Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок


Подорож у Всесвіт (урок природознавства 5 клас)
Тема: Подорож у Всесвіт
Мета:розширити знання учнів про Всесвіт; узагальнити раніше отримані знання.
Методи проведення уроку: бесіда, розповідь, презентація

Хід уроку.

1.Мотивація навчальної діяльності
1.слайд – Урок-подорож .(відкрити без питань,що розглядатимуться на уроці)
• Що таке подорож?
• З якою метою люди відправляються у подорож?
• Що б ви хотіли дізнатися на цьому уроці?
Будь-яка подорож здійснюється за заданим маршрутом. Зупинки під час подорожі – можливість дізнатися нове про досі відоме. Наша подорож теж відбуватиметься за маршрутом:
• Уявлення давніх людей про Всесвіт
• Руйнівники міфів
• Галактика,зорі та сузір’я
• Сонце – це зоря?
• Планети Сонячної системи
• Людина у космосі ( на слайді основні питання уроку)
Епіграфом нашого уроку будуть слова Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність» (2-й слайд)
Отже, починаємо нашу діяльність – вирушаємо у подорож.

11.Сприйняття матеріалу уроку.
Важко точно сказати, коли саме зародилася астрономія: до нас майже не дійшли відомомсті, що відносяться до доісторичних часів. У ту далеку епоху, коли люди були зовсім неспроможні перед природою, виникла віра в могутні сили, що ніби-то створили світ і керують їм, протягом багатьох століть обожнювався Місяць, Сонце, планети. Про це ми довідуємося з міфів усіх народів світу.
Перші уявлення про світобудову були дуже наївними, вони тісно перепліталися з релігійними віруваннями, в основу яких було покладене поділ світу на дві частин - земну і небесну. Якщо зараз кожен школяр знає, що Земля сама є небесним тілом, те раніш “земне” протиставлялося “небесному”. Думали, що існує “твердінь небесна”, до якої прикріплені зірки, а Землю приймали за нерухомий центр світобудови.
Наші учні добре підготувалися до подорожі і дослідили, які саме були уявлення у деяких людей в далекі часи
1) 3-й слайд Зупинка «Уявлення про Всесвіт»
Що вам відомо про уявлення в давнину про Всесвіт?
Надамо слово нашим дослідникам
Розповідь учнів:
1.Світ в уяві вікінгів ( 4-й слайд)
Вікінги вважали, що світ зародився в льодах. З розталого льоду з’явився велетень Імір, від якого народилися інші боги. Та Іміра було підступно вбито, і з його тіла створили море, землю, небо та гори. В центрі світу, на думку вікінгів, знаходиться величезне дерево, під корінням якого розміщений підземний світ, на верхніх гілках живуть боги, а між підземним світом і світом богів живуть люди. По цьому дереву вгору-вниз снує білка, вона передає новини орлу, що сидить високо на гілках, і змії, яка ховається в корінні.

2. Створення світу по-африканські( 5-й слайд)
Дволикий бог(чоловік і жінка разом) спочатку зліпив Землю, потім приробляє до неї гори і річки, дерева, тварин. Весь цей час йому допомагає змія Айдо-Хведо, переносячи бога з місця на місце у своїй великій пащі.Проте Земля не може утримати стільки гір, лісів, озер та тварин. Змія швидко згортається клубком і лягає під Землю,щоб вона не розпалася. Але змії стає жарко, і бог створює океани, щоб її освіжити. Відтоді змія і ховається в океані, а коли вона починає рухатися, відбуваються землетруси. Сестра-близнюк цієї змії - Веселка, здатна викликати грім і блискавку.
3.Уявлення месопотамців(6-й слайд)
В основі створення світу лежать дві первозданні стихії і животворящі сили: Абзу – прісна вода(чоловіче начало) і Тіамат – море(жіноче начало). Бог Мардук убиває Тіамат і, розрубивши її тіло навпіл, згинає одну половину у формі неба, а з її печінки робить Місяць, з нижньої половини тіла створює Землю і розміщує її над Абзу – світовим океаном підземних прісних вод.
4. Індіанські міфи (7-й слайд)
В багатьох індіанських міфах розповідається про те, що Земля була створена з грудки мулу, яку принесла з дна океану велетенська ондатра. Великий Дух, який створив океан, риб і морських птахів, розім’яв грудку у руках. Поступово грудка ставала більшою. З’явилася черепаха, звалила цю грудку собі на спину – так і виникла Земля.
Отже, будь-які уявлення не давали людині чіткої відповіді на питання:
• Що таке Всесвіт?
• Якої форми наша планета Земля?
• З чим пов’язана зміна дня і ночі? Тощо

2)Видатні дослідники – руйнівники міфів 8 –й слайд
Тривалий час служителі церкви штучно підтримували хибні уявлення людей про Всесвіт, але в усі часи знаходилися сміливці, які ,навіть ціною власного життя, шукали відповіді на свої питання, тому що те, що було відомо дотепер, їх не влаштовувало.
9-й слайд Микола Коперник ( учні висловлюють свої думки, що їм відомо про відкриття Коперника):
• Спростував уявлення про те, що Земля –центр Всесвіту
• Місяць дійсно обертається навколо Землі
• Всі планети, в тому числі і Земля, обертаються навколо Сонця
• Земля здійснює повний оберт навколо своєї осі 1 раз на добу
10-й слайд Джордано Бруно
• Всесвіт не має центру і меж (існують незлічені землі, що кружляють навколо своїх сонць подібно до того, як наші 7 планет обертаються навколо Сонця
11-й слайд Галілео Галілей (що відомо учням про вченого)
• Створив перший прилад, що збільшує зображення в 30 разів
 Відкрив 4 супутники Меркурія
 Знайшов кільця Сатурна
 Відкрив,що поверхня Місяця нерівна,вкрита тріщинами і заглибинами
 Виявив,що Молочний шлях – це скупчення незліченої кількості зір
Отже, людство дізналося не тільки про те, що планети обертаються навколо Сонця, а й більшість планет мають супутники – тіла, які обертаються навколо планет.
3) Зорі та сузір’я
• В стародавні часи люди вважали, що зорі – це маленькі срібні цвяхи, вбиті в небо. Насправді ж зірки – це величезні розжарені тіла, але оскільки вони розташовані далеко від Землі, то здаються нам крихітними – 12-й слайд
Чи однакові зорі? За якими властивостями їх розрізнюють?
• Колір зірки залежить від розміру і температури на її поверхні, тому розрізнюють білі, голубі, червоні та жовті зорі. Найхолодніші – червоні, середня температури яких становить 3тис.градусів, найгарячіші – ті, що висвічують біло-блакитним кольором, температура яких може сягати 15 тис. градусів. Всі зорі, а точну їхню кількість важко встановити, зібрані у галактики ( 12-й слайд)
Пригадайте, яку назву і чому отримала наша галактика? ( 14-й слайд)
• Ще в сиву давнину люди звернули увагу на те, що деякі яскраві зорі на небі розміщені групами, котрі легко розпізнавати. Часто такі скупчення зірок нагадують тварин чи які-небудь предмети, або формою зорі нагадували якого-небудь бога. Астрономи Давньої Греції давали таким скупченням – сузір’ям – назви, якими ми користуємося і досі ( 15-й слайд)
• Всього вчені виявили на небі 88 сузірь? Щоправда побачити їх можна не всі і не завжди – це залежить від пори року та місця знаходження спостерігача на Землі ( 16-й слайд)
Найближчою до Землі, тому такою, що є добре помітною, вважають (17- слайд) – Сонце
Відстань до Сонця – 150 млн км, час проходження сонячних променів до Землі – 8 хвилин. Щоб досягнути Сонця потрібно 4 роки (18-й слайд)
Отже, що таке зорі та сузір’я?
4)Планети Сонячної системи (19-й слайд)
Для того, щоб не переплутати порядок розташування планет, запам’ятайте невелику віршовану фразу, в котрій перша буква кожного слова – це перша буква назви планети (20-й слайд)
Звідки взялися назви планет?
• Всі планети Сонячної системи, окрім Землі, отримали назви на честь богів та богинь Стародавньої Греції та Стародавнього Риму. Справа в тому, що римляни та греки вірили в те, що боги живуть на небесах. Давні астрономи, які вважали, що Земля – це центр Всесвіту, а планети обертаються навколо неї (Землі), придумуючи назви нових планет, вирішили використовувати імена своїх міфічних небожителів. Наша ж планета, оскільки вона не вважалася частиною небес, була названа «Земля», що означає «із ґрунту»
• Отже, ще раз пригадаємо назви планет Сонячної системи (21- 29-й слайди)
5) Земля – планета Сонячної системи (30-й слайд)

 час виникнення -4,7млрд років тому
 діаметр -12 760км
 рік- 365 діб та 6 год.
 доба- 23 год 56хв 4с
 швидкість обертання навколо своєї осі – 1668 км/год
 швидкість обертання навколо Сонця – 107 тис.км/год
Що відбувається під час обертання Землі:
• навколо Сонця? зміна пір року
• Навколо своєї осі? зміна дня і ночі

6)Людина у космосі
На сьогоднішній день людина відкрила багато таємниць космосу. Завдяки чому це стало можливим?
• (31-й слайд) створені потужні обсерваторії
• (32-й слайд)) запустила у космос супутники
• (33-й слайд) людина здійснила політ у космос (перший космонавт Ю.Гагарін)
• (34-й слайд) вийшла у відкритий космос
Я впевнена, що попереду людство ждуть ще багато відкриттів.

Наша подорож завершується
Підсумки.
[hide]

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Продуктивний урок | Додав: lyusya (26.03.2013) | Автор: Людмила Плисак E
Переглядів: 5690 | Рейтинг: 1.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]