Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання |
Уроки-диспути У своїй практиці при доборі тем і проблемних питань для диспуту ми виходимо з міркувань, що пошук учнями відповіді, аргументації має поглиблювати розуміння фабули твору, поведінки, характеру, поглядів, взаємовідносин героїв, сприяти порівнянню світосприйняття письменника зі своїм власним. Уважно ще і ще раз перечитуємо добре відомі нам тексти, передбачаємо реакцію на змальоване письменником і відбираємо те, що може викликати труднощі в розумінні авторської позиції, що найбільше може схвилювати, вразити душу учня. Переконуємося : матеріалу для цікавої полеміки вистачає чи не на кожен урок, та вдаватиметься вона, коли діти звикли до проблемних запитань, коли постійно ведеться робота над формуванням уміння висловлювати власні думки і судження. У добре підготовленому класі нерідко виникає така ситуація, коли можна організувати диспут експромтом. Його несподіваність дуже підсилює інтерес до предмета вивчення як в учнів, так і в самого вчителя. Проте диспути на складні й широкі теми варто готувати наперед. Тоді оголошуємо питання диспуту перед вивченням твору, за яким планується така робота. Після загального ознайомлення з темою дозволяємо учням взяти на вибір одну з проблем диспуту за основну. Так визначаться і «опоненти». Ще раз застерігаємо , що всі учасники диспуту повинні мати свою думку з кожного питання, але обов'язковою вимогою в обґрунтуванні власних міркувань є максимальне використання тексту. Безумовно, успіх ведення диспуту залежить і від уміння розумно й делікатно спрямовувати думку дітей. Вчитель повинен вчасно подати певне заперечення, прочитати спеціально підібране для активізації обміну думками місце в тексті, передбачити, кому з учнів час надати слово, а в кінці уроку прокоментувати виступи і додати завершальні штрихи до з'ясування теми, особливо, коли «опонентом » є міфи радянського літературознавства . Щодо самого мікроклімату в класі при нестандартних формах спілкування вчителя і учнів у роботі з текстом художнього твору, то він має бути найсприятливішим: щирим і відвертим. Жодних звинувачень чи закидів окремим учням, жодних натяків, конкретних паралелей з негативними героями бути не повинно. Зіставлення позиції автора і поглядів учнів відбувається наче само по собі (через окремі запитання) в атмосфері глибокого довір'я і поваги до особистості підлітка. Розраховуючи на повноцінне співробітництво, треба все зробити, щоб, як говорив Сухомлинський «учительський стіл не перетворився на кам'яну стіну, із-якої ведеться наступ на «супротивника» — учнів». Примітка: І. Пропоноване обговорення зазначених проблем доцільно організовувати тільки після опрацювання сюжету твору. 2. При веденні уроків такого типу слід не забувати про їх призначення і передбачливо запобігати перетворенню на суцільну полеміку, що призведе до неефективного використання часу. Щоб домогтися всебічного аналізу твору згідно з програмою, поглибити розуміння логічних акцентів у матеріалі, яким треба буде оперувати, і, головне, забезпечити належний вступ до дослідження основної проблеми, ряду опорних питань свідомо надаємо репродуктивного характеру. 3. У наведених прикладах розробок конкретних уроків для зразка розписано можливий хід розмови за деякими пунктами полемічного характеру у вигляді діалогів (умовні позначення тут: «В» — виступаючий, «О» — опонент, «У» — учитель, «А» — аргументи, «К/А» — контраргументи), інші прокоментовано так, щоб це служило певною підказкою при моделюванні їх розшифровки, пошуку відповідей. 4. Перше слово при обговоренні проблемних питань
варто спрямовувати так, аби воно спонукало до дискусії, могло «завести
аудиторію». Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 2418 | |
Всього коментарів: 0 | |