Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Уроки народознавства » Фольклорна феселка


ЛЮБЛЮ ПІСНІ МОЙОГО КРАЮ. Підсумковий урок-концерт у 7—8 класах «Мій улюблений жанр фольклору»

ЛЮБЛЮ ПІСНІ МОЙОГО КРАЮ. Підсумковий урок-концерт у 7—8 класах «Мій улюблений жанр фольклору»

Мета: Підсумувати і збагатити знання учнів про різні види і жанри усної народної творчості України;

розвивати кмітливість, творчу уяву, естетичні почут­тя, навички виразного читання фольклорних творів;

виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.

Девіз:    «Оті простенькі сільські байки, як дрібні, тонкі корінчики, вкорінюють у нашій душі лю­бов до рідного слова, його краси, простоти і чарівної милозвучності. Тисячі речей у житті забудете, а тих хвиль, коли вам люба мама чи бабуся оповідала байки, не забудете до смер­ті».

(І. Франко).

Обладнання:   Виставка збірників різних жанрів фольклору, ілюстрації «У світі казок», «У світі загадок», рушники на столах, національний одяг, грамзаписи казки, пісні, української на­родної музики.

ХІД УРОКУ

На перерві перед уроком лунають записи українсь­кої народної музики.

1. Вступна   бесіда.

Золота скарбниця усної народної творчості над­звичайно багата і різноманітна. Діти, які ви знаєте види і жанри усної народної творчості? (Учні відповіда­ють, розкриваючи зміст таблиці «Класифікація жанрів українського фольклору», яку подаємо на окремому ар­куші) .

II. Хвилинка   мудрих   думок.

Учні зачитують вислови визначних діячів минулого та сучасного про усну народну творчість, які вони ви­писали до" уроку. Учитель доповнює. Подаємо деякі з них:

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине.

От де, люде, наша слава,

Слава України.

Т. Шевченко.

 «Пісня і дума становлять на Україні народну святиню, краще добро українського народу, в них горить любов до батьківщини». т.М. Добролюбов.

Я люблю чарівні мелодії української народної пісні, прекрас­ну українську мову, чудову українську говірку... Народна поезія України — апофеоз краси. Український народ проніс через століття рабства і неволі дорогоцінне багатство свого генія. Гляньте, який ласкавий і співучий світ розкривається в його безсмертних піснях!»

М. Г о р ь к иё й.

«Українська музика та поезія є найзапашніша з усіх гілок на дереві світової народної творчості».

А. Луначарський.

   Прислухайтесь, як океан співає —

Народ говорить.

 І любов, і гнів

У тому гомоні морськім.

Немає Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

М. Рильський.

   «Українська пісня — це геніальна поетична біографія українсь­кого народу. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу воїна, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу.

Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава»,

(О. Довженко)

III. Оголошення уроку.

Учитель звертає увагу учнів на девіз уроку, записа­ний на дошці, пояснює його зміст, ознайомлює присутніх із книжковою виставкою, тематичними ілюстрація­ми, виконаними учнями (до речі, кожен, хто зробив їх, отримує за урок «п'ятірку»).

IV. Слухання грамзапису уривка із казки.

Перед прослуховуванням учитель наголошує на особливостях оповіді-переказу казки:

а)  завжди розказується;

б) оповідач повинен постійно передавати таємність, незвичайність подій, фантастичність перетворень;

в)  темп уповільнений;

г)  мова лаконічна, влучна, точна;

д)  емоційність розповіді;

е) виявити своє ставлення до того,  про що  розповідає.

V. Знайомство    з    членами ми   ж у р і     (учнями-старшокласниками)

VI. Конкурс   на   кращого казки (беруть участь 2 — 3 учні).

Учитель попередньо знайомиться із казками, щоб не було повторів, не були великі за розміром.

VII. Інсценування   казок    (дві казки) .

VIII. Конкурс «Народ скаже, як з а в'яж е».

продовжити прислів'я:

Хліб-сіль їж, а ... (правду ріж).

Брехнею світ пройдеш, а ... (назад не вернешся).

Дружній череді ... (вовк не страшний).

Не святі ... (горшки ліплять).

І коваль, і швець, і кравець, і ... (на дуді грець).

Не вчи орла літати, а ... (соловейка співати).

Не вчи ученого ... (їсти хліба печеного).

Більше вір своїм очам, ніж ... (чужим речам).

Краще пізно, ніж ... (ніколи).

Молодець проти овець, а ... (проти молодця і сам вівця).

На тобі, небоже, що ... (мені не гоже).

Нарядилась, як пава, а ... (кричить, як ґава).

IХ. Пісня — душа   народу.

— Що таке пісня?

— Які ви знаєте жанрові різновиди українських на­родних пісень?

— Які пісні подобаються вам і вашим батькам? (Слухаємо грамзапис народної пісні)

- Які б пісні ви хотіли б заспівати? (Діти виконують пісні за  бажанням індивідуально чи групою).

X.  У світі загадок.

Діти загадують загадки, які підібрали і виписали вдома.

Учитель пропонує свої загадки:

1. Огляда суворо скоса
   Степ, ліс, села і міста,

Розпустила сиві коси,

А їх буря запліта (Осінь).

2. Рівненька дорожка посилана горошком (Чумаць­кий Шлях).

3. Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени стрижене (Поле).

4. Кругом вода, а з питвом біда (Море),

5. Біжать коні булані, На них вузди порвані, Не п'ють, не їдять — І гладкі стоять (Хмари).

6. Летіло золото, а стало болото (Дощ).

7. Прийшов хтось, вкрав щось,

Бігти за ним — не знати, за ким (Вітер).

XI. Скоромовка язика ламає, а вимови навчає.

Конкурс на кращого виконавця скоромовок — по 1 учневі.

1. Напекли млинців, назвали кравців,

А кравець за млинець та й побіг у танець.

Мусій, муку сій,

Печи паляниці,

Клади на полиці.

3. Ой був собі коточок,

Украв собі клубочок,

Та й сховався у куточок.

4. Пилип посіяв просо, просо поспіло.

Пташки прилетіли, просо поїли, Пилип плаче.

XII. Конкурс на кращого знавця на­родної пісні.

Учні співають по одному куплетові пісні по черзі перемагає той, хто більше знає пісень, останнім співа­тиме.

XIII. Підсумки.

Журі підводить підсумки конкурсів?

а)  на кращого оповідача народної казки;.

б)  за виконання пісень;

в)  на кращого знавця прислів'їв; ;

г)  на кращого виконавця скоромовки;

д)  на кращого знавця народної пісні.

Учитель підсумовує урок, виставляє «п'ятірки» всім активним учасникам уроку, вручає пам'ятні сувеніри — календарики, значки, книги.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Фольклорна феселка | Додав: uthitel (11.06.2011)
Переглядів: 3521 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]