Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю початкових класів » Конспекти уроків читання 3 клас


Навчальний проект "На шляху до Тараса Шевченка"
Тема: Навчальний проект «На шляху до Шевченка»
Мета: Розкрити нові грані постаті Т. Г. Шевченка, які ще більше увиразнили б уяву учнів про особистість поета і стала ще одним доказом його феноменальності; глибше осмислити творчість великого Кобзаря. Розвивати здатність бачити об’єкт всебічно, виділяти його істотні ознаки, встановлювати відношення і причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати потребу в спостереженні, формувати ціннісні орієнтири, особистісний досвід творчої діяльності учнів. Удосконалювати культуру мовлення та навики зв'язного мовлення.
Обладнання: презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Наш урок читання
Цікавий, незвичайний.
Ледарів у нас немає.
Хто руки не піднімає?
Умощуйтесь зручніше
Працюйте веселіше.
ІІ. Презентація проекту
1. Вступне слово вчителя
Є люди, як свічки, -
Згорять, відходять у небуття.
Є люди, як зірки, -
Згоряють , та світять усе життя.
В. О. Сухомлинський
- Таким сонцем-зорею два століття життя і небуття освічує Україну Великий Кобзар.
- Сьогодні у нас звітний урок за проектом «На шляху до Тараса Шевченка». Про результати своєї роботи звітуватимуть наші учні, які працювали за напрямками: «Біографи», «Мистецтвознавці», «Дослідники», «Краєзнавці».
2. Презентація групи «Біографи»
Наша група «Біографи» досліджували таке питання: «Де і з ким познайомився поет?».
З чотирнадцяти років, як прийшов час відробляти панщину, Тараса забирають козачком до молодого пана Енгельгарда в село Вільшану. На початку 1831 року Енгельгарди переїхали до Петербурга. Та вже у 1832-му Енгельгард на чотири роки віддає свого «домашнього маляра» в майстерню до цехового майстра Василя Ширяєва. Та все ж найбільшим дарунком долі для Шевченка стала зустріч у Літ¬ньому саду в липні 1835 року з учнем Академії мистецтв Іваном Сошенком. 1838 року Павло Енгельгард підписує Шевченкові від¬пускну, в якій і слова немає про те, що свого кріпака він насправді про¬дає К. Брюллову, В. Жуковському за непомірну ціну — 2500 карбованців. На початку 40-х, щойно визволив¬шись із кріпацтва, Шевченко завдяки Є. Гребінці та К. Брюллову входить до інтелігенції. Один із нових друзів — декабрист Олексій Капніст — привозить Шев¬ченка до Яготина і знайомить з родиною князя Миколи Рєпніна. Доленосна зустріч Пантелеймона Куліша і Тараса Шевченка відбулася 1843 року в Києві. Вони обоє цікавились українською історією, були прихильниками розвитку української культури. Арешт і заслання Шевченка викликали серед його друзів і прихиль¬ників невдоволення. Маніфест Олександра II, який давав амністію політичним засланцям, не торкнувся Шевченка — зі списку "політичних злочинців". 1857 року, після довгих клопотань, Шевченка, нарешті, звіль¬няють із солдатчини. Шириться коло знайомств поета в мистецьких колах Петербурга: він зустрічається з М. Чернишевським, М. Некрасовим, поляком З. Сераковським, грузинським письменником А. Церетелі. Ім'я поета стає відомим і поза межами Росії.
Слово вчителя.
- І так скажіть скільки було років Шевченку, коли він пішов на панщину?
- За скільки грошей викупили його друзі з кріпацтва?
- З ким познайомився Шевченко?
3. Презентація групи «Мистецтвознавці»
Наша група працювала над таким питанням: «Що і як малював Шевченко»
Шевченка без перебільшення можна назвати геніальним художником.
На 1 сторінці ми бачимо картину «Хата батьків у Кирилівці».
У вересні 1843 року, відвідавши рідну оселю в Кирилівці, художник виконав малюнок хати, в якій минули його дитячі роки.
Наступна картина «Селянська родина»
Шевченко відтворив родинну сцену біля хати: молоде подружжя тішиться першими кроками своєї дитини.
На цій сторінці ми бачимо картину «Почаївська лавра зпівдня»
21 вересня 1846 року Тарас Шевченко за завданням Археографічної комісії виїхав до Київської, Подільської і Волинської губерній. Зокрема, йому було доручено відвідати Почаївську лавру.
З його біографії ми знаємо, що з 1838 по 1845 рік Шевченко навчався в Петербурзькій Академії мистецтв, виявивши неабиякі здібності у живописі маслом, аквареллю, малюнку олівцем.
Наступна картина «Аскольдова могила»
Шевченко виконав малюнок під час сухопутного переходу Аральської експедиції до Аральського моря.
Опис картини «Видубицький монастир»
На офорті зображено найдавнішу будівлю Видубицького монастиря – Михайлівську церкву, зведену сином Ярослава Мудрого - Всеволодом
На цій сторінці зображена картина, яка присвячена поемі «Катерина».
У 1843-1844 роках Шевченко працює над серією офортів «Мальовнича Україна», самостійно вивчаючи техніку гравіювання. Повернувшись у 1845 році після закінчення Академії в Україну, Шевченко працював художником в Археографічній комісії аж до свого арешту. Останні роки життя Тараса Григоровича, вже після звільнення, були відзначені найбільшими досягненнями не тільки в поезії, але й у живописі та графіці. У вересні 1860 року Академія мистецтв удостоїла Шевченка звання академіка гравюри.
Живопис посідає неабияке місце в житті Тараса Шевченка. Художник ставився до образотворчого мистецтва з глибокою щирістю.
Опис картини «Низький Берег острова Ніколая»
Малюнок рівнинної частини острова на Аральському морі, названого на честь імператора Миколи І.
Слово вчителя
- Де навчався поет?
- Яким званням Академія мистецтв удостоїла Шевченка?
Отже ми бачимо, що Шевченко був не тільки поетом, але й геніальним художником.

4. Фізкультхвилинка

5. Презентація групи «дослідники»
Ми досліджували таке питання «Що в різні роки писали дослідники про Шевченка»
Він був сином мужика — і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком — і вказав нові світи й вільні шляхи професорам і книжним ученим. – писав І. Франко. В 1900 рр. Франко публікує статті, замітки, присвячені Шевченкові "Шевченкова Марія", "Шевченко Ляхам", "Шевченко і Єремія", багато інших. Деякі з них заслуговують особливої уваги, як наприклад стаття "Шевченко і Єремія", надрукована 1904 р. в журналі "Літературно-науковий Вісник".
Терень Масенко (український журналіст, поет, перекладач)
Терень Масенко також звернувся до шевченківської тематики. Він є автором трьох творів, присвячених великому Кобзарю: «Благословення на подвиг», «Батальйон імені Тараса Шевченка», «Всесвітня слава Кобзаря»
Григорій Вервес (український літературознавець)
Творчість Кобзаря досліджував Григорій Вервес. Це прослідковується у низці його праць, зокрема в книзі «Тарас Шевченко і Польща». У 1960-х роках видавав книги «Велич Шевченка», «Шевченкова поетика».
Іван Дзюба (літературний критик)
Автор книги “Тарас Шевченко. Життя і творчість”.
Я багато про Шевченка писав. Різні були і статті, і книжки. Але мені захотілося щось таке синтетичне зробити, таке, щоб охоплювало і його біографію, і аналіз творів – говорив Іван Дзюба.
Дуже багато віршів складено про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка. Про Шевченка ми дізнаємось з творів: Ліни Костенко, Олександра Олеся, Максима Рильського, Дмитра Білоуса, Марії Пригари, Володимира Підпалого та багато інших.

М. Рильський
ШЕВЧЕНКО
Всі його ми батьком звемо,
Так від роду і до роду:
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Він любив усе прекрасне
Все ненавидів потворне, —
І його ім’я — незгасне,
Світлий образ — неповторний.
Чисту матір і дитину
Він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
Ось чому в сім’ї великій,
У цвіту садів прекрасних
Буде жити він вовіки,
Як безсмертний наш сучасник.
Сьогодні наукове вивчення життя, творчості та багатогранної діяльності Тараса Шевченка називається Шевченкознавство.
Слово вчителя
- Група дослідники гарно підготувалися і виконали своє завдання, отож
як називається наукове вивчення життя і творчості Т. Шевченка?
6. Захист групи «Краєзнавці»
Група «Краєзнавці» працювали над питанням «Шевченко та Волинь».
Т.Г. Шевченко відвідав Волинь восени 1846 року, коли став художником Археографічної комісії і отримав доручення здійснити подорож на захід України. В цій науковій експедиції він малював і описував пам’ятки історії та культури. Немає ніяких достовірних фактів, які б стовідсотково свідчили про перебування Кобзаря в конкретних містах та селах Волинського краю, окрім Почаєва, а також Житомира. У Почаєві Тарас Григорович захоплено працював над малюнками Лаври. Він навіть виконав аквареллю не три, як зазначалось у розпорядженні, а чотири малюнки. Складніше з Дубном – це було одне із найбільших повітових міст Волинської губернії. Проте коли Шевченко в повісті «Прогулянка із задоволенням і не без моралі» пише про волинські замки, він згадує Острог і Корець. Цілком ймовірним видається перебування Кобзаря в Острозі. Тут свого часу побував Костомаров, їдучи працювати викладачем у Рівненську гімназію. Він міг розповідати про острозькі пам'ятки старовини Шевченку. Не викликає сумнівів факт перебування Шевченка в Корці. У цьому старовинному місті, як і в Острозі, зупинявся Костомаров, який і міг рекомендувати Шевченку оглянути місцеві пам'ятки. Прямих свідчень про відвідання поетом місця Берестецької битви не збереглись. Але дослідники вважають, що Кобзар добре знав про трагедію українського народу, місцем якої в червні 1651 року стало поле під Берестечком. Згодом у Кос-Аралі він пише вірш, присвячений цій події, в якому з глибоким співчуттям оспівує трагедію і мужність свого народу

Т. Г. Шевченко
Ой чого ти почорніло,
Зеленеє поле?
— Почорніло я од крові
За вольную волю.
Круг містечка Берестечка
На чотири милі
Мене славні запорожці
Своїм трупом вкрили.
Та ще мене гайворони
Укрили з півночі...
Клюють очі козацькії,
А трупу не хочуть.
Почорніло я, зелене,
Та за вашу волю...
Я знов буду зеленіти,
А ви вже ніколи
Не вернетеся на волю,
Будете орати
Мене стиха та орючи
Долю проклинати.
Слово вчителя
- Ну що ж ми можемо сказати про поїздку Шевченка на Волинь. До цих
пір дослідники, краєзнавці, історики сумніваються чи бував поет у загаданих містах, зокрема чи відвідував Козацькі могили. Та все ж ми можемо аналізувати його твори в яких зображені події того часу, описану природу та інше. Та робити висновки.
ІІІ. Підбиття підсумків
- Ось і дійшов кінця наш проект. Ми з вами змогли зазирнути у
дещо незвідане, пізнали невідоме. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти!
- Діти, я вам дякую за змістовні презентації та захист ваших проектів.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків читання 3 клас | Додав: minerva (16.03.2017) | Автор: Оксана E
Переглядів: 1346 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]