Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання |
Технології діяльнісного підходу до організації навчання
учнів І. Навчальна задача: • розвиток в учнів умінь самостійно поповнювати
знання з різних джерел (підручників, навчальних посібників, наукової
літератури, Інтернету, спілкування з фахівцями, проведення пошукової,
експериментальної діяльності). 2. Діяльність
вчителя: • визначає (формує) разом з
учнями проблему соціального (навчального) характеру в контексті знань, які
необхідно засвоїти; • перед лекцією, бесідою,
поясненням навчального матеріалу учням ставить задачу виділити знання (на їхній
погляд), за допомогою яких можна вирішити визначену проблему; • ставить задачу провести
самостійний пошук знань в різних інформаційних джерелах, за допомогою яких
можна вирішити визначену проблему; • організує навчальну
діяльність учнів (спілкування с фахівцями — ділова гра) з метою отримання інформації
про проблему, яка вирішується і можливі шляхи її вирішення. Пропонує провести
експеримент, за необхідності, для підтвердження суджень, виявлення
закономірностей тощо. Роботу можна організувати як поетапно протягом одного уроку,
так і окремо на різних уроках. Головна задача вчителя — надання консультативної
допомоги за потребою учнів. 3. Діяльність
учнів: • під час бесіди, лекції, пояснення навчального
матеріалу вибірково ведуть записи знань, ідей, за допомогою яких можна
вирішити визначену проблему; • працюють індивідуально
або колективно, в залежності від запропонованого методу організації навчальної
діяльності, з різними джерелами інформації, виділяючи знання, які допоможуть
вирішити визначену проблему; • під час спілкування (ділової гри) фіксують
ідеї, знання, шляхи, за допомогою яких, на їхній погляд, можна вирішити
зазначену проблему; • самостійно індивідуально
вирішують проблему, вибудовуючи логічно знання по відношенню до проблеми.
Визначають достатність чи недостатність знань, надлишкову інформацію, формують
питання, що виникли в процесі вирішення проблеми, висловлюють своє відношення
до проблеми і наводять приклади смислового порівняння з іншими подібними
проблемами. Як
писав Л. С. Виготський, «те, що сьогодні дитина вміє робити в спілкуванні і
під керівництвом, завтра вона стане спроможною виконувати самостійно.
Досліджуючи, що спроможна виконувати дитина самостійно, ми досліджуємо
розвиток вчорашнього дня. Досліджуючи, що дитина спроможна виконувати в
співтворчості, ми визначаємо розвиток завтрашнього дня». Вчитель обирає не
просто систему прийомів роботи на уроці, він обирає те, що в майбутньому
допоможе сформувати місце дитини в суспільстві. Досягнення потрібного
суспільству рівня освіченості та розвитку особистості неможливе без
систематичної самостійної праці, готовність до якої закладається ще в шкільному
віці. Допомагати робити дитині
перші кроки до самостійності, тобто до активної діяльності в процесі
опанування знань і розвитку задатків дитини, вчитель може, пропонуючи такі
завдання: • підібрати рядки з тексту
до висновків учителя; • скласти розповідь за
ключовими словами; • згрупувати факти; • узагальнити на основі
групування окремі відомості в тексті; • зіставити й порівняти
інформацію з різних джерел; • вивчити матеріал за
ілюстраціями; • скласти розповідь за
ілюстраціями; • дати моральну оцінку
вчинку; • розробити питання до
тексту, ілюстрацій. Чим різноманітніші прийоми
й засоби навчання, тим вище мотивація навчальної діяльності. Учитель зосереджує
свою увагу на створенні психолого-педагогічних умов для досягнення результатів,
що проявляться під час самостійної діяльності учнів з: • визначення мети своєї
діяльності; • прояву толерантної
поведінки щодо людей, які відрізняються за соціальною, расовою, етнічною,
релігійною та іншими ознаками; • визначення своїх помилок, використання адекватної
лексики; • виділення потрібного, важливого, головного з
масиву інформації; • критичного оцінювання інформації; • опитування оточуючих; • створення програми
самоосвіти та активної її реалізації; • відшукування проблем та шляхів їх подолання; • планування та організації
своєї діяльності; • самооцінювання своїх
відповідей та ін. Слід звернути увагу на те,
що створення таких уроків — це кропіткий, важкий і тривалий процес перебудови
мислення учнів і вчителя зі схеми «почув — запам'ятав — переказав» до схеми:
«пізнав (шляхом пошуку разом з учителем і однокласниками) — осмислив — сказав
— запам'ятав». Не менш складні такі уроки і для адміністрації в плані їх
аналізу. Уроки такого роду не завжди методично бездоганні, відповіді учнів на
таких уроках менш відшліфовані й красиві, ніж відповіді-переказ. Питання й
завдання вчителя на творчому рівні не завжди супроводжуються «лісом» рук, оскільки
розумовий процес не завершується блискавично й одночасно в усіх. На творчих уроках не почуєш тиші. Такі уроки частіше
запам'ятовуються школярам, вони більш результативні для їхнього просування в
особистісному розвитку. Цей тип навчання орієнтований не тільки на
розвиток пізнавальних функцій (мислення, сприйняття, пам'яті та ш.), але
більшою мірою це процес становлення дитини як суб'єкта різноманітних видів і
форм людської діяльності, утому числі й навчальної. Практика
навчання показує: коли вчителем використовується матеріал, пов'заний з життям,
а для отримання відповіді на питання потребується усвідомленість і розуміння, а
не заучування й запам'ятовування, то зникне погреба в тиску на учня ззовні, а
процес навчання стає цікавим. Самостійне мислення сприяє виникненню почуття
причетності до школи, оскільки дитина сама вбачає сенс у навчанні. Час зламати стереотип щодо
формування питань: вони повинні вимагати від учня абсолютно усвідомлених, а не
заучених відповідей. У житті достатньо проблем,
які не мають однозначного рішення, а значить, учням ще в шкільному віці треба
навчитися філософії сприйняття будь - якої суперечливої ситуації, розумінню
наявності неоднозначних рішень, це в подальшому може стати для людини
позитивним життєвим стимулом. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 2974 | |
Всього коментарів: 0 | |