови, що впливають на відтворення населення. 3. Які існують типи міграцій? У чому їхні основні відмінності? 4. Які області України мають найбільшу густоту населення? 5. Які функції можуть виконувати міста? 6. Який національний склад населення України? 7. Які питання вивчає одна з порівняно молодих наук — демографія? 8. Що таке ринок праці? Яке сучасне становище на ринку праці? Рівень ІІІ 1. Як історичні події впливали на формування діаспори? 2. Який зв’язок існує між економічною кризою і демографічною політикою? 3. Чому в Україні спостерігається процес старіння нації? 4. Як в історичному минулому природне середовище України впливало на розміщення населення? 5. Коли і чому частка чоловіків у населенні України була більшою: у 1940 чи 1959 році? 6. Наведіть приклади міграцій антропогенного, економічного і природного характеру. Поясніть їх виникнення. 7. У яких районах України зосереджені міські агломерації? Назвіть їх. Чим викликано їхнє утворення? 8. Які зміни відбулися в національному складі України за останні 70 років? Чим вони були зумовлені? Рівень IV 1. Проаналізуйте соціально-економічні чинники, що впливають на народжуваність. 2. Практично майже всі області України мають негативний природний приріст, ці показники змінюються від +0,4 у Закарпатській області до –12,8 у Чернігівській. Поясніть ці граничні показники. 3. Чим можна пояснити строкатий національний склад населення Одеської області? 4. Чому в Україні майже неможливо виділити «чисті» в етнічному відношенні території? 5. Проаналізуйте основні характеристики східної і західної діаспор. Які, на ваш погляд, можливі зміни діаспор? 6. Як ви вважаєте, чому серед безробітних більше жінок, аніж чоловіків? 7. Чим відрізняються економічні і соціальні проблеми великих і маленьких міст? 8. У чому переваги столичного географічного положення? Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6964 | |
Всього коментарів: 0 | |