Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок |
Продуктивне навчання у навчально-виховному процесі. І. Підласий (Продуктивная
педагогика.— М. : Народное образование, 2003) визначає продуктивне навчання
таким чином: «Продуктивні — означає необхідні, дієві, міцні, постійно
актуальні, сформовані на належному рівні знання та вміння». Це визначення
певною мірою співпадає з вимогами компетентнісного підходу до навчання. ґ Термін «продуктивне
навчання» відбиває принципову ідею активної, самостійної навчальної діяльності
учня. Продуктивність передбачає
забезпечення чіткої націленості на реальний, конкретний, кінцевий продукт,
створений учнем у рамках навчально –пізнавальної діяльності підчас опанування
предмету. Досвід багатьох країн
(Греція, Данія, Іспанія, Великобританія, Росія та ін.), що входять до мережі
продуктивних шкіл, доводить, що освіту можна було б переорієнтувати з
трансляції знань і контролю їх формального засвоєння на організацію
мотивованого, самостійного практично орієнтованого навчання, результати якого
пред'являються в конкретному соціально значимому продукті. Продуктивне навчання
відрізняється від відомих методів і форм навчання тим, що до процесу
навчально-пізнавальної діяльності додаються завдання, що потребують від учнів
створення власного значимого продукту на підставі знань, якими вони володіють. Між питанням як методом
перевірки знань у традиційній системі навчання і навчальним завданням
продуктивного навчання існує величезна відмінність. Суть її в тім, що питання
припускає відповідь, яку можна знайти, звертаючись до тексту вже відомого
знання (Хто? Що? Коли? Навіщо?). Виконання завдання несе в собі алгоритм
самостійного пошуку інформації на основі трансформації, переносу засвоєних
знань і вмінь для вирішення певних проблем, ситуацій тощо. Навчальне
завдання може створювати навчальну ситуацію тоді, коли необхідно знайти
відповідь, а засобів для цього не завжди достатньо. Ситуація припускає знаходження
способу дії, а не зміну предмета, з яким діє суб'єкт навчання? Таким чином,
систематична, з уроку в урок, організація самостійної пізнавальної діяльності
учнів на основі таких завдань формує в них активну позицію. Тим самим
продуктивне навчання створює умови для діяльнісного підходу до навчання й
формування в учнів умінь стверджувати себе через постійну продуктивну
діяльність. Цікавими досягненнями
даного методу навчання є те, що центри продуктивного навчання, які діють у
Санкт-Петербурзі та в інших регіонах Росії, стали ефективними засобами
адаптації молоді, особливо груп підлітків, які знаходяться у важкій життєвій
ситуації. Продуктивні школи ставлять за мету підтримувати учнів старших класів,
які відчувають труднощі у навчанні або знаходяться за межами школи, тобто не
навчаються, але бажають завершити навчання й отримати середню освіту.
Переважна більшість із них досягли успіхів і змогли продовжувати освіту і в
подальшому. Продуктивне навчання
спрямоване на
організацію навчальних занять, які сприяють створенню під керівництвом учителя
проблемних ситуацій, й активну самостійну діяльність учнів з їх вирішення, у
результаті чого відбувається розвиток розумових здібностей особистості та
творче оволодіння знаннями, навичками, уміннями. Пізнавальна самостійність учнів
у навчанні визнається й визначається як готовність особистості до оволодіння
знаннями своїми силами. А пізнавальна активність полягає в тому, що учень,
аналізуючи, порівнюючи, синтезуючи, узагальнюючи та конкретизуючи фактичний
матеріал, сам шукає та одержує нову інформацію. Розумовий процес — складний
процес, який, як правило, починається з виникненням проблеми. Але не всякий
пошук пов'язаний із виникненням проблеми. Якщо вчитель дає завдання, указавши,
як його виконати, то навіть самостійний пошук не буде рішенням проблеми. Постановка практичних
завдань у якості практично орієнтованого змісту освіти в корені змінює всю
справу навчання. Самовизначення стимулює мотивацію. Освітні цілі в
продуктивному навчанні —
отримання конкретного продукту в результаті самостійної предметної діяльності
учня згідно із загальними вимогами навчання. Індивідуальні програми,
метод проектів, навчання в ситуації реальної роботи — найважливіші відмінні
риси в організації процесу продуктивного навчання. Сьогодні наші школи ще не
готові до широкого введення продуктивного навчання, але не використати
можливості продуктивного навчання було б упущенням. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 17332 | |
Всього коментарів: 0 | |