Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 9 клас |
Тема. Походження людини Цілі уроку: ознайомити учнів з різноманіттям роду Homo; розглянути особливості його фор- мування та основні етапи еволюції. Обладнання й матеріали: реконструкції, муляжі, малюнки вимерлих представників роду Homo. Базові поняття й терміни: антропогенез, люди, еволюція, людина вміла, людина випрямлена, неандерталець, людина розумна, головний мозок, соціальна поведінка, знаряддя праці. Концепція уроку Показати учням різноманіття роду Homo; розглянути види цього роду і з’ясувати їхні головні особливості; проаналізувати зв'язок між зміною умов середовища та поширенням представників роду Homo. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди Які зі знайдених представників гомінід є найдавнішими? Які особливості відрізняли їх від інших представників приматів? Де жили австралопітеки? Повідомлення учнів Людина вміла. Людина випрямлена. Неандертальці. III. Вивчення нового матеріалу На думку деяких антропологів, межею між австралопітеками (у широкому розумінні, включаючи парантропів) і «людьми» (Homo) слід вважати об’єм мозку, більший ніж 600 см3, і, головне, виготовлення кам’яних знарядь. Проте об’єм мозку, скоріше за все, не може бути надійним критерієм. Так, у 2004 р. описано вид H. floresiensis з об’ємом мозку 380 см3 (хоча за всіма іншими ознаками він, безумовно, є представником роду Homo). Перехід від найдавніших людей (H. habilis / H. rudolfensis) до H. ergaster був дуже важливим якісним стрибком в еволюції гомінід. Під час переходу від H. habilis / H. rudolfensis відбулися дві дуже важливі зміни. По-перше, різко збільшилися розміри тіла. По-друге, збільшилася доля тваринної їжі в раціоні, що сприяло розвитку мозку. Традиційно це пояснювали тим, що H. ergaster навчився більш ефективно полювати на велику й середню здобич. Проте, останнім часом наводяться аргументи на користь того, що H. ergaster був таки споживачем падла і просто навчився більш ефективно конкурувати з іншими видами. Деякі викопні представники роду Homo
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Дати відповіді на питання: Які характерні ознаки властиві для роду Homo? Де жила людина випрямлена? Який об’єм мозку мали неандертальці? Самостійна робота учнів V. Домашнє завдання Можливо Вам це буде цікаво | |||||||||||
Переглядів: 3987 | |
Всього коментарів: 0 | |