Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання |
«Впровадження здоров'язберігаючих технологій в навчально-виховний процес у початковій школі»
«Впровадження здоров'язберігаючих технологій в навчально-виховний процес у початковій школі» Вчити, виховувати, розвивати дитину важко, відповідально, але водночас радісно. На наших очах відбувається диво – з невмілого, невпевненого малюка виростає особистість. Усі ми хочемо бачити дитину розумною, сильною, а головне – здоровою. Найдорожчим скарбом, який отримує людина в нагороду від природи, є здоров’я. Це незрівнянне багатство, яке потрібно берегти та зміцнювати. Проблема збереження здоров’я в усьому світі стає дедалі актуальнішою, а в Україні – домінуючою. Захворюваність населення постійно зростає, а абсолютно здорових дітей майже не народжується. Прикро, що приходить до школи малюк, а в його медичній картці вже налічується низка лікарських діагнозів. Перед учителем-початківцем постає питання: «Як допомогти дитині? Які форми та методи підібрати в роботі з учнями аби не нашкодити?» Турбота про здоров’я - це найважливіша праця вчителя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили. Крокуючи в ногу із сучасністю та опираючись на основні аспекти Школи сприяння здоров’ю (саме такою є наша школа) взяла собі за мету: «Вчити дітей бути здоровими душею і тілом, розкривати їм цінність здоров’я як найбільшого людського надбання». Одним із актуальних шляхів вирішення зазначеної проблеми є впровадження освітніх технологій формування й збереження здоров'я, і розпочинати впровадження здоров'язберігаючих технологій в навчально-виховний процес необхідно з початкової школи, де престиж здоров'я на високому рівні. Видатний педагог К.Д.Ушинський рекомендує: «Дайте дитині трохи порухатися, і вона подарує вам знову десять хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, вони дадуть вам в результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять.» Вчителі початкових класів використовують в навчально-виховному процесі такі здоров’язберігаючі форми роботи: Починаємо робочий день з зарядки Самий найкращий спосіб розпочати навчальний день із… ранкової гімнастики. Вона може бути представлена, як фізкультурною паузою, або дихальною гімнастикою, або у вигляді сміхотерапії. Варіантів багато, головне, в цьому прийомі, що уся школа збирається разом та налагоджується на робочий лад, отримує позитивні емоції, які допоможуть зробити робочий день кращим, а ще допоможуть «зберегти» перший урок від ранкових пробуджень. Фізкультхвилинка Руханки необхідно проводити на всіх уроках, особливо це важливо для шестирічних першокласників, в яких основним видом діяльності в дошкільному періоді була гра. На уроках математики краще використовувати фізпаузи із називанням чисел. Граючись, дитина краще осмислює, сприймає, запам’ятовує навчальний матеріал. Це дасть змогу закріпити лічбу до 10 чи 20, а слабшим учням опанувати її (1-2 класи). Наприклад: Раз, два—дерева (встали), Три, чотири—вийшли звірі, П'ять, шість — пада лист (нагнулися), Сім, вісім — птахи в лісі (помах руками в сторони), Дев'ять, десять—це сунички (підняли руки і голови вгору) Підняли червоні личка. Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Коли діти виконують письмові вправи, ми використовуємо соляні мішечки. Вправи – енергізатори Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію класу. Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Енергізатори корисні для послаблення монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці. Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, оскільки останній використовується не лише для зняття втоми, але й для релаксації. Наприклад, вправа «Колективний крик». Всі стають в круг. Керівник просить всіх присісти. По сигналу керівника всі починають тягнути звук, одночасно піднімаючись. В процесі вставання шум повинен зростати. Піком являється підстрибування з підняттям рук вверх. Потім шум поступово стихає з момента повернення в вихідне положення. Вправа «Квітка». «Теплий промінь упав на землю і зігрів у землі насіннячко. З насіннячка проклюнувся паросток. З паростка виросла прекрасна квітка. Ніжиться квітка на сонці, підставляючи теплу і світлу кожну свою пелюстку, повертаючи голівку слідом за сонцем». (Виразні рухи: сісти навшпиньки, голову й руки опустити, піднімається голова, розпрямляється корпус, руки піднімаються у сторони – квітка розцвіла, голова злегка відкидається назад, повільно повертається слідом за сонцем, очі напівзакриті, усмішка, м’язи обличчя розслаблені). Дихальна гімнастика Уроки корисно розпочинати з дихальної гімнастики, яка добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу, розвиває уяву. Також вправи для розвитку дихання тренують різні види видихів. Ось деякі вправи для розвитку дихання. 1) «Свічка». Візьміть вузеньку смужку паперу й, уявіть, що це свічка, дмухайте на неї. Струмінь видиху повинен бути без різких коливань – папір контролює рівність видиху. 2) «Надування кульки». Імітування надування кульки. 3) «Рубання дров». Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок. Піднімають руки вгору, вдихають, прогинаються назад. Потім, різко видихають, зі звуком «ха» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою, поміж ніг і відразу піднімають їх угору. Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки. Вправа добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу. Пальчикова гімнастика Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня. 1) «Піаніно», «Віяло», «Рибка», «Нам холодно» і т. д. Я «пальчикову» гімнастику використовую, як додаткову паузу відпочинку на уроках, де дітям доводиться багато писати. Це уроки математики та української мови. Виконуємо різні рухи для відпочинку м’язів рук та для поліпшення настрою всього класу: «Ми писали, ми трудились…» Звукова гімнастика Ми правильно вимовляємо різні звуки завдяки доброї роботи органів артикуляції (язик, губи, нижня челюсті та м’яке піднебіння). Точність та сила дій цих органів у дитини розвивається поступово, у процесі мовної діяльності. Тому у початковій школі буде досить доречно впроваджувати саме звукову гімнастику. Ціль якої полягає у виробленні правильних рухів органів артикуляційного апарату, необхідних для вимовляння звуків. Проводити таку гімнастику потрібно кожен день, для того щоб навики дітей закріпилися, але робити це потрібно у ігровій формі, до того ж не слід за раз виконувати більш трьох вправ. Такі вправи дуже корисні для всіх учнів особливо у перших класах. Цей прийом можна використовувати на уроках читання та мови, він надасть можливість розвити правильну вимову звуків, сприятиме підвищенню чистоти та правильності вимови. До звукової гімнастики відносяться чистомовки, скоромовки, мовні розминки та ін. Чистомовки Ши – ши – ши – чистомовку допиши. Ша – ша – ша – гарна дуже школа наша. Шу – шу – шу – вправно приклади пишу. Ші – ші – ші – вчу цікаві тут вірші. Додаємо звукотерапію. (Учні набирають через ніс максимальну кількість повітря в легені. Видихаючи, промовляють певний звук або звуки.) Учень продовжує: звук «О» – оздоровлює серце, печінку, шлунок; звук «А» – посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху; звуки «О», «У», «М» – посилюють вібрацію мозку, комплексно оздоровлюють всі органи й функціональні системи організму. Ігри та ігрова терапія Гра - найулюбленіша форма роботи для дітей, особливо молодшого шкільного віку. Існують багато ігор, які можна назвати терапевтичними. Такі ігри корисні для будь-яких дітей, тому що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження та формують певні моральні принципи. Завдяки ігрової терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення. Займаючись рухливими іграми діти удосконалюють будову тіла: зміцнюють м’язи спини, верхніх та нижніх кінцівок; корегують поставу, ходу. Можна назвати такі рухливі ігри: «Ми веселі діти», «Гуси – лебеді», «Горобчики – стрибунчики», «Мисливці», «Третій зайвий» та ін. Розважальні ігри – це ігри–забави (ігри з ляльками, предметами, танцювальні ігри) святкові розважальні ігри, театральні ігри. Такі ігри розширюють інтереси школяра, формують культуру спілкування, виховують почуття гумору. Театральні ігри наділяють учнів певними ролями при розіграші казок, історій. Кольоротерапія Як же впливають кольори на організм людини? Червоний - надає впевненості, заряджає енергією. Але тривале «спілкування» з цим кольором може викликати агресію. Колір звертає увагу на основне, підкреслює головне. Жовтий - надає оптимізму, життєвих сил, бадьорить, підвищує соціальну активність, викликає радість, лікує нервове виснаження. Зелений - заспокоює, врівноважує, допомагає відпочити очам, зняти нервове перенапруження. Синій - допомагає сконцентруватися, логічно вирішити проблеми. Особливо корисний для людей розумової праці. Блакитний - заспокоює, утихомирює, знімає втому очей та м’язів. Фіолетовий - колір свідомої енергії, підсилює інтуїцію, допомагає осягнути суть речей, стимулює інтелект. Помаранчевий - відновлює сили, заряджає позитивом, підвищує настрій, зміцнює волю. Рожевий - заспокоює, покращує настрій, додає мрійливості. Білий - нейтральний колір, колір очищення і примноження. Чорний - колір самотності, іноді байдужості.. Так, якщо треба зняти зорову втому, я використовую картки зеленого та блакитного кольору. Достатньо учням 2 хвилини подивитися на ці насичені кольори - і зникає напруження очей. Ще пропоную учням протягом 1-2 хвилин розглянути картину, ілюстрацію, пейзаж. За допомогою телевізора проводжу кольоротерапію. Хвилинку психологічного і зорового розвантаження можна поєднати з хвилинкою розвитку мовлення. Можна запропонувати учням зробити опис картини, використовуючи образотворчі засоби. А з метою переключення півкуль мозку пропоную учням такі завдання: - розгляньте уважно цей пейзаж, придумайте йому назву; - розгляньте осінній пейзаж, зробіть опис цього куточка природи взимку; - розгляньте пейзаж, домалюйте на ньому у своїй уяві дерева, квіти, річку тощо. Під час виконання таких завдань переключається навантаження з однієї півкулі мозку на іншу, в результаті чого мозок дитини розслаблюється і знову буде готовий до виконання більш складних завдань. Дуже велике значення має колір наочності на уроці. Червоний колір звертає увагу дітей на головне, підсилює активність на уроці. Але іноді вчителі бездумно його використовують. Так, якщо учитель виготовляє таблиці, пам’ятки і використовує при цьому багато червоного кольору, учень навпаки не схоче ці знання засвоювати. Тому тільки найголовніші слова, орфограми мають бути виділені червоним, а інша інформація-іншими кольорами. Дехто думає, що дуже яскрава таблиця особливо запам’ятається учням. Але точна інформація засвоюється не більше як через три кольори. Тож, орфограма - червоним, інші слова - чорним, а приклад - зеленим або синім кольором. Казки та казкотерапія Казкотерапія – це психотерапія, вже існуючими казками та фантастичними героями. Вона допомагає отримати почуття захищеності у світі, надає можливість програти основні життєві ситуації у «захищеному режимі» через казки. Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі корисні риси та звички. Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках. Тобто людина з раннього віку за допомогою казок навчається приміряти на себе різні ролі: поганих та добрих героїв, творців та знищувачів, бідняків та багачів. Дитина, яка часто слухає казки стає більш уважною, витриманою. Будь-яка казка - це розповідь про відносини між людьми, закони суспільства. Тому казки для початкової школи можна підбирати саме про учнів, про шкільне життя, дружбу та взаємодопомогу. Цей прийом також можна використовувати на класних годинах, на уроках читання, або у групах продовженого дня. Аромотерапія Також стає дуже розповсюдженою технологією і аромотерапія. Щоб зняти тривожність, використовують ефірні масла бергамоту та м’яти. Щоб зняти почуття напруги – беруть масло герані, лаванди, іланг-ілангу. Суміш масел сосни, м’яти, лаванди вбиває мікроби, стафілокок. Стимулюючі ефірні масла – це грейпфрут та розмарин. Суміш (розчинені водою) допоможе повністю відновлювати мікрофлору впродовж дня. Уроки у природі Також до здоров’язберігаючих технологій відносяться заняття на свіжому повітрі . Для того, щоб змусити дитину мислити, В.Сухомлинський закликав педагогів: «Умійте примусити її дивуватись». Здивувати можна дитину тільки на цікавих уроках – уроках у природі. Вони мають величезний вплив на навчання, виховання і розвиток, залишаючись у пам’яті дітей на все життя. І це тому, що вони відбуваються в іншому спілкуванні з учнями, за інших умов. Музичний супровід уроку, релаксаційні паузи. В музиці знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Музика знімає стреси, стимулює роботу мозку, підвищує засвоєння, сприяє естетичному вихованню. Звук – це енергія. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. Дослідження серед 1-4 класів вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються у пам’яті набагато довше. Нейтральна музика, звуки живої природи, звуки музики у поєднанні зі звуками природи: спів пташок, шум води, сучасне оформлення класичної музики може знімати стреси, тонізувати працездатність, розслаблювати (музика Моцарта; естрадна обробка «Місячної сонати»;), довго підтримувати рівень працездатності та самоконтролю. Арт-техніка В основі арт-техніки лежить творча діяльність у першу чергу малювання. Творчий розвиток являється не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає виховати здорову особистість. За допомогою арт-техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття. Крім того творча діяльність допомагає зняти напругу, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах та розвиває творчі здібності. Основна ціль таких технік не в тому, щоб навчити малювати. Головна ціль – це духовний розвиток, самопізнання людини через творчість та покращення адаптації школярів. Творчі здібності розвиваю на уроках трудового навчання, образотворчого мистецтва, але викладання інших предметів повинно бути основане саме на таких методиках арт-техніки. Прикрашання малюнку за допомогою необов’язкових додаткових деталей вказує на демонстративність дитини, на бажання бути значимим, тягу до зовнішніх ефектів. Частіше це зустрічається серед дівчат. Дуже слабкий нажим олівця, низька деталізація свідчить про швидку втомленість, емоційну чуттєвість дитини, психічну нестабільність. А діти, у яких дуже швидко змінюється настрій змінюють нажим олівця впродовж малювання декілька разів. Великі, несиметричні малюнки, які створюють враження неакуратних – це малюнки імпульсивних учнів. Вони часто не доводять лінії до кінця. Також ми є постійними учасниками Веселих стартів, Днів туризму. Отже: Здоров’я - це сила! Здоров’я – це клас! Хай буде здоров’я У вас і у нас! Душа дитини – жовтий соняшник, До сонця тягнеться щомить, Та на душі тоді лише сонячно, Коли нічого не болить. Коли дитина загартована, Здорова й сильна, не сумна, Тоді наука їй – як золото, А світ - як казка чарівна. Плекаймо, вчителі, той соняшник, Нехай здоровим він зроста, Обличчям тягнеться до сонечка, Корінням – вглиб землі вроста. Висновки Здоров’язберігаючі технології вчать дітей жити без конфліктів. Навчають укріплювати, зберігати своє і цінити чуже здоров’я. Ці технології прищеплюють дітям принципи здорового способу життя, посилюють мотивацію до навчання. Учителі у тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними педагогами, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я дітей, спроможні створити здоров’язберігаюче освітнє середовище. Можливо Вам це буде цікаво Джерело: http://www.kovel-school10.edukit.volyn.ua/vchiteli/savchuk_yuliya_petrivna/ | |
Переглядів: 1974 | |
Всього коментарів: 0 | |