40-41 урок українська мова 5 клас --------------------
Тема. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру, що включає опис предмета
Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів такі текстотворчі уміння, як уміння визначати тему та головну думку тексту, колективно складати його плану, самостійно добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, реалізувати задум (відтворювати прослуханий текст) з урахуванням поєднання різних типів мовлення; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, відчуття cлова.
Обладнання: текст дял переказу.
Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІ. Підготовка до роботи над переказом.
* Читання тексту вчителем.
*З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.
*Визначення теми і головної думки тексту.
*Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення (у даному разі це розповідь) та допоміжного типу мовлення (опис).
*Колективне складання плану тексту.
*Повторне читання вчителем тексту.
ІІІ. Робота учнів над переказом на чернетках.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Відредагувати й перевірити чорновий варіант переказу, удосконалений текст переписати до зошитів.
Блакитний алмаз
У природi трапляються кольоровi алмази: блакитнi, рожевi, жовтi. Один з блакитних алмазiв пов’язують з iменем вiдомого мореплавця Васко да Гами.
Якось славетний мандрiвник прогулювався палубою та милувався коштовним каменем. Алмаз було вправлено у важкий золотий перстень. Камiнь було ретельно огранено. Така обробка мала назву "троянда", алмазовi вона надавала особливої краси. Блискучi гранi сяяли, здавалось, що алмаз свiтиться з середини.
Цiєї митi повз капiтана проходив кок, пiдсковзнувся та штовхнув його. Спересердя капiтан замахнувся на матроса. Перстень зiскочив з пальця i впав у океан. Тут розiгрався шторм, i капiтановi нiколи було розбиратися з винуватцем прикрої подiї.
Через чотири роки каравели Васко да Гами знову опинилися на тому ж мiсцi. Кок готував снiданок для команди. В однiй з макрелей, що їх спiймали матроси, вiн знайшов капiтанiв перстень!
Так, перстень був той самий! Але його прозора колись "троянда" стала блакитною! Так подiяла на алмаз морська вода за тi роки, що вiн лежав на океанському днi.
Завдання
• Дiбрати синонiми до слiв ретельно, спересердя, зiскочив (пальця), прикрий.
• Записати на дошцi: мореплавець Васко да Гама, ретельно огранено, обробка "троянда", кок, каравела, макрель.
• Написати докладний переказ.
Орiєнтовний план
1. Кольоровi алмази в природi.
2. Мореплавець милується алмазом.
3. Обробка "троянда" надавала алмазовi особливої краси.
4. Прикра подiя на палубi.
5. Через чотири роки на тому самому мiсцi.
6. Що знайшов кок у макрелi.
7. Як подiяла морська вода на колись прозору "троянду".
Можливо Вам це буде цікаво
|