36 урок українська мова 5 клас --------------------------------------
Тема: Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між простими реченнями, що входять у складне. Кома перед і, й, та, а, але, щоб, тому що, коли, як.
Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків; виховувати любов до рідного слова; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати мислення, мовлення, пам’ять.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, таблиця, картки
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Робота біля дошки
Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. Полетів останній лелека, і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкриють землю від морозу. Мчали коні навпрошки, перекинули санки, і вже наша віхола далі не поїхала.
*Бесіда.
• Які речення називаються складними?
• Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
• Як пов’язані між собою прості речення у складному?
• Як інтонуються складні речення?
• Якими сполучниками можуть з’єднуватися прості речення у складному?
• Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ( удосконалимо знання, уміння, навички, підготуємось до к. р.).
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
* Робота з підручником. Виконання вправи 201
*Самостійна робота. Картки
ІV. Підбиття підсумків уроку.
*Бесіда.
• Які речення називаються складними?
• Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
• Як пов’язані між собою прості речення у складному?
• Як інтонуються складні речення?
• Якими сполучниками можуть з’єднуватися прості речення у складному?
• Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
Рефлексія. Продовжити речення.
На сьогоднішньому уроці я навчився…, зрозумів…, запам’ятав…
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІ. Домашнє завдання. § 13-17 повторити підготуватись до к. р.
Картка 1
Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.
Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.
Картка 2
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.
З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона мені на подвір’ї коло городини коло льону. А найперше бачу її над колискою над продовженням роду. Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу приязнь і щедрість.
Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.
Картка 3
Переписати, вставляючи пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.
Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.
Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти.
Картка 4
Переписати, розставляючи розділові знаки . Звертання підкреслити.
Ой чого ти дубе на яр похилився? Молодий козаче чого зажурився? Годі коню в стайні спати пора ляхів налякати! Та сходьтеся хлопці славні запорожці плече під плече! Та не даймо мужні запорожці ворогові Січі! Чи був ти орле в моїй стороні? Чи журиться матінка по мені? Чи ти будеш дівчинонько по мені тужити? Скоро сяду та поїду у військо служити!
Картка 5
Переписати, розставляючи розділові знаки. Звертання підкреслити.
Не рости берізко при дорозі близько! Ой не гнися не хилися явороньку зелененький! Ой чого ти дубе на яр похилився? Ой чого козаче не спиш зажурився? Нехай гнеться лоза, а ти, дубе, кріпись! Ти рости та рости, не хились, не кривись! Здоровенька була, Лисичко! Поласуй з нами, молодичко!
Картка 6
Переписати, розставляючи розділові знаки. Звертання підкреслити.
Хвилюють маюють квітують поля. Добридень тобі Україно моя! В мені звучиш ти мово пісенна лунаєш шумом рідного гаю! Шевченку Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім співі? Співаночки мої любі де я вас подіну? (М.Підгірянка.) На траві зоря хустину не забудь!
Картка 7
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Звертання підкреслити.
Мамо чого зажурились? Дайте тепло ваших рук! Руки у вас мамо наче книга розкрита. Ти нелегке життя прожила моя мамо. Ти сили дай кохана мати до боротьби зі злом! Ось і сповнились люба мати давні мрії і сни твої. Як тихо і затишно в нашій хаті матусю! Я навіть слово промовити вголос боюся.
Картка 8
Переписати речення в такій послідовності: речення з непоширеними звертаннями; речення із поширеними звертаннями.
Спасибі, братику, за добреє слівце. Спочинь, серце, на хвилину в північну годину. А я думкою полину в рідну Україну. Ви заграйте, гори, зашуміть, діброви! Приберіться, ниви, красно та багато! Бувайте здорові, гори барвінкові! Бувайте здорові, квітки у діброві! Хвала вам, груші, яблуні і сливи! Хвала вам, анемони й звіробій!
Можливо Вам це буде цікаво
|