Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 6 клас |
Тема 32. ТЕПЛОВІ ПОЯСИ ЗЕМЛІ
Мета: формування знань про теплові пояси Землі та причини нерівномірного розподілу сонячного тепла та світла на земній поверхні; розвиток умінь складати характеристику теплових поясів Землі; сприяння розумінню закономірностей у розподілі середньорічних температур на планеті. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: атласи, підручники, схема руху Землі навколо Сонця. Опорні поняття: екватор, паралель, кут падіння сонячних променів, широта місцевості, пори року. Базові поняття: Північний та Південний тропіки, Північне та Південне полярні кола, теплові пояси Землі. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Альтернативні варіанти Прийом «Експрес-тест» • Вимірюючи температуру повітря, термометр установлюють: а) у місці падіння прямих сонячних променів; б) у місці, захищеному від прямих сонячних променів; в) у будь-якому місці. • У разі віддалення від земної поверхні на кожен 1 км температура повітря знижується на: а) 6 °С; б) 8 °С; в) 10 °С. • Різниця між максимальним і мінімальним показниками температур за певний період називається: а) середньою добовою температурою; б) амплітудою температур; в) графіком ходу температур. • У разі збільшення кута падіння сонячних променів кількість сонячної енергії, що надходить: а) зменшується; б) збільшується; в) не змінюється. • Найнижчі середні температури повітря на Землі зафіксовано: а) у полярних широтах; б) в екваторіальних широтах; в) над океанами. Прийом «Чомучка» • Чому термометр, розташований на вікні житлового будинку, показує неточну температуру повітря? • Чому на екваторі завжди спекотно, а на полюсах — завжди холодно? • Чому в тропосфері температура повітря знижується з висотою? • Чому людям необхідна інформація про зміни температури повітря? • Чому рідина, якою заповнена трубка термометра, рухається вгору або вниз? • Чому протягом доби температура повітря змінюється? • Чому відбувається зміна пір року? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Учитель. Уявіть собі, що до вашої школи приїхали гості — школярі зі спекотної африканської країни Конґо. Обмінюючись враженнями, розповідями про свої країни, ви, можливо, з подивом дізнаєтесь про те, що в Конґо — країні, розташованій на екваторі, немає звичної для нас зміни пір року. Водночас для ваших гостей вражаючим відкриттям буде наша зима, сніг і морози... Чи зможете ви пояснити гостям причини тих «фантастичних» змін у природі, що відбуваються в нас у вигляді зміни пір року? Для цього давайте проведемо невеликий експеримент. Поставимо глобус поблизу від включеної лампи та будемо обертати глобус проти годинникової стрілки. Лампа, імітуючи Сонце, буде краще освітлювати одну з половин глобуса — то північну, то південну півкулю. Екватор весь час перебуватиме в зоні високої освітленості, а от середні широти, а найбільше полюси, будуть перебувати в різних зонах освітленості залежно від положення глобуса. Цей простий експеримент дозволяє зробити деякі припущення щодо причин зміни пір року. Однак будь-якому експерименту необхідне теоретичне обґрунтування, яке підтвердить або спростує його правильність. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Річне обертання Землі навколо Сонця: а) аналіз схеми в підручнику (атласі) «Обертання Землі навколо Сонця»; б) поняття про тропіки та полярні кола. Виконання схематичного рисунка, що ілюструє їх розташування. 2. Теплові пояси Землі: а) аналіз рисунка «Теплові пояси Землі»; б) самостійна робота з підручником. Заповнення таблиці. Характеристика теплових поясів Землі
V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Лови помилку!» — «Світлофор» Учитель формулює речення, в тексті яких можуть бути помилки. Якщо помилок немає — учні піднімають зелену картку, якщо є — червону. • Земна вісь нахилена до площини орбіти під кутом 66° 33′. • 22 грудня Сонце перебуває в зеніті над Північним тропіком. • Коли в південній півкулі літо, за південним полярним колом — полярна ніч. • Лінії тропіків і полярних кіл є умовними. • У спекотному тепловому поясі чотири пори року. • 21 березня в північній півкулі найдовший день. * Прийом «Творча лабораторія» (робота в чотирьох групах, кожна група характеризує один день) Завдання 1. Як відомо, дні 22 червня, 23 вересня, 22 грудня та 21 березня — особливі. Сформулюйте по п’ять речень, які б містили вичерпну інформацію про кожен з цих днів. Завдання 2. Конкурс чотирирядних віршів у стилі «синквей». Ключові слова: тропіки, полярні кола, зеніт, рівнодення. VI. Підсумок уроку Повернення до ситуації експерименту, створеної на етапі мотивації. Наскільки правильними виявилися припущення? Що нового ви дізналися, працюючи над теоретичним матеріалом? VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Принести (якщо є) барометр. • * Написати твір-мініатюру «Подорож від екватора до полюса». • Скласти п’ять репродуктивних запитань до тексту параграфа. Додатковий матеріал до уроку • У багатьох народів світу календарні події та свята були пов’язані з днями сонцестояння та рівнодення. Так, у німців, за офіційним календарем, у ХІХ ст. і на початку ХХ ст. зима тривала з 22 грудня до 21 березня, тобто з дня зимового сонцестояння до дня весняного рівнодення. У календарі японських свят день зимового сонцестояння — 22 грудня — відзначається в усій країні з 725 року як радісна подія, оскільки означає, що незабаром день подовшає, а ночі стануть коротшими і настане тепла пора року. У Середньовіччі в корейців свято нового року також починалося із зимового сонцестояння. Давні китайці, визначаючи сезони, керувалися двома датами — днями зимового та літнього сонцестояння.
Можливо Вам це буде цікаво | |||||||||
Переглядів: 8222 | |
Всього коментарів: 0 | |