Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання |
Метод
читання вголоc на особистісно зорієнтованому уроці Цей
метод посідає вельми важливе й абсолютно особливе місце в розвитку особистості
учня. По суті — це творчий акт, у якому процес розвитку школяра спрямований на
відтворення людських властивостей, які історично оформилися, здібностей і
способів поведінки через освоєння культурних цінностей і моделі культури в
цілому. Метод
читання вголос припускає роботу з текстами в безпосередньому і метаморфічному
значеннях. У
переважній більшості випадків центральна тема літературного твору — завдання,
яке має вирішити герой, випробування, яке він мусить витримати, перешкода, яку
він мусить подолати. Усюди як свідома або несвідома ціль виступає напруга, що
викликається словом. Практично завжди субстратом твору є ситуація, узята з
людського життя, або акт людського переживання, при знайомстві з якими ця
напруга може захопити інших. Досить
складним є залучення культурного матеріалу у вигляді притч, казок, міфів, де
ставиться проблема героїзації: виділення, спрощення, структуризація окремих
якостей — героїчних і антигероїчних. Не варто забувати і про такий жанр, як
фантастика— будь-яка сучасна проблема в ній розглядається в незвичайному
ракурсі. Підліток у цьому випадку розкривається у свободі фантазування. У
фантастиці є такі ситуації, які торкаються життя, буття, сенсу людського
існування. Таким
чином, будь-які тексти, у тому числі і такі, як фантастика, казки, притчі,
міфи, короткі повісті, можуть бути ілюстрацією до реального життя, де перед
героєм стоїть персональний вибір — інтелектуальний, моральний, вольовий. Ідея
роботи з літературним матеріалом полягає в тому, що кожна така художня ситуація
має вивести підлітка на глибинні особистісні шари, на екзистенційність, на
існування духовного начала в людині. Усвідомлюючи причетність до героя, учень
може відштовхнути героя і не побажати опинитися на його місці, але все одно
зустрічається і взаємодіє з ним. Сама
по собі організація літературного матеріалу має охоплювати багаторівневі
системи відносин людини і в цьому сенсі бути людською ситуацією. Тобто ситуацією,
коли людина по-різному виявляє себе і зовні, і внутрішньо, одночасно і
приймаючи, і пізнаючи, і розуміючи, і переживаючи, і висловлюючи своє
переживання, відкриваючи досить широкий спектр альтернатив, поставивши себе на
місце того або іншого героя. Таким чином, твори мають давати відчуття ПРОСТОРУ
і ЧАСУ життя окремої людини, через які проектується і її досвід, і актуальна
ситуація, в якій вона має відрекомендувати саму себе. З іншого боку, ситуація
літературного твору має потенційно містити людський вибір, який е продовженням
власної долі. Ситуація,
в яку підліток поставлений роботою з твором, вимагає не тільки сьогохвилинного
тактичного оперативного або нормативного вирішення, вона вимагає всього
попереднього досвіду, тобто тих фундаментальних принципів суб'єкта, які дають
йому змогу зробити якийсь моральний чи етичний вибір. Завдання
вчителя під час роботи з цим методом — ставити перед дітьми проблему. Але
ставити так, щоб це була ЇХ проблема. Перш за все учню треба зрозуміти, у чому
вона полягає, адже одна й та сама життєва ситуація по-різному сприймається
людьми, оскільки одна людина бачить конкретну проблему так, інша — по-іншому. Таким
чином досягається реалізація головної ідеї: коли йдеться про її (дитини) рух,
вона обов'язково залучає свій досвід, отже, свою індивідуальність. Підліток
«приміряє» проблему на себе, на свої можливості, на те, як він їх відбиває, на
свої прагнення, оцінки, на те, як він їх сприймає. Завдання
вчителя полягає в тому, щоб притча чи розповідь торкнулися якоїсь із потреб
дитини і для підлітка це б стало моментом руху особистості. Метод
читання вголос може використовуватися: 1 — як один з прийомів інтроспективного
аналізу, коли матеріал твору використовується як конкретний спосіб звернення до
себе; 2 — як прийом у методі передачі знань, коли
зміст у тексті несе безпосереднє знання про психологічні явища; 3 — як прийом у проблемному навчанні для
постановки завдань; 4 — як безпосередня ілюстрація феномена.
Наприклад, опис гніву, радощів, конфлікту, любові. Для
самого підлітка метод постає як спосіб дослідження своєї особистості. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 1746 | |
Всього коментарів: 0 | |