Головна » Файли » Управління школою |
14.08.2013, 02:32 | |
Домашній режим для школяра 1. Раціональний режим дня. Фізіологічний зміст, його позитивний вплив на організм учнів. Раціональний режим дня (РРД) — це чіткий розпорядок дня, який передбачає певну тривалість діяльності й відпочинку та чергування їх протягом доби з урахуванням статево-вікових та індивідуальних особливостей дитини (підлітка). РРД як складова шкільного виховання є обов'язковою умовою гармонійного розвитку, зміцнення здоров'я, підвищення розумової та фізичної працездатності .учнів. За дотримання РРД формується певний ритм функціонування організму (динамічний стереотип) як урівноваженої системи умовних рефлексів. Продуктивність діяльності (коефіцієнт корисної дії) учнів, які дотримуються РРД, значно вища, ніж у тих, хто постійно його порушує. Дотримання РРД допомагає запобігти передчасній втомі та перевтомі під час розумової і фізичної праці. Під час складання РРД належить враховувати вроджені біологічні ритми учнів, особливо добові. Адже вночі, як відомо, знижуються показники функцій усіх систем організму, вдень, навпаки, інтенсивність обміну речовин, активність вегетативних систем значно зростає. Працездатність людини поступово зростає у вранішні години, сягаючи найбільшого рівня: до 10—13-ої год. Після 14-ої год працездатність знижується, тоді до 17—18-ої год зростає. РРД для учнів усіх вікових груп складають за тренувально-загартовуючим принципом, поступово збільшуючи різноманітність і тривалість їхньої діяльності. 2. Орієнтовний режим дня та гігієнічні вимоги до учнів 12-річного віку. Умови життя, навчальна й трудова діяльність школярів, їхній стан здоров'я та нахили різні. А тому єдиного добового режиму дня для всіх бути не може. Орієнтовний режим дня для учнів 5—6-х класів: • підйом, ранкова гімнастика, процедури загартовування, прибирання ліжка, туалет — 7:00; • сніданок — 7:30; • навчальні й факультативні заняття у школі — 8:20; • дорога із школи додому (прогулянка) — 14:00; • обід—14:30; • післяобідній відпочинок (прогулянка, аутотренінг, рухливі ігри й розваги) — 15:00; • підготовка уроків і позакласна робота — 17:00; • перебування просто неба — 19:30; • вечеря й вільні заняття (творча діяльність, читання літератури, допомога сім'ї, музика) — 20:30; • приготування до сну (прогулянка перед сном, туалет) — 21:00; • сон — 21:30—22:00. Основні гігієнічні константи раціонального дня учнів: виконання різних видів діяльності чітко визначений час, правильне чергування навчальної, трудової діяльності й активного відпочинку, регулярне харчування в один і той самий час, заняття фізичною культурою та спортом, корисне проведення часу (культура розваги), тривалий та повноцінний сон. 3. Особливості режиму школяра після школи. Час і тривалість підготовки домашнього завдання. Після школи, пообідавши, учень має відпочити. Найкращим є активний відпочинок — рухова діяльність надворі. Для учнів початкових класів нормальна тривалість такого відпочинку 2—2,5 год, для учнів старших класів — 1—1,5 год, для 6-річних учнів, дітей з ослабленим здоров'ям бажаним є денний сон тривалістю 1—1,5 год. Активний відпочинок добре усуває втому, що виникає під час занять, сприяє використанню продуктивного для роботи післяобіднього часу. Нормативи часу на виконання домашніх завдань: у 1-му класі не більш ніж 1 год, у 2-му — не більш ніж 2 год, в 5—6-х класах — не більш ніж 2,5 год, у 8—11-х — не більш ніж З год. Щоб вкластися в цей час, необхідно потурбуватися про своє робоче місце (добре освітлення, належний повітряно-тепловий режим тощо), постійно підтримувати на ньому робочий порядок («наукова організація праці»). Спочатку рекомендується виконувати важкі письмові завдання, тоді усні, через кожні 45 хв влаштовувати активні перерви (10—15 хв). Час, вільний від занять у школі та приготування уроків, учні використовують відповідно до своїх побажань (заняття в різних гуртках і спортивних секціях). Чимало вільного часу сучасні діти витрачають в ігрових комп'ютерних залах. Але учні часто нехтують тим, що тривала робота за комп'ютером шкодить здоров'ю та внаслідок дії ультрафіолетового й електромагнітного випромінювань спричиняє чимало захворювань. Бажано, щоб монітори були оснащені спеціальними захисними екранами. 4. Соціальною проблемою економічно розвинутих країн світу є безсоння. Основні положення (правила) гігієнічної організації сну. Вікові нормативи сну. Систематичні недосипання негативно позначаються, насамперед, на функціональному стані нервової та серцево-судинної систем, знижують фізіологічну резистентність організму проти втоми, успішність навчання школярів. Вікові нормативи сну: для дітей перших місяців життя — 20—22 год на добу, 1 -го року життя — 16—17 год, 4—5 років — 12 год, 8—10 років — 11 год, 11—12 років — 10 год, 13—16 років — 9 год, 17—18 років — 8,5 год, дорослі — 7—8 год. Пам 'ятайте! Надмірний сон шкідливий для людини. Основним засобом забезпечення повноцінного сну й запобігання безсонню є належне дотримання правил гігієни сну. гімнастика (15—20 хв), ранкова прогулянка між сніданком і початком класних занять або загальношкільна гімнастика перед уроками (близько 20 хв), рухливі ігри на великій перерві, прогулянка з активним відпочинком після класних навчальних занять та обіду (рухливі ігри, робота на пришкільній ділянці, догляд за рослинами, тваринами, заняття у спортивних секціях тощо). Скорочення часу перебування надворі (перенаванта-ження навчальною роботою, захоплення телевізійними передачами) призводить до гіподинамії та погіршення стану здоров'я учнів (швидка стомленість, блідість, погіршення апетиту тощо). У таких дітей зменшується кількість еритроцитів і гемоглобіну в крові, погіршуються показники фізичного розвитку та працездатності, легко виникають вади постави та респіраторні захворювання. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3725 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |