Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання


Майстер-клас "Викоритання технології критичного мислення"
ВІДДІЛ ОСВІТИ НОВОАЗОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА

«РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ НОВОАЗОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ»

МАЙСТЕР-КЛАС
«ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ
«ШІСТЬ МИСЛЯЧИХ КАПЕЛЮХІВ ДЕ БОНО»

Розробила:
вчитель початкових класів
Зелененко Світлана Олексіївна

1. УЧАСНИКИ МАЙСТЕР-КЛАСУ: вчителі, які присутні на семінарі
2. ТЕМА. Інтерактивні технології. За і проти.
3. МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. Малюнок пісочного годинника, бейджики, паперові «піщинки», капелюхи 6 кольорів, які по черзі надягають, або тримають в руках учасники майстер-класу і такі ж капелюхи висять на дошці. Модератор у синьому капелюсі.

ХІД ЗАХОДУ
І. Ознайомлення присутніх з темою майстер-класу
- Давня народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево. Якщо твої плани розраховані на століття – навчай та виховуй дітей».
Школа є лабораторією для відкриття унікального «Я» кожної дитини, допомагає усвідомити та розкрити учням їх власні можливості та потреби. Наші плани розраховані на століття, і тому головне завдання для нас – це навчання та виховання дітей – майбутнього України. Майстерність вчителя забезпечують багато факторів, серед яких - методична підготовка на високому рівні, володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу, організаторські здібності, вміння спілкуватися. Саме інтерактивним, інноваційним формам і методам роботи ми і присвятимо це спілкування. За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми визначимо позитивні та негативні сторони цих методів. Наше заняття ми проведемо, тісно спілкуючись між собою.
- А зараз я прошу кожного написати свої імена на бейджиках.
(учасники пишуть імена і прикріплюють бейджики)
ІІ. Правила роботи на занятті
Присутні пропонують правила, модератор записує їх на дошці:
1. Доброзичливість
2. Активність
3. Говорити по суті
4. Слухати та чути
5. Регламент (і таке ін.)
ІІІ. Вправа «Очікування» «Пісочний годинник»
Учасники пишуть на «піщинках» свої очікування і прикріплюють біля верхньої частини годинника.
- Я теж хочу висловити свої очікування. Я сподіваюсь, що ви визначите переваги та недоліки інтерактивних методів і прийомів, зробите висновки зі сказаного і будете використовувати інтерактивні методи у своїй подальшій роботі. А в кінці семінару кожен з вас опустить свою піщинку настільки, наскільки справдились ваші очікування.
ІV. Теоретична частина. Міні-повідомлення
- Успішність вчителя-професіонала базується на трьох великих китах:
1. Рівень професіоналізму, ініціативи, творчості.
 Вчитель повинен досконало свій предмет, і не тільки в обсязі шкільної програми;
 Методична підготовка на високому рівні;
 Зацікавленість новинками психолого-педагогічної науки;
 Знання передового педагогічного досвіду та вміння впроваджувати його в свою роботу.
2. Володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу:
 Бути всебічно розвиненою та високоморальною людиною;
 Особистість вчителя (його ерудиція, такт, мова, зовнішній вигляд);
 Організаторські здібності;
 Надання учням допомоги щодо вибору раціональних прийомів та способів освіти та самоосвіти;
 Розвиток здібностей, інтересів, нахилів учнів;
 Мати бажання та здатність передавати молодому поколінню досягнень попередніх поколінь.
3. Забезпечення високої результативності, якості власної праці:
 Наявність переможців олімпіад, конкурсів;
 Результативність методичної роботи;
 Наявність публікацій в пресі;
 Якість виконання громадсько-педагогічних доручень.
К. Ушинський говорив: «Педагогіка – це не тільки наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище та найнеобхідніше з усіх мистецтв».
Найголовніше достоїнство й успіх педагога – в його вмінні виховувати дітей своєю поведінкою, своїм зовнішнім виглядом, бути самому захопленим та захоплювати за собою інших. Для цього вчителю необхідно побороти в собі два дракони – невпевненість та страх. Чого ж ми боїмося? Новацій та тих, хто перевіряє та оцінює нашу роботу.
Навчитися іти на компроміс, продовжувати свою справу, бути гнучким – ось завдання кожного.
Народне прислів’я говорить:
Не будь дуже м’яким – зімнуть,
Не будь дуже твердим – поламають,
Не будь дуже солодким – з’їдять,
Не будь дуже гірким – виплюнуть,
Не будь дуже гордим – принизять.
V. Релаксація
Завдання: вибрати свій улюблений колір із запропонованих капелюхами. Вчителі вибирають собі улюблений колір. Повідомлення про вплив кольорів на професійну діяльність вчителя, на його імідж
 Червоний
Це імпульс, прагнення до перемоги, прагнення отримати швидкий результат, запаморочливий успіх. Даний колір, як ніякий інший, здатний швидко привернути до себе увагу, зафіксувати погляд. В професійному плані така людина ініціативна, мобільна, динамічна, безперечний лідер, який користується формальним і неформальним авторитетом. Заперечення червоного кольору, нелюбов до нього часто пов’язані з виснаження.
Червоний колір підвищує внутрішню енергію, сприяє активізації кровотворення,нормалізації кровообігу та обміну речовин
Вчитель повинен обережно використовувати цей колір у своєму одязі, оскільки під час довготривалого впливу він здатен викликати агресію, особливо у дітей з нестійкою психікою.
 Жовтий
Налаштовує на комунікабельність – це колір відкритості, спілкування та інтелекту. Він допомагає надати врівноваженості емоціям, отримати внутрішній спокій, втихомирити душевне хвилювання. Ті, хто надають перевагу жовтому кольору, перебувають у постійному пошуку щастя у всіх сферах – від особистих до професійних. Вони націлені вперед, до нового, сучасного.
Жовтий колір підвищує концентрацію уваги, покращує настрій та пам’ять. Невипадково у передових школах Європи рекомендують зошити зі сторінками жовтого кольору при цьому запам’ятовування матеріалу йде набагато швидше.
 Зелений
Пом’якшує, знімає гостроту переживань, надає цілющу, розслаблюючу
дію. Вказує на твердість, наполегливість, постійність, здатність вистояти перед змінами.
В медицині сприяє ритмічній роботі серця, відпочинку очей, надає помірну протизапальну та протиалергійну дію. Використовувати цей колір вчителю треба дозовано, оскільки він позбавляє його власника права на емоції та почуття.
 Синій
Допомагає сконцентруватися на найнеобхіднішому: не розмінюватись на дрібниці. Синій колір символічно відповідає спокійному морю, здержаному темпераменту, жіночості. Той, хто надає перевагу синьому кольору, шукає спокійного та тихого середовища, яке позбавлене неприємностей та хвилювань. Синій колір семантично означає спокій душі, спокійну поведінку та піклування про те, щоб справою займатися чесно, не порушую моральних норм.
 Чорний
Колів самозанурення: він допомагає від усього огородитися, замкнутися та сконцентруватися на рішенні того чи іншого завдання. В той же час цей колір здатен налаштувати на меланхолію та смуток. В чорному приходить відчуття самотності та ізоляції від оточуючого світу. Його не рекомендується часто використовувати в гардеробі вчителя.
 Білий
Колір повної відкритості, готовності сприймати світ в усьому його розмаїтті. Він не несе ніякий неприємних відчуттів. Його добре використовувати з іншими кольорами.

VІ. Основна частина. Інноваційні методи. За і проти
- Загальновідомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір. «Капелюх, головний убір блискуче вправляються з роллю знаку, символу певної соціальної групи. В той же час капелюх легко надіти, змінити, скинути, а разом з ним й перемінитися» (Т.А. Асламова «Використання методу різнокольорових капелюхів Едварда де Боно»).
Е. Боно пропонує використовувати для розумових операцій не капелюхи-символи соціальних ролей, а кольорові капелюхи, кожний з яких несе певні психологічні характеристики і символізує певний тип мислення.
- А тепер давайте обговоримо «за» і «проти» інноваційних методів і прийомів навчання.
Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
В білий капелюх ми складемо інформацію про інтерактивні методи навчання.
- Що таке інтерактивні методи навчання? (асоціативний кущ)
- Які ви знаєте інтерактивні методи навчання? (гронування)
- З яких джерел берете інформацію про них?

Жовтий капелюх: логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
- У жовтий капелюх ми додамо інформацію про те, які переваги мають інтерактивні методи навчання.
(розповіді учасників майстер-класу)
Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
- А тепер чорний капелюх. В нього ми зберемо негативні сторони інтерактивних методів навчання.
(Розповіді учасників, наприклад,недостатньо часу для підготовки, використання великої кількості джерел, відсутність технічних засобів і таке інше)
Червоний капелюх: почуття та інтуїція, форму¬вання свого
ставлення до проблеми, яка розглядається
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
- У червоний капелюх ми складемо своє ставлення до інтерактивних методів навчання.
(учасники семінару виражають своє ставлення до проблеми, яка розглядається)
Зелений капелюх: креативність, нові ідеї
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
- В зеленому капелюсі після нашої розмови будуть лежати нові ідеї, нові форми, методи роботи, які ви використовуєте, креативність проведення уроків (наприклад: урок почуттів, урок соціальної відповідальності, урок щастя, урок фантазії та інтуїції, урок спадку)
Синій капелюх: управління процесом. Висновки
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
- Висновки з усього сказаного у нас будуть у синьому капелюсі. Модератор підбиває підсумки з усього сказаного.
VІІ. Створення моделі успішного вчителя, який може впроваджувати інноваційні методи і прийоми. Метод «Гронування»
Кожен учасник називає по одному слову, яке характеризує успішного вчителя, і по одному слову, яке вказує на те, що може завадити вчителю стати успішним.

На дошці модератор записує в дві колонки слова
Якості
успішного вчителя Що заважає стати успішним і впроваджувати інновації
Врівноваженість
Самовдосконалість
Доброта
Динамічність
Доброзичливість
Цілеспрямованість
Чесність
Педагогічний досвід
Справедливість
Новаторство
Толерантність
Творчість
Педагогічний такт
Ініціатива
Гнучкість розуму
Почуття гумору
Ерудиція Пасивність
Шкідливі звички
Недовіра
Рукоприкладство
Егоїзм
Безвідповідальність
Грубість
Моральна неохайність
Безпринципність
Лінь
Піддавання хвилям настрою
Неуважність

VІІІ. Підсумки майстер-класу
- Чи справдились ваші очікування?
- Опустіть «піщинку» настільки, наскільки справдились ваші очікування.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Технології навчання | Додав: zsa (02.02.2014) | Автор: Зелененко Світлана Олексіївна E
Переглядів: 4836 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]