Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Технології навчання


Інтерактивні методи навчання на уроках етики

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Конфуцій.

Як зробити кожен урок цікавим, захопливим і добитися того, щоб урок розвивав розумову активність учнів, пізнавальний інтерес? Які педагогічні технології дозволяють розкрити дитині знання, які вчитель оцінить справедливо? Над цими питаннями працювали, працюють і працюватимуть багато педагогів. Існує безліч різноманітних прийомів організації занять, які допомагають дітям проявити свої здібності. Один з ефективних прийомів - інтерактивні методи навчання.
          Інтерактивне навчання - спосіб пізнання, заснований на діалогових формах взаємодії учасників освітнього процесу; навчання, занурене в спілкування, в ході якого у учнів формуються навики спільної діяльності. Це метод, при якому «всі навчають кожного і кожен навчає всіх» (по В.С.Дьяченко)
          Зберігаючи кінцеву мету і основний зміст освітнього процесу, інтерактивне навчання змінює звичні транслюючі форми на діалогові, засновані на взаєморозумінні і взаємодії.

Якими є структура і методика інтерактивного уроку

1. Вступна частина, яка складається з:

а) мотивації навчальної діяльності учнів (не більше 5% часу на уроці);

б) оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних

результатів (не більше 5% часу).

2. Основна частина, яка поєднує:

а) надання необхідної інформації (10-15% часу);

б) інтерактивні вправи (50-60% часу на уроці).

3. Підсумкова частина, що передбачає підбиття підсумків навчальної

діяльності, оцінювання результатів уроку (до 20% часу).

Отже, інтерактивна частина уроку повинна займати приблизно 50-60% часу на уроці. Завдання підручника передбачають інтерактивні вправи, що потребують чітко регламентованої структури. Структура інтерактивної вправи така:

1) інструктування — вчитель розповідає учням про мету вправи,

правила, послідовність дій і кількість часу на її виконання; запитує, чи все

зрозуміло (2-3 хв);

2) об'єднання учнів у групи, розподіл ролей (1-2 хв), інші технічні дії

(розташування меблів, підготовка обладнання тощо);

3) виконання завдання. На цьому етапі вчитель виконує роль

організатора, помічника, ведучого дискусії, намагаючись створити якнайкращі умови для самостійної роботи учнів, навчання у співпраці один з одним (5-15 хв);

4) презентація результатів виконання вправи (3-15 хв);__

5) рефлексія результатів учнями — усвідомлення отриманих

результатів, що досягається шляхом їх колективного обговорення або за

допомогою інших прийомів (5-15 хв).

Технологізація навчання передбачає обов'язкову рефлексію, під якою в

педагогіці розуміють здатність людини до самопізнання, вміння аналізувати свої дії, вчинки, мотиви й зіставляти їх з суспільно значущими цінностями, а також діями та вчинками інших людей. Мета рефлексії така: згадати, виявити й усвідомити основні компоненти діяльності — її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх вирішення, отримані результати тощо. Учителю треба обов'язково враховувати, що рефлексія є природним невід'ємним і найважливішим компонентом інтерактивного навчання на уроці. Вона дає можливість учням і вчителю усвідомити, чого вони навчились, пригадати деталі свого досвіду й отримати реальні життєві уявлення про те, що вони думали і що відчували, коли вперше зіткнулись з тією чи іншою навчальною технологією.

       Рефлексія тісно пов'язана з іншою важливою для технологічного уроку

дією — постановкою мети. Формулювання учнем мети навчання передбачає

досягнення її і подальшу рефлексію — усвідомлення способів досягнення

поставленої мети. Рефлексія є не лише підсумком, а й стартом для нової

освітньої діяльності та нової мети.

       Після окремих вправ, фрагментів уроку може проводитись:

1) усне обговорення за запитаннями:

- З якою метою ви виконували цювправу?

- Які думки, почуття вона у вас викликала?

- Чого ви особисто навчились?

- Чого б хотіли навчитись у подальшому?

2) листок з самооцінювання.

 

Наприклад, лист самооцінювання вміння висловлюватись може бути

таким.

Критерії

Бали

Я вмію чітко сформулювати свою думку.

 

 

Я вмію підбирати приклади і чітко їх висловлювати.

 

 

Я вмію ставити запитання.

 

 

Я вмію оцінювати думку інших учнів.

 

 

 

3) вправа "Незакінчене речення" (може бути усною, письмовою).

Наприклад, пропонуються підсумкові формули: для мене сьогодні важливим

було ... , сьогодні я навчився, мені хотілося б у майбутньому навчитись ... ;

4) коротке есе (твір-роздум) з чітким викладенням власної позиції;

 

5) коротке обговорення, що відображає тему уроку.

 

    Ключовою функцією підсумків уроку є повернення до результатів

навчання і можливість переконатися, що учні їх досягли.

Стадіями підсумкового етапу уроку є:

1) встановлення фактів (Що відбулося?);

2) аналіз причин (Чому це відбулося?);

3) планування дій (Що нам робити далі?).

   Запорукою досягнення виховних цілей кожного уроку етики є позитивне навчальне середовище "Навчай, виховуючи”.

   Психологами доведено, що найчастіше закарбовуються в пам’яті

людини ті моменти життя, які людина пережила на високому емоційному рівні. Саме інтерактивні технології (дискусія, "круглий стіл”, ділові ігри,

тренінги...) забезпечують здійснення творчого процесу взаємодії вчителя та

учнів, у ході якого відбувається обмін думок в атмосфері співробітництва,

доброзичливості, щирості. Учні проходять всі етапи навчання: сприймання, розуміння, узагальнення, систематизацію, закріплення знань на основі запам’ятовування. Учитель організовує процес спільної діяльності, у якому учні розвивають вміння спілкуватися, висловлювати власну думку, обмінюватися інформацією та застосовувати її в конкретних умовах, толерантно ставитися до протилежної думки.

     Інтерактивні методи базуються на навчанні у співпраці.

     Навчання в команді, розроблений в університеті Джона Хопкінса. Він

передбачає самостійну роботу члена команди у постійній взаємодії з іншими

учасниками.

     Кооперативне навчання, розроблене Е.Аронсоном і назване "пилка”.

Учні діляться на групи (4-6 чол.) і працюють над матеріалом, поділеним на

логічно-смислові блоки. А кожен учень стає експертом у своєму питанні.

   "Навчаємося разом”, розроблений в університеті штату Мінесота

Д.Джонсоном та Р.Джонсоном. Учні розподіляються за рівнем навчальних

можливостей на диференційовані групи ( 3-5 осіб ). Завдання диференційовані і їх результат залежить від вкладу кожного члена групи.

     Кейс – метод та метод інциденту - це метод дослідницької роботи в групах. Дослідницька робота в групах запропонована Ш.Шароном в

університеті Тель-Авіва. Учні обговорюють проблему і шукають шляхи її

розв’язання. Метод інциденту сприяє подоланню інертності мислення,

формуванню вміння приймати рішення в екстремальній ситуації, тобто швидко і оптимально.

    Ділова гра - стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів,

активності, уваги, творчого мислення, інтересу. Ділові ігри мають такі

модифікації : рольові, інсценізації, імітаційні, психо - та соціодрами.

(Враховуються позиції людей, котрі беруть участь у реальних ситуаціях:

ведучий, опонент, рецензент, експерт і ін.). Робота в парах - " карусель ", " дискусії ", метод " прес ", метод "мікрофон”, "телевізійне ток-шоу”, тренінгові методи навчання, мультимедійні технології розвитку критичного мислення як багатомірного бачення світу.

    Щодо оцінювання рівня компетентності учнів з етики, то основною

метою вчителя етики є вироблення "продукту своєї діяльності”, тобто кінцевого результату практичної спрямованості знань і умінь у позитивних проявах моральної поведінки кожного учня.

    Враховуючи вік дітей, їх етичні знання не можуть бути систематичними, бо вони ще тільки формуються на елементарному рівні, на початкових поняттях.

    Завдання вчителя - надати практичної спрямованості знанням і умінням

п’ятикласників та шестикласників.

    Як і при оцінюванні навчальних досягнень учнів з інших предметів,

учитель оцінює теоретичні знання та їх практичне застосування. Але на відміну від предметів точних наук математики, хімії, фізики, у рамках уроку морально-етичні особистості дитини, об’єктивно оцінити не можливо. Крім того, що вчитель навчає, він ще й проводить дослідження поведінки кожної дитини, спостерігає за її вмінням співжиття з близькими (в сім’ї) та оточуючими людьми (учителями, друзями), знаходити правильне

рішення у критичних життєвих ситуаціях. Оцінити виховний ефект програми

безпосередньо на уроці навряд чи можливо.

     Нерідко можна спостерігати таку ситуацію: дитина добре орієнтується у

етичних поняттях, самостійно відтворює матеріал теми, аналізує явища і

ситуації суспільного життя, визначаючи ознаки моральної поведінки,

використовує власні джерела інформації на уроці етики. Таж сама дитина в колі товаришів, або у родинних стосунках допускає лихослів’я, створює конфліктні ситуації, поводиться зухвало, неврівноважено.

    Чи можливо оцінити її знання та вміння високими балами ?

     Не слід забувати також, що у віці 10-12 років дитина чекає заохочення

не тільки до навчання, а й до відповідних роздумів, поведінки, а це є

піднесенням мотивації навчання. Вчителеві варто ширше застосовувати високі бали.

 

Фрагмент уроку етики у 5 класі на тему:

"ЩО ОЗНАЧАЄ БУТИ ЩАСЛИВИМ”

 

Учні

Вчитель

1.

Формують групи по 4-6 осіб.

Проводить організаційну роботу.Після повідомлення теми і завдання уроку,ставить проблемне запитання:"Що таке щастя?»

Застосовується метод "мікрофон”

2.

Усі учні, незалежно в якій вони

групі, визначають поняття щастя

Наприклад: добробут, здоров’я,

любов, добро, дружба, достаток.

Підібрати синонім, або визначення

щастя одним словом.

3.

Висновок:щастя-це почуття

повного задоволення життям

Допомогає учням сформулювати

висновок. Метод навчання в команді

4.

І група. Заповнює таблицю

асоціацій щасливої людини.

ІІ група. Заповнює таблицю

асоціацій нещасної людини.

Розподіляє завдання між групами

5.

Учні розподіляють ролі.

 

Дає можливість розподілити завдання

між членами групи самим учням

6.

Експерт робить висновки

Аналізує висновки, корегує, уточнює.

7.

Кожен учень формулює своє

власне правило

Дає завдання виробити прості життєво доступні всім правила,якими слід

керуватися у житті, щоб почувати себе щасливим.

8.

Секретар записує, корегує, озвучує на загал.

Аналізує, уточнює.

 

 

 

 

 

Об’єкти

Характеристики асоціацій

 

 

Щастя

Нещастя

1.

Настрій

 

 

2.

Емоції

 

 

3.

Погода

 

 

4.

Пора року

 

 

5.

Колір

 

 

6.

Рослина

 

 

7.

Тварина

 

 

8.

Людина

 

 

Можливо Вам це буде цікаво 




Джерело: http://www.getzilla.net/files/2056574/dopovid.doc.html
Категорія: Технології навчання | Додав: Лілюля (01.11.2011) | Автор: Ліля E
Переглядів: 7703 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]