Головна » Статті » Уроки народознавства » Фольклорна феселка |
ЛЮБЛЮ
ПІСНІ МОЙОГО КРАЮ. Мета: Підсумувати і збагатити знання учнів про різні види і жанри усної народної творчості України; розвивати кмітливість, творчу уяву, естетичні почуття, навички виразного читання фольклорних творів; виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину. Девіз: «Оті простенькі сільські байки, як дрібні, тонкі корінчики, вкорінюють у нашій душі любов до рідного слова, його краси, простоти і чарівної милозвучності. Тисячі речей у житті забудете, а тих хвиль, коли вам люба мама чи бабуся оповідала байки, не забудете до смерті». (І. Франко). Обладнання: Виставка збірників різних жанрів фольклору, ілюстрації «У світі казок», «У світі загадок», рушники на столах, національний одяг, грамзаписи казки, пісні, української народної музики. ХІД УРОКУ На перерві перед уроком лунають записи української народної музики. 1. Вступна бесіда. Золота скарбниця усної народної творчості надзвичайно багата і різноманітна. Діти, які ви знаєте види і жанри усної народної творчості? (Учні відповідають, розкриваючи зміст таблиці «Класифікація жанрів українського фольклору», яку подаємо на окремому аркуші) . II. Хвилинка мудрих думок. Учні зачитують вислови визначних діячів минулого та сучасного про усну народну творчість, які вони виписали до" уроку. Учитель доповнює. Подаємо деякі з них: Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине. От де, люде, наша слава, Слава України. Т. Шевченко. «Пісня і дума становлять на Україні народну святиню, краще добро українського народу, в них горить любов до батьківщини». т.М. Добролюбов. Я люблю чарівні мелодії української народної пісні, прекрасну українську мову, чудову українську говірку... Народна поезія України — апофеоз краси. Український народ проніс через століття рабства і неволі дорогоцінне багатство свого генія. Гляньте, який ласкавий і співучий світ розкривається в його безсмертних піснях!» М. Г о р ь к иё й. «Українська музика та поезія є найзапашніша з усіх гілок на дереві світової народної творчості». А. Луначарський. Прислухайтесь, як океан співає — Народ говорить. І любов, і гнів У тому гомоні морськім. Немає Мудріших, ніж народ, учителів; У нього кожне слово — це перлина, Це праця, це натхнення, це людина. М. Рильський. «Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу воїна, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу. Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава», (О. Довженко) III. Оголошення уроку. Учитель звертає увагу учнів на девіз уроку, записаний на дошці, пояснює його зміст, ознайомлює присутніх із книжковою виставкою, тематичними ілюстраціями, виконаними учнями (до речі, кожен, хто зробив їх, отримує за урок «п'ятірку»). IV. Слухання грамзапису уривка із казки. Перед прослуховуванням учитель наголошує на особливостях оповіді-переказу казки: а) завжди розказується; б) оповідач повинен постійно передавати таємність, незвичайність подій, фантастичність перетворень; в) темп уповільнений; г) мова лаконічна, влучна, точна; д) емоційність розповіді; е) виявити своє ставлення до того, про що розповідає. V. Знайомство з членами ми ж у р і (учнями-старшокласниками) VI. Конкурс на кращого казки (беруть участь 2 — 3 учні). Учитель попередньо знайомиться із казками, щоб не було повторів, не були великі за розміром. VII. Інсценування казок (дві казки) . VIII. Конкурс «Народ скаже, як з а в'яж е». продовжити прислів'я: Хліб-сіль їж, а ... (правду ріж). Брехнею світ пройдеш, а ... (назад не вернешся). Дружній череді ... (вовк не страшний). Не святі ... (горшки ліплять). І коваль, і швець, і кравець, і ... (на дуді грець). Не вчи орла літати, а ... (соловейка співати). Не вчи ученого ... (їсти хліба печеного). Більше вір своїм очам, ніж ... (чужим речам). Краще пізно, ніж ... (ніколи). Молодець проти овець, а ... (проти молодця і сам вівця). На тобі, небоже, що ... (мені не гоже). Нарядилась, як пава, а ... (кричить, як ґава). IХ. Пісня — душа народу. — Що таке пісня? — Які ви знаєте жанрові різновиди українських народних пісень? — Які пісні подобаються вам і вашим батькам? (Слухаємо грамзапис народної пісні) - Які б пісні ви хотіли б заспівати? (Діти виконують пісні за бажанням індивідуально чи групою). X. У світі загадок. Діти загадують загадки, які підібрали і виписали вдома. Учитель пропонує свої загадки: 1. Огляда
суворо скоса Розпустила сиві коси, А їх буря запліта (Осінь). 2. Рівненька дорожка посилана горошком (Чумацький Шлях). 3. Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени стрижене (Поле). 4. Кругом вода, а з питвом біда (Море), 5. Біжать коні булані, На них вузди порвані, Не п'ють, не їдять — І гладкі стоять (Хмари). 6. Летіло золото, а стало болото (Дощ). 7. Прийшов хтось, вкрав щось, Бігти за ним — не знати, за ким (Вітер). XI. Скоромовка язика ламає, а вимови навчає. Конкурс на кращого виконавця скоромовок — по 1 учневі. 1. Напекли млинців, назвали кравців, А кравець за млинець та й побіг у танець. Мусій, муку сій, Печи паляниці, Клади на полиці. 3. Ой був собі коточок, Украв собі клубочок, Та й сховався у куточок. 4. Пилип посіяв просо, просо поспіло. Пташки прилетіли, просо поїли, Пилип плаче. XII. Конкурс на кращого знавця народної пісні. Учні співають по одному куплетові пісні по черзі перемагає той, хто більше знає пісень, останнім співатиме. XIII. Підсумки. Журі підводить підсумки конкурсів? а) на кращого оповідача народної казки;. б) за виконання пісень; в) на кращого знавця прислів'їв; ; г) на кращого виконавця скоромовки; д) на кращого знавця народної пісні. Учитель підсумовує урок,
виставляє «п'ятірки» всім активним учасникам уроку, вручає пам'ятні сувеніри —
календарики, значки, книги. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3861 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |