Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок |
Подорож у Всесвіт (урок природознавства 5 клас)
Тема: Подорож у Всесвіт Мета:розширити знання учнів про Всесвіт; узагальнити раніше отримані знання. Методи проведення уроку: бесіда, розповідь, презентація Хід уроку. 1.Мотивація навчальної діяльності 1.слайд – Урок-подорож .(відкрити без питань,що розглядатимуться на уроці) • Що таке подорож? • З якою метою люди відправляються у подорож? • Що б ви хотіли дізнатися на цьому уроці? Будь-яка подорож здійснюється за заданим маршрутом. Зупинки під час подорожі – можливість дізнатися нове про досі відоме. Наша подорож теж відбуватиметься за маршрутом: • Уявлення давніх людей про Всесвіт • Руйнівники міфів • Галактика,зорі та сузір’я • Сонце – це зоря? • Планети Сонячної системи • Людина у космосі ( на слайді основні питання уроку) Епіграфом нашого уроку будуть слова Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність» (2-й слайд) Отже, починаємо нашу діяльність – вирушаємо у подорож. 11.Сприйняття матеріалу уроку. Важко точно сказати, коли саме зародилася астрономія: до нас майже не дійшли відомомсті, що відносяться до доісторичних часів. У ту далеку епоху, коли люди були зовсім неспроможні перед природою, виникла віра в могутні сили, що ніби-то створили світ і керують їм, протягом багатьох століть обожнювався Місяць, Сонце, планети. Про це ми довідуємося з міфів усіх народів світу. Перші уявлення про світобудову були дуже наївними, вони тісно перепліталися з релігійними віруваннями, в основу яких було покладене поділ світу на дві частин - земну і небесну. Якщо зараз кожен школяр знає, що Земля сама є небесним тілом, те раніш “земне” протиставлялося “небесному”. Думали, що існує “твердінь небесна”, до якої прикріплені зірки, а Землю приймали за нерухомий центр світобудови. Наші учні добре підготувалися до подорожі і дослідили, які саме були уявлення у деяких людей в далекі часи 1) 3-й слайд Зупинка «Уявлення про Всесвіт» Що вам відомо про уявлення в давнину про Всесвіт? Надамо слово нашим дослідникам Розповідь учнів: 1.Світ в уяві вікінгів ( 4-й слайд) Вікінги вважали, що світ зародився в льодах. З розталого льоду з’явився велетень Імір, від якого народилися інші боги. Та Іміра було підступно вбито, і з його тіла створили море, землю, небо та гори. В центрі світу, на думку вікінгів, знаходиться величезне дерево, під корінням якого розміщений підземний світ, на верхніх гілках живуть боги, а між підземним світом і світом богів живуть люди. По цьому дереву вгору-вниз снує білка, вона передає новини орлу, що сидить високо на гілках, і змії, яка ховається в корінні. 2. Створення світу по-африканські( 5-й слайд) Дволикий бог(чоловік і жінка разом) спочатку зліпив Землю, потім приробляє до неї гори і річки, дерева, тварин. Весь цей час йому допомагає змія Айдо-Хведо, переносячи бога з місця на місце у своїй великій пащі.Проте Земля не може утримати стільки гір, лісів, озер та тварин. Змія швидко згортається клубком і лягає під Землю,щоб вона не розпалася. Але змії стає жарко, і бог створює океани, щоб її освіжити. Відтоді змія і ховається в океані, а коли вона починає рухатися, відбуваються землетруси. Сестра-близнюк цієї змії - Веселка, здатна викликати грім і блискавку. 3.Уявлення месопотамців(6-й слайд) В основі створення світу лежать дві первозданні стихії і животворящі сили: Абзу – прісна вода(чоловіче начало) і Тіамат – море(жіноче начало). Бог Мардук убиває Тіамат і, розрубивши її тіло навпіл, згинає одну половину у формі неба, а з її печінки робить Місяць, з нижньої половини тіла створює Землю і розміщує її над Абзу – світовим океаном підземних прісних вод. 4. Індіанські міфи (7-й слайд) В багатьох індіанських міфах розповідається про те, що Земля була створена з грудки мулу, яку принесла з дна океану велетенська ондатра. Великий Дух, який створив океан, риб і морських птахів, розім’яв грудку у руках. Поступово грудка ставала більшою. З’явилася черепаха, звалила цю грудку собі на спину – так і виникла Земля. Отже, будь-які уявлення не давали людині чіткої відповіді на питання: • Що таке Всесвіт? • Якої форми наша планета Земля? • З чим пов’язана зміна дня і ночі? Тощо 2)Видатні дослідники – руйнівники міфів 8 –й слайд Тривалий час служителі церкви штучно підтримували хибні уявлення людей про Всесвіт, але в усі часи знаходилися сміливці, які ,навіть ціною власного життя, шукали відповіді на свої питання, тому що те, що було відомо дотепер, їх не влаштовувало. 9-й слайд Микола Коперник ( учні висловлюють свої думки, що їм відомо про відкриття Коперника): • Спростував уявлення про те, що Земля –центр Всесвіту • Місяць дійсно обертається навколо Землі • Всі планети, в тому числі і Земля, обертаються навколо Сонця • Земля здійснює повний оберт навколо своєї осі 1 раз на добу 10-й слайд Джордано Бруно • Всесвіт не має центру і меж (існують незлічені землі, що кружляють навколо своїх сонць подібно до того, як наші 7 планет обертаються навколо Сонця 11-й слайд Галілео Галілей (що відомо учням про вченого) • Створив перший прилад, що збільшує зображення в 30 разів Відкрив 4 супутники Меркурія Знайшов кільця Сатурна Відкрив,що поверхня Місяця нерівна,вкрита тріщинами і заглибинами Виявив,що Молочний шлях – це скупчення незліченої кількості зір Отже, людство дізналося не тільки про те, що планети обертаються навколо Сонця, а й більшість планет мають супутники – тіла, які обертаються навколо планет. 3) Зорі та сузір’я • В стародавні часи люди вважали, що зорі – це маленькі срібні цвяхи, вбиті в небо. Насправді ж зірки – це величезні розжарені тіла, але оскільки вони розташовані далеко від Землі, то здаються нам крихітними – 12-й слайд Чи однакові зорі? За якими властивостями їх розрізнюють? • Колір зірки залежить від розміру і температури на її поверхні, тому розрізнюють білі, голубі, червоні та жовті зорі. Найхолодніші – червоні, середня температури яких становить 3тис.градусів, найгарячіші – ті, що висвічують біло-блакитним кольором, температура яких може сягати 15 тис. градусів. Всі зорі, а точну їхню кількість важко встановити, зібрані у галактики ( 12-й слайд) Пригадайте, яку назву і чому отримала наша галактика? ( 14-й слайд) • Ще в сиву давнину люди звернули увагу на те, що деякі яскраві зорі на небі розміщені групами, котрі легко розпізнавати. Часто такі скупчення зірок нагадують тварин чи які-небудь предмети, або формою зорі нагадували якого-небудь бога. Астрономи Давньої Греції давали таким скупченням – сузір’ям – назви, якими ми користуємося і досі ( 15-й слайд) • Всього вчені виявили на небі 88 сузірь? Щоправда побачити їх можна не всі і не завжди – це залежить від пори року та місця знаходження спостерігача на Землі ( 16-й слайд) Найближчою до Землі, тому такою, що є добре помітною, вважають (17- слайд) – Сонце Відстань до Сонця – 150 млн км, час проходження сонячних променів до Землі – 8 хвилин. Щоб досягнути Сонця потрібно 4 роки (18-й слайд) Отже, що таке зорі та сузір’я? 4)Планети Сонячної системи (19-й слайд) Для того, щоб не переплутати порядок розташування планет, запам’ятайте невелику віршовану фразу, в котрій перша буква кожного слова – це перша буква назви планети (20-й слайд) Звідки взялися назви планет? • Всі планети Сонячної системи, окрім Землі, отримали назви на честь богів та богинь Стародавньої Греції та Стародавнього Риму. Справа в тому, що римляни та греки вірили в те, що боги живуть на небесах. Давні астрономи, які вважали, що Земля – це центр Всесвіту, а планети обертаються навколо неї (Землі), придумуючи назви нових планет, вирішили використовувати імена своїх міфічних небожителів. Наша ж планета, оскільки вона не вважалася частиною небес, була названа «Земля», що означає «із ґрунту» • Отже, ще раз пригадаємо назви планет Сонячної системи (21- 29-й слайди) 5) Земля – планета Сонячної системи (30-й слайд) час виникнення -4,7млрд років тому діаметр -12 760км рік- 365 діб та 6 год. доба- 23 год 56хв 4с швидкість обертання навколо своєї осі – 1668 км/год швидкість обертання навколо Сонця – 107 тис.км/год Що відбувається під час обертання Землі: • навколо Сонця? зміна пір року • Навколо своєї осі? зміна дня і ночі 6)Людина у космосі На сьогоднішній день людина відкрила багато таємниць космосу. Завдяки чому це стало можливим? • (31-й слайд) створені потужні обсерваторії • (32-й слайд)) запустила у космос супутники • (33-й слайд) людина здійснила політ у космос (перший космонавт Ю.Гагарін) • (34-й слайд) вийшла у відкритий космос Я впевнена, що попереду людство ждуть ще багато відкриттів. Наша подорож завершується Підсумки. [hide] Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 5690 | |
Всього коментарів: 0 | |