Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків християнської етики |
Тема. Чому в кожної людини своя дорога до храму
У що людина вірить, тим вона і є. Антон Чехов Мета. На основі вивчення теми учні зможуть: познайомитися з основними моральними засадами світових релігій; пояснювати поняття «світова релігія», «свобода совісті», «конфесія», «атеїзм»; характеризувати різні релігійні конфесії, які існують у сучасній Україні; обґрунтовувати необхідність толерантного ставлення до представників різних конфесій; пояснювати, які існують правила поведінки в храмі. Обладнання: підручник, дошка, крейда, роздавальний дидактичний матеріал, ілюстрації до теми. Основні поняття і терміни: світова релігія, християнство, іслам, буддизм, національна релігія, атеїзм, свобода совісті, конфесія. Тип уроку: інтегрований урок-знайомство з етики та всесвітньої історії.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання 1. Прийом: «Я міркую…» Учитель пропонує учням картки з завданнями:
№ 1 1. Поясніть місце віри у людському житті за висловами відомих людей. Російський мислитель ХХ ст.. Бердяєв сказав: «Віра переважає над знаннями».
2. Поясніть зміст поняття: ДУХОВНІСТЬ – це …
№ 2 1. Поясніть місце віри у людському житті за висловами відомих людей. Давньоримський мислитель Цицерон казав: «Люди легко вірять у те, чого вони хочуть».
2. Поясніть зміст поняття: РЕЛІГІЙНИЙ – це…
№ 3 1. Поясніть місце віри у людському житті за висловами відомих людей. Російський письменник ХІХ – ХХ ст.. Максим Горький писав: «Якщо людина за свою віру готова віддати свободу та життя, значить вона вірить щиро».
2. Поясніть зміст поняття: РЕЛІГІЯ – це…
ОБГОВОРЕННЯ
2. Прийом «Я аналізую…»
- Поміркуйте над ситуацією. ЗАЧИТУЮ
На уроці літератури учні читали уривок з Біблії, у якому йшлося про страждання та смерть Ісуса Христа. Наталка , слухаючи, розплакалася, а її сусід Тарас назвав дівчинку плаксою, засміявся на весь клас… Наталка підхопилася і вибігла з класу. У класі запанувала тиша…
- Чому розплакалася дівчинка? - Що таке релігійні почуття? - Як треба до них ставитися? - Допоможіть Тарасику.
3. Підсумки, висновки, оцінювання.
ІІ. Вступна частина
1. Повідомлення теми, завдань уроку (тихо звучить музика – церковний дзвін). Учитель. Тема уроку. Чому в кожної людини своя дорога до храму. (ЗАПИСУЮТЬ) 1). Під час вивчення теми ви познайомитеся з основними моральними засадами світових релігій; 2). Зможете пояснювати поняття: «світова релігія», «конфесія», «храм». (ЗАПИС НА ДОШЦІ - ЗАПИСУЮТЬ); 3). Також ми схарактеризуємо різні релігійні конфесії, які існують у сучасній Україні та обґрунтуємо необхідність толерантного ставлення до представників різних конфесій;
- А особливістю нашого у року буде те, що ієрей, отець Олександр, настоятель храму Святої Покрови Божої Матері пояснить вам, які існують правила поведінки у храмі.
2. Мотивація навчальної діяльності Бесіда за запитаннями учителя: - Роздивіться ілюстрацію на ст.. 127-ій у підручнику, на якій зображено внутрішнє оздоблення базиліки в Класі – однієї з найдавніших культових споруд християн. - Що вас вражає в оздобленні базиліки? - Погляньте на зображення церков різних місць України, що їх поєднує? (показую ілюстрації). - Які асоціації у вас викликають ці ілюстрації? - Як почувається людина, яка відвідує ось такий храм чи церкву? (Храм підносить дух, всиляє віру та надію людини на краще…) - Яка релігія найбільш поширена в Україні? (Християнство) - Який руський князь і коли запровадив християнство як державну релігію Київської Русі? (Князь Володимир Великий , у 988 році). - Які релігійні свята ви знаєте, що вам відомо про них? - Які релігії ви знаєте? ( Християнство, Іслам, Буддизм, Даосизм, Іудаїзм, Індуїзм) - Серед цих релігій є три світові релігії.
ІІІ. Основна частина
1. Якими є моральні засади світових релігій 1). Розповідь-пояснення учителя
Переважну більшість населення землі складають віруючі люди. Проте історично склалося так, що вони сповідують різні релігії. Так наші предки давні слов’яни сотні років були язичниками, тобто вірили в богів, що втілювали в силу природи. Верховним божеством вони вважали бога сонця Даждьбога. Язичниками були і інші народи. Проте найдавніші вірування не збереглися. Сьогодні найбільше прихильників, які визначають три світові релігії – буддизм, християнство, іслам. Існують також національні релігії. Прихильниками яких є представники однієї національності, наприклад, індуїзм, конфуціанство, даосизм, синтоїзм. В сучасному світі є багато людей з атеїстичними переконаннями. Атеїзм – заперечення існування бога, відмова від релігійних вірувань. Всім відомо, що норми, правила поведінки, звичаї, обряди основи найпоширеніших релігій мають деякі відмінності. 2). Виступи учнів з випереджаючим завданням - Пригадайте особливості світових релігій. Наприклад, найдавнішою зі світових релігій вважається буддизм, який виник на кордоні Індії та Непалу в 560—480 рр. до н. е. Його засновником став принц Сіддгартга Ґаутама, який завдяки медитації досяг просвітлення і став Буддою. Основи віровчення й обрядовості викладені у священній книзі Трипітака (у перекладі: три корзини закону — учення). Головним в буддизмі є чотири істини: життя — це страждання; головна причина страждань людини — її бажання; для звільнення від страждань необхідно позбутися бажань; позбутися бажань можна, досягнувши нірвани — абсолютного спокою та відсутності бажань. У сучасних країнах Азії понад 2 млрд людей підтримують учення Будди, хоча кількість віруючих не перевищує 300 млн осіб. Другою за часом виникнення світовою релігією є християнство, що сформувалося у східних провінціях Римської імперії в ІІ пол. І ст. Його засновником, відповідно до Євангелій, є Ісус Христос, Син Божий. Основи християнського віровчення викладені в Біблії (Святому Письмі). Сутність християнської догматики сформульована двома першими загальноцерковними соборами та викладена в символі віри. Вона зобов'язує християнина вірувати в єдиного Бога в трьох постаттях: Бога-отця, Святого Духа і Христа (Сина Божого). У сучасному світі понад 1,9 млрд людей уважають себе християнами. Далеко не всі вони віруючі, але живуть у суспільстві, існують у межах культури, керуються нормами, коріння яких лежить у християнстві. Іслам — найпізніша за часом виникнення світова релігія, яка була започаткована в VII ст. в Західній Аравії. Біля її витоків був Мухаммед, якого мусульмани (прихильники ісламу) вважають пророком, надісланим Богом (Аллахом). Основи віровчення й культу викладені в Корані й Сунні. Головне в ісламі — шанувати Аллаха, який створив небо, землю та людину, та визнавати його пророком Мухаммеда. За підрахунками Всесвітньої ісламської ліги, у світі налічується близько 1,2 млрд мусульман, близько 50 держав світу мають більшість мусульманського населення, а понад 30 держав уважають іслам своєю офіційною ідеологією. 3). Самостійна робота за підручником - Розгляньте таблицю на ст.. 128-ій та поміркуйте, яку думку втілено в кожному з наведених тверджень? ЧИТАЄМО - Чи є ці твердження близькими за значенням? - Про що це свідчить? (Всі твердження пов’язані за змістом - Золоте правило моралі: Стався до людини так, якби ти хотів, щоб ставилися до тебе).
Учитель. Часто попри глибину та спорідненість моральних засад, закладених у різних релігіях, уникати суперечок між прихильниками різних віровчень не завжди легко. Труднощі виникають тоді, коли люди перестають бути толерантними, коли вбачають у іншій релігії загрозу власній вірі. Це призводить до заперечення інших учень, до переслідування людей інших віросповідань. Тому у Конституції України в статті 35 проголошено, що «кожен має право на свободу світогляду і віросповідання». Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа — від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова. Законами України передбачено відповідальність за розпалювання релігійної ворожнечі. У цьому полягає зміст норм моралі, а саме, свободи совісті. Тож, діти, слід бути толерантною людиною, поважати віру інших людей.
2. Що таке релігійні конфесії? Як бути толерантним до представників іншої релігії. Розповідь - пояснення учителя. - У багатьох державах сучасного світу співіснують різні віровчення, різноманітні релігійні течії або конфесії (з латинської віросповідання). Громади віруючих певної конфесії об’єднуються в організації – церкви. Зокрема в столиці нашої держави, місті Києві, сьогодні діє 871 релігійних громад, які представляють 64 релігійні конфесії. Наявна в Україні багатоконфесійність дозволяє її громадянам реалізувати своє конституційне право свободи совісті. На сьогодні в Україні найпоширенішою релігією є християнство. Існує декілька християнських конфесій — Українська православна церква Московського патріархату, Українська православна церква Київського патріархату, Українська автокефальна православна церква, Українська греко-католицька церква, Римо-католицька церква, численні протестантські церкви тощо. В Україні проживають також прихильники іудаїзму, ісламу, буддизму. Набули поширення також новітні релігійні течії. Наявне розмаїття релігійних течій і напрямків вимагає від усіх громадян України, як віруючих, так і невіруючих, уміння бути толерантними одне до одного.
Cамостійна робота:
- Сформулюйте 3 правила толерантного ставлення до представників інших конфесій. 1.______________________________________________________________ 2.______________________________________________________________ 3.______________________________________________________________ - Повідомте свої результати роботи класові.
ОБГОВОРЕННЯ
3. Як поводитися у храмі? Вчитель - Споконвіку для здійснення релігійних обрядів люди будували спеціальні споруди – храми (церкви, собори, костели, дзвіниці, мечеті, синагоги, кірхи, пагоди…). У нашому селі Теклине є церква Святої Покрови Божої Матері. Вперше церкву збудували у 1927р. Храм служив жителям до 1961 р. З невідомих причин церкву закрили і на богослужіння селяни ходили до сусідніх сіл. Але приміщення не пустувало: тут був клуб, колгоспна комора. З храму вивезли все. (ЗОБРАЖЕННЯ). У 1993р. розпочалась побудова сучасної церкви, де 30 листопада 1997р. відбулося перше богослужіння. До церкви повернулась єдина ікона Божої Матері. Це святе місце духовного самоочищення жителів нашого села. - До слова запрошую… (настоятеля храму Святої Покрови Божої Матері отця Олександра), який пояснить вам, які існують правила поведінки у храмі. (Розповідь) - Якщо у вас виникли запитання, то ви можете їх поставити і дістати відповідь. Наприклад: 1. Що таке Богослужіння? Вівтар? 2. Де слід стояти у церкві? 3. Коли слід хреститися, прикладатися до ікон, ставити свічки? 4. Чи можна у церкві вітатися, говорити, розглядати…? 5. Як правильно зайти і вийти з храму? …
Учитель (дякує за навчання та пояснення поведінки у храмі)
ІV. Заключна частина 1. Словничок-узагальнення: - Поясніть поняття: «світова релігія», «конфесія», «храм». - Прочитайте етикетні вирази у підручнику на ст.. 131-ій, запам’ятайте їх значення. - Уведіть вирази у речення. 2. Підбиття підсумків - Що ми робили на уроці? - Навіщо ми це робили? - Що нового та цікавого ви дізналися на уроці? - Чи досягли ми поставленої мети? - Що сподобалось чи не сподобалось на уроці? - Які виникли труднощі? - Ваші побажання один одному та вчителю. 3. Оцінювання результатів уроку
V. Домашнє завдання
- Опрацювати відповідний параграф підручника – 22, - ст. 132 завдання ІІ - 1. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6461 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 2 | |
| |