Головна » Статті » Уроки народознавства » Рід, родовід, родина |
РІД, РОДИНА, РІДНЯ Мета: підсумувати набуті знання з теми, виховувати повагу до роду, родоводу, родини; працювати над засвоєнням термінів і понять; оспівувати й опоетизовувати предків. Кожне ж дерево з плоду свого пізнається. Біблія. Матф., 7. 18. Вчитель: Дорогі діти! Підсумуємо сьогодні все вивчене про рід, родину, рідню і відчуємо серцем їхню значущість у житті кожного з нас. Що ж означає слово «рід»? Учень: Рід — це одне чи ряд поколінь, які пішли від одного предка: рід по маминій лінії, рід по батьковій лінії. Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду. Учитель: Свій маленький листочок на цьому Дереві має кожен із вас. Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або й більше колін свого роду. Коліно — це одне покоління. От, наприклад, ви — це одне коліно, ваші мама й тато — друге, дідусь і бабуся — третє, прадідусь і прабабуся — четверте і т. д. Діти, що в темі родоводу вас найбільше вразило, запам'яталося? Чи, може, виникли якісь міркування? Учень: Ми іноді з гордістю називаємо 10 колін родоводу якогось бульдога — переможця собачих виставок, а імен своїх же прадідусів і прабабусь не пам'ятаємо. А ми ж-таки «люди, не собаки», як писав Тарас Шевченко. (Учень читає вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати») . Вчитель: Діти, яке поняття ви вкладаєте в слово «родина» (сім'я)? Учень: Родина (сім'я) — це мама і тато, брати і сестри, бабуся і дідусь, можуть бути і прабабуся, прадідусь, які проживають разом. Ще старших родичів ми називаємо предками, пращурами. Вчитель: Діти! Бережіть своїх живих предків — маму і тата, бабусю і дідуся, прабабусю і прадідуся, доглядайте за могилами своїх пращурів. Які заповітні слова ви взяли з собою в життя? Учень: Ми вивчили й оформили листівку, щоб жити за нею і передати в майбутньому своїм дітям і онукам. Ось вона (показує і декламує напам'ять): «Шануй і поважай бабусю і дідуся. Вони дали життя твоїй мамі і твоєму татові. Вони ночей не спали біля твоєї колиски. Пам'ятай, що сонце осяює твій радісний ранок. Для них сонце — на вечірньому крузі. Ніколи не забувай про свою рідну домівку». Вчитель: Любі мої, я вірю, що ви будете вихованими, ніхто з вас ніколи-ніколи не стане на шлях перекотиполя... Хто нам розповість про Кураїнку? Учениця: У полі росла кураїнка. Поряд із нею — мама і тато, бабуся і дідусь, прабабуся і прадідусь. Вночі біг вовчик і зачепив кураїнку, вирвав її з грунту. Більше вона не могла пити водички, живитися. Припекло сонечко і висушило кураїнку. Подув вітер — і покотив її полем. Капали сльози з її очей, боляче було відриватися від свого роду. Зачепилась вона за дерево в лісосмузі, а на ранок подув вітер з іншого боку, знову покотив її через поле. І стала вона перекотиполем... Вчитель: Діти! Так і людина, як і рослина, не може жити без правічного ґрунту. Живосилом вирваний із природного середовища, живий організм почне всихати, перероджуватися на перекотиполе. І якщо хто з вас не засвоїть родовідних цінностей, то може на все життя залишитися Іваном, який не знатиме свого роду-племені, чиїх батьків він син, чия дитина. Жити на світі без зв'язків із родом, без родинної підтримки дуже важко. Ось як про це сказано в народній пісні: Та журба ж мене ізсушила, Та журба ж мене ізв'ялила, Що найменша в степу птиця Та й та мене била. Ой тим же вона побиває, Що роду немає. Ой вийду я за ворота — Стою, як сирота. ніхто мене не спитає, Що роду немає... Як нема роду, родиночки, то «ні до чого притулитися», «нікому порадоньки дати», Уч е н ь: І навпаки: В
кого батько, в кого мати,— В кого брати, в кого сестри,— Є з ким погуляти. (Звучить народний варіант пісні «Там, де Ятрань круто в'ється»): Ти, дівчино, ти, щаслива, В тебе батько, мати є, Рід великий, хата біла, Все, що в хаті,— то твоє. А я бідний, безталанний, Степ широкий — то ж мій сват, Шабля, люлька — вся родина, Сивий коник — то ж мій брат. Вчитель: Особливо нестерпним було становище поза родом у чужому краї, Учениця; Соловейку маленький, В тебе голос тоненький, Защебечи ти мені, Бо я в чужій стороні, Нема роду при мені. А ні роду, ні родини, Ні просвітньої години... Вчитель: Далекий край — це і українська діаспора (розселення українців поза їх державою). (Учні виконують пісню «Чуєш, брате мій!»). Вчитель: Без зв'язку з ріднею, як із рідною країною, людина безпорадна. Тому з таким хвилюванням і щирим зверненням до родини, закликом збереження роду є слова: Вербо ж ти моя, вербо, Чого хиляєшся? Ой роде ж лий, роде, Чого цураєшся? Ой роде ж мій, роде, Не цурайся мене. А ще, діти, страждала дівчина за своєю родиною, коли виходила далеко та ще й невдало заміж. Тужить молода невістка за рідним гніздечком і вирішила подати матусі знак, щоб врятувала її. Ще в дитинстві мене навчила бабуся Настя (мамина мама) народної пісні: Ой піду я в ліс по дрова, Склоню головоньку. Завіз мене мій миленький В чужу сторононьку. А в чужій сторононці Ні батька, ні неньки, Тільки в саду на калині Співа, співа соловейко. Співай, співай, соловейку, Всіма голосами. А я піду в сад зелений, Заллю, заллюся сльозами. Ой зірву я з рожі квітку Та й пущу на воду: — Пливи, пливи, з рожі.квітка, Аж до мого роду. Пливла, пливла з рожі квітка Та й стала кружиться. Вийшла з хати стара мати Та й ста, та й стала журиться. — Ой чого ти, з рожі квітка, Та так зів'яла? Ой чого ж ти, моя доню, Така, така сумна стала? — Ой тому ж я, моя мамо, На воді зів'яла, Що в чужую сторононьку Заміж, заміж я попала. Рідна домівка, рідне гніздо — так у народі називають батьківську хату як особливе місце для людини, а тим більше для дитини. Великий український педагог Костянтин Дмитрович Ушинський писав: «Важко виразити словами те особливе, світле щось, що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда. До глибокої старості залишаються в нас якісь сердечні зв'язки з тією родиною, з якої ми вийшли». Учениця: На світі білому єдине, Як і Дніпрова течія, Домашнє вогнище родинне, Оселя наша і сім'я. В щасливі і сумні години, Куди б нам не стелився шлях, Не згасне вогнище родинне, В людських запалене серцях. (Дмитро Білоус). Вчитель: Діти, наші уроки з народознавства й призначені для того, щоб запалити серця великою любов'ю до роду, родини, рідні. Хто ж такі родичі? Учень: Родич — той, хто перебуває в спорідненні з ким-небудь. Вчитель: Відновімо ж у пам'яті значення слів-термінів про рідню. Та насамперед скажіть, якими словами можна звернутися до мами, до тата? Учень: Мамо, мамонько, мамочко, мамунечко, мамусенько, мамусю, матусю, мамцю, матінко, матіночко, матусенько... Учениця: Тату, татку, таточко, татеньку, татусю, татуленьку, татуненьку, татусику, татцю, батеньку рідний... Вчитель: А тепер назвіть родичів. У ч е н и ц я: Дядько — батьків (материн) брат. Тітка — батькова (мамина) сестра. Дядина — батькова жінка (дружина). Дівер — брат чоловіка. Шурин — брат жінки. Свояк — чоловік сестри жінки. Зовиця — чоловікова сестра. Двоюрідні брат і сестра — діти дядька і тітки. Троюрідні — діти маминих і татових двоюрідних сестер і братів. Теща — мати жінки. Тесть — батько жінки. Зять — чоловік дочки. Свекор — батько чоловіка. Свекруха — мати чоловіка. Невістка — синова жінка. Вчитель: Діти! Детальнішу інформацію про ступені родичівства, про родовідне дерево, про те, як складати таблицю родоводу,,ви зможете прочитати в спеціальному випуску всеукраїнської газети «Народознавство», що так і називається — «Наш родовід: хто кому ким доводиться». (Вчитель роздає на кожну парту примірник газети). Людське безсмертя з роду і до роду Увись росте з коріння родоводу. І тільки той, у кого серце чуле, Хто знає, береже минуле І вміє шанувать сучасне,— Лиш той майбутнє Вивершить прекрасне! Саме вам, діти, вивчати, берегти, шанувати і вивершувати. Ви підете до п'ятого класу. Хай буде щасливою ваша дорога! Нехай стелеться вона вам ось таким білим рушником (вчитель розстеляє вишитий біле по білому рушник). Нехай буде безхмарним ваше життя, а доля чесною, незрадливою на своїй квітучій землі поміж рідних людей. (На завершення уроку звучить «Пісня про
рушник». Під час уроку можна використати пісні та вірші про маму і батька,
«Виростеш ти, сину» на слова Василя Симоненка, «Два кольори» на слова Дмитра
Павличка тощо). Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 8401 | |
Всього коментарів: 0 | |