Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури |
Франц Кафка(1883-1924).Життєвий і творчий шлях письменника.Кафка - австрійський письменник - модерніст.Оповідання " Перевтілення ".
Тема: Франц Кафка(1883-1924).Життєвий і творчий шлях письменника. Кафка-австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні «Перевтілення» Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про долю Кафки, з ясувати біографічне підґрунтя його творчості , розкрити причини трагічного світосприйняття; допомогти учням зрозуміти особливості метафоричного світобачення, втіленого автором у творі, роль образів-символів у його створенні; розвивати навички аналізу художнього тексту, вміння конспектувати бесіду; удосконалювати навички ораторського мистецтва, вміння аналізувати, висловлювати та аргументувати власні думки; виховувати гуманність, співчуття та милосердя. Обладнання: портрет Ф.Кафки; виставка творів письменника,картка-інформатор « Художній світ Ф. Кафки», роздатковий матеріал «Цитатний ланцюжок», уривки з «Листів до батька»,афоризми, інтерактивна дошка. Тип уроку:комбінований з використанням ІМН Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій… Щасливим я був тільки б у тому випадку, якщо б зміг привести світ до чистоти, правди,непорушності… Ф. Кафка . Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: - розповідати про основні етапи життя і творчості Ф. Кафки, як неординарної особистості, «батька» модерністської прози; - аналізувати творчість Ф. Кафки; -виявляти власне ставлення до оповідання «Перевтілення». План і методи проведення уроку. 1 Мотивація навчальної діяльності. Прозова п ятихвилинка (читання казки в особах). Невеличка казка із творчого доробку Ф. Кафки - Ох!- сказала миша,- світ щодня вужчає. Спочатку він був таким широким, що мені було страшно,я йшла далі і була щаслива, коли нарешті справа і зліва побачила великі мури, але тепер ці мури так швидко насуваються, що я вже опинилася в останній кімнаті, і тут, у кутку , бачу пастку, до якої я прямую. - Ти мусиш змінити напрямок руху,- сказала кішка і з їла мишу. Слово вчителя. - Така невеличка казочка, а наводить на глибокі роздуми. Як жити у великому світі, щоб не стати таким, як миша і не потрапити до кошачих лап долі? До речі, автором цієї казки є Ф. Кафка – австрійський письменник, один із основоположників літератури модернізму, лауреат премії ім. Т. Фонтане. Який про своє життя говорив: « Література – це я сам, це моя плоть, і бути іншим я не можу» - ( звернення до матеріалу з інтерактивної дошки) - Презентація теми і мети уроку. - « Мозковий штурм»(проблемне питання)(слайд 1). - Слово вчителя . Перед нами постає завдання: поміркуйте: « Що може допомогти людині знайти гармонію зі світом?» і давайте брати «штурмом» сходинки до знань.(учні пропонують власні відповіді , які вчитель записує на дошці) Постає безліч відповідей. Яка з них правильна? Можливо, кожен знайде гармонію зі світом у чомусь своєму. Відповідь на дане питання ми шукатимемо сьогодні на уроці. А за приклад візьмемо життєвий шлях відомого письменника за приналежність до літератури боряться і німці, і чехи. Звернемося до епіграфу уроку. У ньому закладена частина відповіді на проблемне питання , яке у центрі нашої уваги. Хто ж він, Франц Кафка ? Людина,яка все життя шукала гармонію зі світом? Геній? Одинак? Провидець? Пригноблений чи слабкодухий , яле відомий у всьому світі Ф.Кафка? Ось на ці питання ми і будемо шукати відповіді сьогодні на уроці, бо темою нашого уроку є: Ф.Кафка(1883-1924). Життєвий і творчий шлях письменника. Кафка-австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні « Перевтілення»(запишіть у зошити). Вивчення нового матеріалу. «Цитатний ланцюжок»( читання учнями по черзі висловів про Ф. Кафку, заздалегідь підготовленим) « Фоторепортаж»(учні дивляться про Ф. Кафку фрагменти з фільму). Читання фрагментів листів учнями(випереджувальне завдання). (додаток 1,2,3) Робота зі схемою «Трагізм «кафкіанського» світу(слайд4). Висновок: людина, викинута зі звичайного світу, стає вигнанцем у світі абсурду. Хто ж він Ф. Кафка? Людина , яка все життя шукала гармонію зі світом? Як формувались його світовідчуття і як віддзеркалилося у його творчості? Робота з епіграфом уроку. Чи можна з нього судити про долю та життєву позицію цього письменника? (Такі слова можуть належати самотній і нещасній людині, яка сприймає світ і власне життя трагічно. Але ця людина має велике почуття відповідальності,прагне віднайти гармонію зі світом і принести у світ чистоту і правду. Ф. Кафка постійно шукав з усіма цими світами , та його особистий світ все більше поринав у прірву… Узагальнення щодо світогляду Ф.Квфки. Який же світ в очах Кафки? Світобачення Кафки – трагічне. Людина в цьому світі – самотня комаха, яка не чекає від когось допомоги. Світ навколо цієї людини – ворожий їй.Ф . Кафку вважають пророком 20ст.,основоположником абсурду в літературі. Робота з репродукцією картини Едварда Мунки «Крик»(слайд 5). (мистецтвознавчий коментар заздалегідь підготовленого учня). Картина «Крик» написана Мунком у 1893 році . Всього існує 50 варіантів полотна, що свідчить про особливий інтерес художника до теми відчаю. Створюючи цю картину , Мунк уперше входить у світ страху і самотності. На передньому плані у відчаї кричить людина. Її тіло ніби зводять судоми , а обличчя своєю жовтизною і запалими очима , розплющеними в страху перед невідомою нам загрозою , нагадує небіжчика. Колорит картини найбільш точно передає психічний стан персонажа: темна синь підхоплює цей крик і відлунює його в широкій затоці , що розляглася до небес кривавими смугами. Химерний ритм хвилястих ліній надає композиції динаміки, а атмосферу картини сповнює передчуттям страшної біди. « Крик» часто розглядають як першу експресіоністську спробу митця. Витікаючи із «внутрішнього пекла» художника, картина втілює загальнолюдські страхи . Що спільного між картиною Е. Мунки та новелою «Перевтілення»?(провідний мотив: самотність , жах , крик болю). Аналіз твору «Перевтілення» . Слово вчителя. У творі Кафка поєднує реальне і фантастичне – і це перетворює життя героїв у щось реально-абсурдне. Він використовує гротеск , метафору , символи, контрасти, щоб підкреслити дисгармонію світу. У 1915р. «Перевтілення» виходить окремою книжкою І на обкладинці ілюстратор хотів зобразити комаху, то Кафка запротестував , говорячи, що її не можна зображати навіть здалеку. Але чому автор проявив таку категоричність? Групова робота над питанням: « Чому Кафка був проти ілюстрування новели «Перевтілення»?(клас ділиться на 4 групи , кожна з яких одержує запитання для творчої відповіді. Робота виконується за алгоритмом інтерактивного методу «Робота в малих групах».) Висновок: існування людини , перетвореної на комаху, постає в оповіданні як розгорнута метафора відчуженості людини , абсурдного покарання її за невідому провину, трагічного знецінення людського життя. Перевтілення Грегора у комаху є метафорою будь-якої біди ,яка настає у абсурдному світі абсолютно нелогічно. Аналітична бесіда за запитаннями: Слово вчителя. У будь-якій метафорі шлях від прямого значення до переносного складний, сповнений символами, художніми образами-картинами, які виражають емоції , почуття і переживання. Спрбуємо зрозуміти, якими засобами автор втілює своє світобачення в новелі. Чи можна назвати Грегора щасливим у світі та у сім ї? Чому? Яка атмосфера панувала в родині Замз? Схарактеризуйте їхні стосунки. Чи торкнулася метаморфоза внутрішнього світу Грегора? Як поставились до перевтілення його близькі? Чому Грегор-комаха спочатку не соромився виходити до родини , а потім ховався? Прокоментуйте реакцію родини на смерть Грегора. Які проблеми порушив Кафка у творі? Які символи твору допомагають нам зрозуміти ці проблеми та метафоричний сенс твору?(слайди 6, 7,8). Висновок: Образи – символи твору допомагають відобразити світосприйняття Ф. Кафки , передати хворобливий стан героя, його самітність , відчай, нерозуміння і байдужість близьких. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці Інтерактивний метод «незавершене речення». На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося… На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було те…. Я для себе зробила (зробив)висновок , що людина… Я вважаю , Що Кафка – це… Заключне слово учителя. В добробуті , у люблячій сім ї Зазнав насильства й деспотизму. Зробити кращим світ хотів Й прожив життя, повне абсурду. Навпіл роколоте буття : в світі людей – завжди самотній. Прагнув сім ї та «дезертир» В душі вселився безворотно… Сам за походженням єврей, А краще знав німецьку мову… Не жив – страждав… І відчував весь час провину невимовну… Домашнє завдання.(слайд 9) Скласти тези відповіді на запитання: « Чому Кафка не закінчив твір смертю Грегора , а продовжив розповідь далі?» Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення на тему: «Тема «маленької людини» у світовій літературі». Можливо Вам це буде цікаво Джерело: http://урок | |
Переглядів: 6065 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 2 | |
| |