Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 10 клас |
Урок 20/28. Цитозоль, органели, включення Цілі уроку: розглянути хімічний склад та особливості будови цитозолю й цитоплазми в цілому; проаналізувати зв’язок особливостей будови цитозолю з функціями, які він виконує; ознайомитися з рухом цитоплазми в клітині та факторами, які на нього впливають. Обладнання й матеріали: таблиці «Будова мембрани», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети, склянка з холодною водою, склянка з теплою (40 оС) водою, піпетка, фільтрувальний папір, молоді листки елодеї. Базові поняття й терміни: клітина, цитоплазма, цитозоль, органели, хлоропласти, ядро. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Які складові входять до складу ядра? 2. Які функції виконує ядро клітини? 3. Яка структура виконує функцію ядра у прокаріотичних організмів? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Цитоплазма клітин складається з цитозолю, цитоскелета, органел і включень. У клітинах прокаріотів цитоскелет і органели відсутні. Цитозоль забезпечує взаємозв’язок усіх компонентів клітини. Крім того, у ньому відбуваються важливі біохімічні реакції. Для успішного виконання цих функцій цитозоль має специфічну будову. Для того щоб органели клітини були розташовані в певних місцях клітини, цитозоль повинен бути досить щільним. Але для того щоб органели можна було переміщати залежно від потреб клітини, він же має бути достатньо рідким. Тому цитозоль є напіврідкою субстанцією, щільність якої може змінюватися в досить широких межах. Зміна щільності цитозолю відбувається завдяки його переходам у стани гель-золь. У стані гелю окремі білкові компоненти цитозолю полімеризуються, утворюючи пружну сітку з високою в’язкістю. У стані золю великі молекули білків у складі цитозолю розщеплюються на малі фрагменти, знову утворюючи рідке середовище з досить низькою в’язкістю. Стан гелю є дуже зручним для підтримання форми клітини й фіксації окремих її компонентів у певному положенні. Стан золю дозволяє переміщати окремі органели і включення всередині клітини. Крім того, у такому стані легко проходять важливі біохімічні реакції. Хімічний склад цитозолю досить різноманітний і може коливатися в широких межах. Це пов’язано з тим, що він є зв’язуючою структурою для інших компонентів клітини й місцем проведення біохімічних реакцій, унаслідок яких постійно зникають одні речовини й синтезуються інші. У цитозолі відбувається синтез і розщеплення глюкози, жирних кислот, нуклеотидів, амінокислот. Одним з найважливіших процесів, які відбуваються в цитозолі, є синтез білка на рибосомах. Включеннями у складі цитоплазми частіше за все є продукти життєдіяльності клітини. Дуже часто у вигляді включень клітини запасають поживні речовини. У вигляді включень можуть накопичуватися глікоген, крохмаль, білки, жири та інші сполуки Рух цитоплазми в клітині пов’язаний із переходами цитозолю між станами золь-гель. Він відбувається з витратами енергії та може змінювати свою інтенсивність залежно від впливу різних факторів. Наприклад, підвищення температури може прискорити перебіг біохімічних реакцій у цитозолі та, відповідно, вплинути на рух цитоплазми. Зміна освітлення рослинних клітин також може впливати на рух цитоплазми. Це пов’язано з необхідністю правильного розміщення хлоропластів у клітині для найбільш ефективного фотосинтезу. Питання до учнів Які ще фактори можуть вплинути на рух цитоплазми в клітині? IV. Лабораторна робота Рух цитоплазми в клітинах рослин Мета: пересвідчитися в рухливості внутрішнього вмісту клітин, спостерігати рух цитоплазми. Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети, склянка з холодною водою, склянка з теплою (40 оС) водою, піпетка, фільтрувальний папір, молоді листки елодеїХід роботи 1. Приготуйте тимчасовий препарат листка елодеї, використовуючи холодну воду, та розгляньте його за малого збільшення мікроскопа. 2. Розгляньте препарат за великого збільшення мікроскопа й замалюйте вигляд клітин, які ви спостерігаєте. 3. Замініть воду в препараті на теплу. Для цього піпеткою з одного боку накривного скельця нанесіть теплу воду, а з другого — прикладіть фільтрувальний папір. 4. Спостерігайте за рухом цитоплазми в клітинах, слідкуючи за переміщенням хлоропластів. 5. Відмітьте, чи змінилася інтенсивність руху після розміщення клітин у теплій воді. 6. На малюнку клітин стрілками вкажіть напрям руху цитоплазми. 7. Зробіть висновки й запишіть їх у зошит. V. Домашнє завдання Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 5368 | |
Всього коментарів: 0 | |