Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок |
Що значить урок у сучасному
вимірі ? Спробуємо відповісти на це
питання таким чином: це урок, який за своїм змістом, організацією, методикою
відповідає вимогам даного історичного періоду, соціуму, в якому дитина живе, а
не просто вчиться, урок, що орієнтований на розвиток і становлення соціального
та професійного самовизначення особистості. Спираючись на дану точку
зору, розглянемо урок з трьох таких позицій: • урок як трибуна протиріч,
проблем для дитини, що змушує вчителя постійно вносити зміни, тобто
нововведення в навчально-пізнавальну діяльність; • урок як система
педагогічної діяльності вчителя з формування в учнів способів, умінь самостійно
пізнавати нове й самостійно навчатися; • урок не тільки як процес
пізнання учнем світу, ай процес пізнання самого себе. Отже, зупинімося на
протиріччях, які викликають необхідність внесення нового в зміст, методику,
організацію навчально-пізнавальної діяльності учнів. Криза освітньої системи
характеризується багатьма ознаками. Ф. Кубе, аналізуючи кризові явища в освіті,
висуває головну умову, за якої система освіти може вважатися ефективною:
наявність взаємозв'язку між соціальним попитом на якісну освіту й спроможністю
системи освіти її задовольняти — це ключовий показник її ефективності. Для нашої системи освіти
характерною кризовою ознакою на сьогодні залишається інертність: освіта з
великим запізненням реагує на потреби суспільства, суспільства з швидкою
динамікою розвитку, тобто в системі освіти нерозроблені механізми мобільного
реагування на зміни, що відбуваються в суспільстві, і саме це виступає
гальмівним фактором в забезпеченні ефективності її функціонування й розвитку. Критерії визначення якості
освіти знаходяться в протиріччі з якістю, яка відповідає вимогам часу. Одна з
проблем у тому, що традиційна система оцінювання якості освіти залишається на
позиції змістової складової і в тому, що в критерії оцінювання якості освіти
практично не включаються показники, що виявляють методичну складову: способи,
методи, прийоми, алгоритми пізнання нового, роботи з інформацією,— як цього
вимагає дійсно якісна освіта. Чому
так важлива методична складова ? Випускники, які успішно
опанували курс навчальних програм середньої освіти, вміють застосовувати свої
знання в знайомій ситуації, але не вміють самостійно працювати з інформацією,
самостійно набувати нові знання, не можуть розраховувати на успіх в
інформаційному суспільстві XXI століття. Як підкреслює Майкл Фуллан,
«важливо вміти знайти адекватний спосіб у взаємодії. Однієї науковості тут
недостатньо, важливо зрозуміти особливості в діяльності людини». А особливості
в діяльності людини різні — і до того ж постійно змінюються. 1 саме методична
складова освіти дає можливість людині орієнтуватися, знаходити адекватні способи
взаємодії. Нові історичні повороти
спричиняють нові ідеї, цінності й нові освітні реформи, що припускають
формування моделі «нової людини». Ще донедавна якість освіти визначалася
знаннями, уміннями й навичками в межах навчальних програм. Сьогодні освіта має бути
побудована на чотирьох основних ідеях: • навчатися, щоб уміти; • навчатися, щоб діяти; . • навчатися, щоб жити
разом; • навчатися, щоб бути. Пріоритетною в оволодінні
інтелектуальними загальнонавчальними вміннями розглядається здатність учня
трансформувати знання, здійснювати перенос у нові умови й використовувати їх.
Поняття «компетентність», що з'явилось у школі з початком її модернізації,
розглядається як мета освітнього процесу в цілому. Головним у роботі з учнем
для вчителя виступає не предмет, якому він навчає, а особистість, яку він
формує. Не
предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням
предмета. Наукові дослідження
показали, що навчання може не тільки сприяти просуванню вперед, але й
уповільнювати розвиток особистості. Якщо навчання ґрунтується не на
усвідомленні й осмисленні, а переважно на запам'ятовуванні, то воно може на
певному етапі гальмувати розвиток учня. Саме тому сьогодні на перше місце
виступає не здобуття суми знань, а розвиток особистості. Ось чому приділяється
велика увага такому виду навчання, як продуктивне, що створює умови для
розумової діяльності дитини. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 12573 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |