Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків всесвітньої історії


Тема: Країни Азії та Африки. Ліквідація колоніалізму, створення і розвиток незалежних держав

Країни Азії та Африки. Ліквідація колоніалізму, створення і розвиток незалежних держав

Мета: дати учням загальне уявлення про суперечливий процес деколонізації після 2 світової війни, його етапи; викликати у них зацікавленість до з'ясування при­чин різкого контрасту в розвитку країн, що визволилися — з одного боку, від­сталих африканських, з іншого — передових індустріальних країн Сходу.

Тип уроку: вступний до теми, урок засвоєння  знань із закріпленням.

План

1. Розпад колоніальної системи.

2. Створення незалежних держав.

3. Боротьба за новий світовий економічний порядок.

4. Роль країн, що розвиваються, у світовій політиці.

Учитель перед уроком записує на дошці опорні дані — поняття, дати, сигнали, хронологічну таблицю, щоб у ході уроку використову­вати їх.

На дошці

колонія

метрополія

імперія

колоніалізм

домініон

1945

1945/54

1947/48

1954/62

1960

4 оф.м. 30р. — ПНД

Поняття

національно-визвольна боротьба

деколонізація

експансія

трайбалізм

Скарбниця фактів 1961 1974/74 1979/89

1990

1991

Хронологічна таблиця по 4 пункту (міжнародні об'єднання)

1955

 

м. Бандунг (Індонезія)

Конференція країн Азії та Африки

 

1961

 

Рух неприєднання

1964

 

конференція ООІ 1

 

«Група 77» (на 90-ті р. — 1 29 країн)

ціни на експорт

пільги для збуту

інвестиції

 

І. Вивчений нового матеріалу

Методичні прийоми в ході уроку

1. Вступна бесіда до теми, робота з картою і поняттями. Вчитель записує

на дошці опорні дані — поняття, дати, сигнали, хронологічну таблицю, щоб у

ході уроку використовувати.їх. Наприклад, вступну бесіду він проводить,

звертаючи увагу учнів на основні поняття теми:

Як називаються країни, що економічно, політичне залежать від сильних дер­жав?

Як називається країна, що має колонії?

Чи погоджуєтесь ви із твердженням, що колоніалізм — це система понево­лення і визиску в усіх сферах життя? Чому ви так вважаєте?

Чи існують сьогодні імперії у класичному вигляді?

Які принципи стосунків склалися між державами, що входять до Британської співдружності націй? Вони є результатом колонізаційних чи деколонізаційних процесів?

Які шляхи визволення з-під колоніального гніту вам відомі?

Пригадайте, як називається самоврядне володіння.

Хронологічна таблиця « Етапи розпаду колоніальної системи»

 (Учні складають в ході розповіді вчителя)

І етап — 1945- серед. 50-х рр. — визволення Азії.

II етап — друга полов. 50-х -серед. 60-х рр. — Пн. і Троп. Африки

ІІІ — 1975-1990-ті роки? — деколонізація Пд. Африки.

(Знак питання означає, матеріали підручника варто доповнити новішою інформацією, яка подається вчителем у формі загадок)

Загадка  І. Чи можна вважати розпад СРСР свідченням руйнування ще однієї імперії?

Загадка 2. Які країни Азії отримали національний суверенітет у 1997 і 1999 роках? (відповідь: китайськими територіями стали колишні англійська і пор­тугальська колонії Гонконг (Сянган) і Макао (Аоминь).

Закріплення на оцінку

2. Лекційний виклад матеріалу. Перш ніж почати лекцію, учитель дає за­вдання учням — прослідкувати, якими шляхами відбувалось національне відродження колишніх колоній.

У ході подання інформації вчителем учні роблять опорні записи в зошити, щоб бути готовими до закріплення знань на оцінку. Оскільки це урок засвоєння знань, учням дозволено користуватися робочим конспек­том у ході відповіді. Учитель обов'язково звертає увагу на дати із скарб­ниці фактів, записані на дошці, підключаючи зоровий вид пам'яті учнів.

Очікуваний результат Шляхи створення незалежних держав.

а) здобуття незалежності мирним шляхом

Великобританія =       Індія, Пакистан 1947

                                          Бірма, Цейлон   1948

б) «брудні війни» (поразка метрополій)

Франція  =                     Індокитай        1945/54

                                     Алжир 1954/62

Нідерланди =               Індонезія         1945/50

в) Міжнародний контроль ООН

— Коли створена ООН?

— Ген. секретар ООН?

— Скільки країн є членами ООН?

— Міжнародні санкції ООН за останні роки.

14 грудня 1960 р. Декларація Генеральної Асамблеї ООН «Про надання неза­лежності колоніальним країнам і народам». 1960 р. — рік Африки (17 країн вільні);

г) соціальні зміни (революції)

1974 — революція в Португалії, кінець тоталітаризму.

1975 —Ангола і Мозамбік незалежні.

д) зміна урядів і орієнтацій

1990 — ПАР                   Фредерік де Клерк

Намібія незалежна         Нельсон Мандела

Закріплення на оцінку

3. Бесіда-припущення: Котрий із регіонів у першу чергу — Азія чи Африка — поповнив число передових індустріальних держав? (Передові ін­дустріальні країни — Сінгапур, Пд. Корея, Індонезія, Тайвань, Таїланд, араб­ські країни вивчатимуться далі, наголошує вчитель.)

Проблеми африканських племен і народів (вчитель дає перелік фактів, які у вигляді тез учні записують у зошити):

·         населення збільшується щорічно на 3%, а приріст с/г продукції — на 1,5%;

·         міжплемінна ворожнеча (трайбалізм);

·         низький валовий продукт на душу населення;

·         культурна відсталість;

·         мало асигнувань на освіту;

·         залежність економіки від режимів і  партій і т.п.

Міні-текст про Сінгапур вчитель пропонує зіставити з опорними сигналами на дошці і розшифрувати на оцінку:

«Сінгапур — чудо-острів-держава. До 1965 р. британська колонія. Се­ред секретів процвітання важливу роль відіграє політична стабільність. Біль­ше ЗО років країною править Партія народної дії. Морський порт Сінгапур — найбільший у світі. Кожні 9 хвилин в порту — нове вантажне судно під пра­пором однієї з 160 держав світу. Найбільш численні народи — китайці, тамі­ли, малайці, європейці. Ось чому тут запроваджені 4 офіційні мови. Щорічно тут бувають 5 млн. іноземних туристів. З них 65% — японці. За 5 доларів можна пообідати за компанію з орангутангом, правда, у клітці.

У Сінгапурі збудований найвищий тоді готель — 73 поверхи. Місто — найчистіше в Азії. За папір чи недопалок, кинутий на вулиці, штраф 500 до­ларів».

4. Див. на дошку хронологічна таблиця «Міжнародні об'єднання». Вчитель дає коментарі до даних хронологічної таблиці, наголошує, що великі держа­ви, особливо в роки «холодної війни», проводили політику експансії (поши­рення впливу) на країни, що визволилися з-під колоніальної залежності, зок­рема СРСР і США. Бесіда: У яких країнах утвердилися прокомуністичні режими:

·         у 20-ті роки? (Монголія);

·         після 2 світової війни? (1948 — Корейська НДР, 1949 — Китайська НР);

·         В 50- рр.? (Індокитай, Сомалі, Єгипет, Судан, Ангола, Мозамбік)

Слід окремо наголосити на причетності українських воїнів до на-I дання «інтернаціональної допомоги» Афганістану (1979/89 рр.).

Міжпредметні зв’язки . Війна в Афганістані коштувала нам міжнарод­ного авторитету та життів синам України. У воєнних діях брали участь > 150 тис. вихідців з України. З них 2,5 тис. загинули, стільки ж повернулися калі­ками.

>   Чи справедливими, на ваш погляд, є воєнні дії США в Афганістані після терактів 11 вересня 2001 р.? Обґрунтуйте відповідь.

>  Ваше ставлення до намірів керівництва Північної Кореї поповнити «клуб ядерних держав».

Історичний диктант з теми (виконується письмово чи усно)

1. Скільки етапів можна виділити в ході розпаду колоніальної системи?

2. Країни, колишні колонії Великобританії, незалежні з 1947/48 рр.

3. Кому французькі колонізатори нав'язали кровопролитні війни?

4. Рік Африки; скільки країн визволилося?

5. Остання колонія в Африці, звільнена 1990 р.

6. Передові індустріальні країни Пд.-Сх. Азії.

7. Коли започатковано Рух неприєднання?

8. Назвати країни Сходу, що є оплотом соціалізму і досі.

9. Рік розпаду СРСР.

10. Яка війна покрила ганьбою СРСР в кінці 70-х і у 80-х рр.?

11. Що таке трайбалізм?

II. Домашнє завдання

Опрацювати конспекти, зроблені на уроках.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків всесвітньої історії | Додав: uthitel (12.07.2011)
Переглядів: 3600 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
Влад 02.11.2011 в 00:29 / МатериалСпам
dthbcfyhjkgy
0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]