Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання |
Метод
експресії в творчій ситуаці на особистісно зорієнтованому уроці Цей
метод дозволяє здійснювати цілісний підхід до людини як єдності, в якій всі
функції взаємопов'язані. Прийоми методу — малювання, моделювання за допомогою
паперу, фарб, каменю, дерева, образні розмови, написання картин і творів,
музика, виразні рухи тіла, тобто засоби мистецтва, що мають на увазі самі по
собі додаткову естетичну діяльність. Завдяки цьому особистість збагачується,
виступаючи одночасно і в ролі творця, і в ролі сприймаючого. Через емоцію,
відображену в малюнку, відбувається вивільнення енергії, знімаються
психологічні бар'єри, особистість стає відвертішою, більш творчою. В
основі цього методу — відомі методики гуманістичної психології, орієнтовані на
суб'єктивну творчість. Творчість
— це процес, у результаті якого може бути створений продукт. Вона локалізована
не тільки в психіці, а і в тілі. Творчість іде від самої людини, зсередини і є
вираженням усього нашого існування, своєрідною метаморфічною подорожжю вглиб
самого себе. Метод, зокрема, базується на тому, що манера і характер рухів
відображають наші особливості, і внутрішнє «Я» людини відображається у
візуальних формах щойно людина починає спонтанно писати, малювати або рухатися. Основні
етапи методу експресії можуть бути сплановані приблизно так: 1. Починати
процес слід з того, щоб «побудувати» атмосферу безпеки і довіри, тобто створити
дитині середовище, в якому вона могла б звільнити себе від своїх проблем. 2. Учасники
занять розсаджуються зручно, вчитель дає команди, що запрошують до створення
певного настрою і стану. 3. Далі
можна переходити до рухів. 4. Найважливішим,
хоча і коротким у часі, є етап рефлексії, можна зі слів: «Я хотів б, щоб ви
якийсь час подумали про те, що тут відбувалося...» І
Т.Д. 5. Перехід
до малювання, написання, розмови і т.д. Інструкція така: «Це малювання
(написання твору, розмова) не для того, щоб створити витвір мистецтва, а для
самодослідження». 6. Перехід
до заданих рухів під музику. Пропонується музика (на 15—20 хвилин) і дається
інструкція типу: «Відчуйте себе в лісі. Відчуйте себе кимось або чимось в лісі:
звіром, рослиною, вітром. Зверніть увагу, як іде той, ким ви себе відчули, що
він бажає зараз, коли він...» 7. Напишіть
розповідь про те, ким ви відчували себе зараз... 8. Прочитайте
і поділіться тим, що написали, зі своїм партнером. 9. Розбийтеся
на групи по 4—5 чоловік. Хай один із вас зобразить у живій скульптурі те
відчуття, яке найбільш турбує у певній ситуації (негатив не відчуття). І,
навпаки, — найбільш радісне відчуття. 10. Колаж. Створюється на тему «Хто я?» або «Який
я?». Завдання полягає в тому, щоб підібрати картинки і слова з журналів і газет
такі і таким чином, щоб можна було дати відповідь собі на запитання: хто я? Що
дає метод особистісному розвитку підлітка? 1 — метод дає можливість виражати агресивні
відчуття в соціальне прийнятній манері і за найкоротший термін звільнятися від
них; 2 — розвивається уява і творчість підлітка через
розвиток фантазії. При цьому суб'єкт ніби спостерігає за розвитком своєї
фантазії, не намагаючись на неї свідомо впливати; 3 — метод сприяє розвитку самосвідомості
внаслідок того, що пізнання свого емоційного життя (сфери) відбувається через
посилення уваги до власних відчуттів, особливостей особистості, уяви, мислення,
відносин; 4 — метод допомагає укріпити взаємини з людьми.
Схожість (збіг) у художній творчості стає основою для розвитку емпатії і
позитивних відчуттів ОДИН ДО ОДНОГО. " Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 1501 | |
Всього коментарів: 0 | |