Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок


"Хімія та науково - технічні задачі розвитку народного господарства"
Інтегрований урок з хімії в 11 класі з теми «Хімія та найважливіші науково-технічні задачі розвитку народного господарства»
Цілі уроку: розкрити величезне значення науки хімії у розв'я¬занні глобальних питань сучасності: економічних, енергетичних, технічних, продовольчих, еколо¬гічних; розсунувши межі шкільного навчального курсу, залучити учнів до створення й творчого розв'язання проблем захисту навколишнього середовища від надмірного виснаження ресурсів і забруднення, екологічних вимог до сучасного хімічного виробництва, розв'язання енергетич¬них проблем — і все це за рахунок утилізації по-бутового сміття з метою виробництва потрібних хімічних продуктів; виховувати розумного, твор¬чого господаря виробництва, країни.
Тип уроку: міжпредметного узагальнення й систематизації знань.
Форма проведення: захист творчих тематичних проектів.
Члени державної комісії з оцінки проекту: представники провідних підприємств міста, пред¬ставники громадськості, батьки.
І. Проблема для творчості
Однією з проблем сучасних великих міст є утилізація побутового сміття, що з хімічної точки зору є цінною хімічною сировиною, з якої можна виробляти найважливішу продукцію.
Поміркуйте та запропонуйте власний проект комплексного ви¬користання побутових відходів для виробництва потрібних хімічних продуктів, використовуючи такі дані: маса побутових відходів нашого
міста складає 100 тонн на добу; у відходах міститься 4 % поліетилену й поліпропілену; 30 % — паперу, картону, відходів переробки деревини; 20 % — склобою; 25 % — різних харчових відходів.
Загальні вимоги до проекту (потрібно висвітлити)
1. Суть проблеми, загальна ідея її розв'язання.
2. Інженерне розв'язання проблеми.
3. Економічні розрахунки (матеріально-технічний баланс, витрати,
дохід, рентабельність, окупність, прибуток).
4. Хімічне розв'язання проблеми.
5. Актуальність, новизна проекту.
6. Проект має відбивати сучасні вимоги до хімічного виробництва:
безперервність, безвідходність, комплексне використання сиро¬
вини; безпека для робітників і навколишнього середовища.
7. Використана література, творчі зустрічі з фахівцями виробництв
міста.
8. Регламент захисту — 20 хвилин.
II. Матеріали щодо захисту проекту однієї з груп
Доповідь керівника групи
Потворними виразками на тілі Землі зяють сміттєві звалища. Вони куряться, як вулкани, отруюючи все навколо смородом, забруднюють підземні води. Смітники — це полчища гладких мух, галасливих во¬рон і чайок, зграї бездомних собак. Тут знаходять хліб і дах пошарпані покидьки. А які найнебезпечніші інфекції й отрути приховують у собі надра смітників! Але ж уміст смітників — це цінна хімічна сировина, переробляючи яку, можна одержати мільйони прибутку. Максимальна переробка смітників — це здорова екологія, здоров'я кожного з нас.
А зараз— наш спеціальний репортаж про розв'язання цих питань У нашому місті.
(Звучить запис із керівництвом міста з питань переробки вторинної сировини.)
Прослухане й записане дуже схвилювало кожного з нас. Наша твор¬ча група «Прогрес» працює під девізом «До чого дійде прогрес — до не¬бачених чудес!». До її складу входять (називає прізвища членів групи):
1) головний інженер...
2) інженер-кресляр...
3) головний економіст...
4) заступник головного економіста...
5) хімік-технолог...
6) інженер з охорони навколишнього середовища...
7) фотокореспондент...
8) звукорежисер...
9) помічник звукорежисера...
10) секретар-друкарка...
Ми пропонуємо переробку вторинної сировини за планом: Поділ вторинної сировини на такі види:
а) склобій, який відправляємо на Херсонський склозавод;
б) полімери, переробка яких здійснюватиметься на Новокаховському пластмасовому заводі;
в) папір, картон, деревні відходи; їхня переробка здійснюватиметь¬ся на Херсонському целюлозно-паперовому комбінаті;
г) харчові відходи, які перероблятимуться на місці з метою одер¬жання біогазу, що піде на опалення теплиць та одержання ком¬
посту — цінного добрива.
А зараз слово надається головному інженеру.
(Виступає головний інженер.)
Керівник групи. З хімічним аспектом проекту вас ознайомить хімік-технолог.
З економічними розрахунками вас познайомить головний еконо¬міст.
Екологічний бік проекту розкриє інженер з охорони навколишнього середовища.
(Учні виступають.) -
Керівник групи ...
Секретар...
Доповідь головного інженера
Я, як головний інженер, пропоную таку технологію виробничої пе¬реробки сміття. {Додаються креслення.)
Доставлене міське сміття подається в санітарний цех, де сортується на складові: склобій, полімери, папір. Усе це подається в бункери з пре¬совим пристроєм, звідки спрямовується на підприємства міста й облас¬ті. Харчові відходи спрямовуються в біокомпостні пагорби, що являють собою бетонований котлован із трубою, через яку біогаз виходить у піч, де спалюється. Отримане тепло подається в теплиці, у санітарний цех. Харчові відходи, які перебродили,— це цінне органічне добриво — ком¬пост. З нижніх шарів вони вивантажуються через відкидний люк у візки, що рухаються транспортною лінією та доставляють добриво в кузов машини.
Навколо компостної ями ми пропонуємо організувати грибні пень¬ки, на яких вирощуватимуться гриби вешенки й печериці.
У теплицях, розташованих на території нашого підприємства, ми впрошуватимемо квіти.
Керівник групи...
Головний інженер...
Секретар...
Доповідь хіміка-технолога
Я, як хімік-технолог, висвітлю хімічний зміст розв'язання проекту.
1. Склоробне виробництво.
Сировина для одержання звичайного скла та скляної тари: кальци¬нована сода NaСО3, вапняк СаСО3, кварцовий пісок SiO2.
Формула: Na2О СаО 6SіО2.
Рівняння: Na2СОз+СаСОз+2SіО2 = Na2О - СаО- 6SiO2
Пристрій для одержання: термопіч.
Умови протікання: t = 1 400-1 500 °С.
Ми пропонуємо одержувати із вторинної сировини посуд зі скла єм¬ністю 0,5; 1 і 2 літри, яку можна використовувати для консервованих соків, овочів і фруктів.
2. Переробка вторинної сировини, паперу, картону й відходів де¬ревини. Уся ця сировина в середньому містить 98 % целюлози. Целю¬
лоза — природний полімер— біла, волокниста речовина, не розчинна
у воді, добре горить.
Хімічна формула: (С6Н10О5)п.
Переробка целюлози протікає за схемою: промивання — очищен¬ня — відбілювання — відмивання — сушіння.
Застосовують розчини: їдкого натру NaOH, натрій сульфіду Na2S. гашеного вапна Са(ОН)2, натрій сульфату Na2SO4.
З 1 тонни цієї сировини можна одержати 980 кг целюлози.
3. Біогаз.
У компості органічні речовини у вигляді складних білків, жирів і вуг-леводів руйнуються до амінокислот, моносахаридів, сечовини й жирних кислот. Розмножуються мікроорганізми (мезофіли), підвищуючи тем¬пературу до 40-50 °С, яка згодом підвищується до 75 °С за рахунок по¬яви нових мікроорганізмів — термофілів.
Такий газ містить 70 % метану. Унаслідок згоряння 1 м3 цього газу виділяється велика кількість теплоти. 25 т біомаси — 18,3 м3 біогазу. Ми плануємо використовувати біогаз для опалення теплиць і оранжерей, побудованих у районі нашого підприємства.
4. Поліетилен, поліпропілен — це штучні полімери, які одержують шляхом полімеризації етилену й пропілену.
Властивості:
[-СН2 - СН2 -] — скорочена молекулярна формула поліетилену.
Твердий, прозорий, термопластичний, трохи жирний на дотик ма¬теріал.
[-СН - СН, - ]n — скорочена молекулярна формула поліпропілену.
СН3
Твердий, жирний на дотик, білого кольору, термопластичний матеріал.
На пластмасовому заводі брудна сировина очищується, фарбується і переробляється на нову продукцію.
Ми продаватимемо неочищені поліетилен і поліпропілен пластма¬совому заводу.
Керівник групи...
Хімік-технолог...
Секретар...
Доповідь економіста Доходи:
1. Гриби: 10 050 кг на день по 6 гри.
За день — 6 300 грн.; за місяць — 1 567 800 гри.; за рік — 18 813 600 грн.
2. Квіти: хризантеми (за два збори) 713 248 шт. по 0,8 грн.
За день— 1 829 грн.; за місяць — 47 554 грн.; зарік — 570 648 грн.
3. Склобій (разом 19,6 т):
9,6 т на банки ємністю 2 л (маса — 760 г) (9,6 т : 760 г = 12 632 шт. по 0,3 грн., тобто 3*790 грн. на день);
6 т на банки ємністю 1 л (маса — 400 г) (6 т : 400 г = 15 000 шт. по 0,2 грн., тобто 3 000 грн. на день);
4 т на банки ємністю 0,5 л (маса — 250 г) (4 т : 250 г = 16 000 шт. по 0,1 грн., тобто 1 600 грн. на день; за місяць — 48 000 грн.; за рік — 576 000 грн.).
4. Папір (разом 28,5 т чистого):
9 т — на серветки (маса пачки — 100 г) (9 т : 100 г = 90 000 шт. по 0,5 грн., тобто на день 45 000 грн.);
6т — на зошити (маса — 40 г) (6 т : 40 г= 150 000 шт. по 0,03 грн.);
5,5 т — на зошити напівзагальні (маса — 115 г) (5,5 т : 115 г = 47 826 шт. по 0,2 грн., тобто 9 565 грн. на день);
8 т — на папір друкарський (маса — 500 г) (8 т : 500 г = 16 000 шт. по 1,65 грн., тобто 26 400 грн., за день— 42 733 грн., за місяць — 1111 058 грн.; за рік— 13 332 696 грн.).
5. Поліетилен: щодня 4 тонни, 1 т коштує 150 грн.
За день — 600 грн.; за місяць — 13 650 грн.; зарік — 187 200 грн.
6. Компост: щодня 21 тонна; 5 т коштує 125 грн.
За день — 525 грн.; за місяць— 13 650 грн.; зарік— 163 800 грн.
Разом, без відрахування витрат: за день — 115 640 грн.; за місяць — 2 891 000 грн.; за рік - 34 692 000 грн.
Витрати:
Санітарний цех— 55 працівників, витрати на його утримання щомі¬сяця — 30 250 грн.
На бензин — 150 грн. на день; 4 500 грн. на місяць.
Освітлення: 1 500 грн. на день; 46 500 грн. на місяць.
Зарплата: оператор— 420 грн., слюсар-сантехник — 450 грн., ком¬постер — 420 грн., працівники теплиці — 4 особи по 420 грн., головний агроном — 640 грн., начальник — 640 грн.
За день — 1 469 грн., за місяць — 36 748 грн., за рік — 550 976 грн.
Підсумок прибутку: за день— 114 171 грн., за місяць — 2 854 252 грн., за рік — 34 141 024 грн.
Керівник групи...
Головний економіст...
Секретар...
Доповідь інженера з охорони навколишнього середовища
Відходи, що накопичуються на смітниках, впливають на екологію, що стало катастрофою сьогодення. Вони утворюються також і у сфері споживання у вигляді старих покришок, зношеного одягу, взуття, пред¬метів побутової техніки. Усе це вторинні ресурси, 85 % з яких є вторин¬ною сировиною, що підлягає переробці.
У країнах СНД щодня їхня маса складає 9 млрд т, займаючи площу 70 тис. гектарів землі. Тільки в нашому місті промислові й побутові зва¬лища займають площу понад 100 гектарів, не враховуючи прилеглі до них землі, і ці площі щорічно збільшуються.
Ріст площ смітників прямо пропорційно дорівнює розвитку циві¬лізації, тобто, чим краще ми живемо, тим більше викидаємо. За один
день на кожного жителя нашого міста припадає 1,5 кг побутового та 2,5 кг промислового сміття; у цілому це по 1 тонні на кожного жителя. Смітники згубно впливають на навколишнє середовище, отруюючи по¬вітря, ґрунт, воду, а разом з цим і здоров'я кожного з нас.
Репортаж про смітники.
Хіба можна дивитися на це байдужо? Прикладом нашого байдужого ставлення є щорічно зростаюча цифра захворювань.
Ми вважаємо, що ті мільйони, що виділяються на улаштування сміт¬ників, час витратити на будівництво заводу з комплексної переробки сміття. Подібні заводи вже давно існують у всіх цивілізованих, і навіть* не дуже цивілізованих, країнах, крім нашої. Коштує такий завод 1 млн 830 тис. доларів.
Зрушити це питання з мертвої точки можна тільки за умови усвідом¬лення всіх — від найпростішого робітника до директора заводу — ката-строфічності лиха, що несе із собою забруднення.
Інженер з охорони навколишнього середовища...
Заключне слово керівника групи
Отже, працюючи над проектом, ми багато чого побачили, довідали¬ся, побували в «дрімучих лісах» серед червоно-зелених озер з іржавими берегами.
Зустрічаючись з компетентними людьми міста, ми поставили багато запитань.
Ми не залишилися байдужими до побаченого. Нас вразила бай¬дужість дорослих: ведуться розмови, створюються проекти, минають роки, а разом з ними гине природа, черствіють душі.
Здесь птицы не поют,
А воронье орет.
Цветы здесь не растут,
А свалка вширь растет.
Здесь вместо чистых рек
Озера с кислотой,
Смотри ты, человек,
Что сделал ты с землей!
Смотри, не сделал это
Безумный чародей.
Ты сам убьешь планету,
Убьешь своей рукой.
Молчит, скорбя, земля,
Молчит, под свалкой ежась.
Она у нас одна,
И мы молчать не можем.

Шановні дорослі! Допоможіть нам прийти в прийдешнє століття з чистими руками, а ми вас не підведемо.
Нашому місту — чисте Небо, Вода й Земля!
Керівник групи...
Секретар...
Заключне слово
Ми вважаємо, що наш проект актуальний, рентабельний, тому що дає місячний прибуток у розмірі 2 854 252 грн., а на рік це виходить 34 141024 грн.
Усі ці суми сповна окуплять ті витрати, що підуть на придбання су¬часних промислових технологій для виробництв для переробки вторин¬ної сировини. Дякуємо за увагу.
Керівник групи...
Секретар...
Промова фотокореспондента
1 Відвідавши міські смітники (побутові й промислові), великий і тяжкий біль затаївся в наших серцях. Промисловий смітник на¬шого міста існує з 1956 р. За рахунок сміття він піднявся на 5 ме¬трів від нульового рівня.
2. Це господарство двох підприємств — НКЕМЗ і «Сокіл».
3. Площу в 15 га обслуговує дві особи. Час роботи — весь світловий
день. Працювати необхідно в індивідуальних засобах захисту, але
спецодягу в робітників немає.
4. їхні задачі: контроль над тим, щоб, крім НКЕМЗ і «Сокола», ні¬
хто не скидав сміття, щоб відходи висипали в призначене місце;
реєстрація машин, що привозять вторинну сировину. Контроле¬ри числяться на заводі як двірники. Зарплата мінімальна. Пільги
відсутні.
5. На території смітника існує два озера: з відпрацьованою водою
з гальванічного й метизного цехів (вони червоно-зеленого кольо¬ру з іржавими берегами) та озеро з відходами мастильних матеріа¬лів. Усі вони відкриті, димлять, поширюючи навколо сморід.
6. Кислоти возять чотири машини, кожна місткістю 12 м\ 18 поїз¬док на день до 11 годин вечора. Разом на день — 864 м\ Емульсіювивозять до 8-ї вечора. Удень — по 180 м3. Це становить 59 700 м3 на рік. Разом протягом року об'єм кислоти й емульсії становить 375 060 м3. Замисліться над цими цифрами!
7. Машини з твердою вторинною сировиною ходять через кожні 10 хв. Вивозять відходи з ливарного цеху, папір, пульпу, золу з ко¬тельні, перміт та ін. До слова, перміт— цінний матеріал. Додаю¬чи до нього ацетон, одержують чудовий клей, яким можна клеїти плитку. Торік на смітник часто викидали люмінесцентні лампи. Цього року ці випадки повторюються. А для того щоб їх закапува¬ти, бульдозер виділяють раз на місяць на три дні. У результаті та¬кої безвідповідальності сталося самозаймання. Підсумком усього були 100 га спаленого лісу — зеленого поясу, що оточує смітник. Людина повинна оберігати землю так само дбайливо, як вона звикла оберігати своє житло, свій дім. Тож давайте рахуватися з природою, зро¬бімо наш дім — місто Нова Каховка — екологічно чистим і прекрасним куточком землі.
Бюлетень «Хімія. Економіка. Екологія»
Цікаві цифри й факти
1. Біосфера— це порівняно тонкий шар ґрунту, води й повітря,
в якому зосереджено все життя на землі, що виникло 3—3,5 млрд ро¬ків тому.
2. Ліси планети зникають зі швидкістю 20 га на хвилину, а площа
тропічних лісів скорочується на 1 %.
3. Ліс — це «легені» нашої планети. Він відновлює 2/3 атмосферного
повітря. На кожен вирослий у лісі кубічний метр деревини в про¬
цесі фотосинтезу споживається півтонни вуглекислого газу.
4. Оптимальна норма споживання кисню на одну людину на рік
становить 4 % — стільки, СКІЛЬКИ ЙОГО продукує 0,1—0,3 га зелених насаджень.
5. Найбільше джерело забруднення атмосфери — теплові електро¬станції.
6. На сьогодні вчені виявили у вихлопних газах автомобілів близько
200 отруйних компонентів.
7. Забруднення повітря сірчистим матеріалом знижує врожайність
сільськогосподарських культур на 10 %.
8. Особливо небезпечні хімічні відходи можна знищити, спалюючи
їх у високотемпературній плазмі під великим тиском.
9. Деякі мікроорганізми можна використовувати для витягування
металів із промислових відходів.
10. 25 % побутових відходів є придатними для виробництва добрив, 25 % можуть служити сировиною для целюлозно-паперової про¬мисловості, а 20 % — переробляється на металургійних підпри¬ємствах. Наукова рада екогрупи «Екобум».
Заключний етап уроку
1. Слово державної комісії з підбиттям підсумків захисту проектів
2. Нагородження членів найкращої групи й окремих учасників груп
грамотами «За знання, творчість, науковий кругозір...»
3. Слово вчителя
Дякую за велику творчу роботу, пророблену вами. Через п'ять-шість років ви увіллєтеся у виробництво хіміками, інженерами, економістами, керівниками підприємств. Економіка й виробництво будуть у ваших руках. Вам розв'язувати виробничі задачі країни. Завжди пам'ятайте: знання, що стануть підґрунтям вашого наукового кругозору, підкріплені творчістю, ентузіазмом, мужністю, активністю, свідомістю, від яких виграє будь-яке ви-робництво, сприятимуть оздоровленню нашої «хворої» екології.
Успіхів, творчості, здоров'я, щастя, миру! Усього вам доброго, мої юні друзі!

Можливо Вам це буде цікаво 




Джерело: http://Власний
Категорія: Продуктивний урок | Додав: Альбіна (04.04.2012) | Автор: Стеблина Альбіна Миколаївна E
Переглядів: 1441 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]