Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок |
Основи теорії літератури
Пояснювальна записка Відповідно до нового Державного стандарту метою літературного компоненту в основній школі є розвиток особистості учня, формування в нього читацької культури, літературної компетентності, гуманістичного світогляду, розширення культурно-пізнавальних інтересів особистості, виховання любові, поваги до традицій українського народу, толерантного ставлення до культурних традицій інших народів. Літературознавча змістова лінія передбачає вивчення літературних творів у єдності змісту і форми, оволодіння учнями основними літературознавчими поняттями, застосування їх у процесі аналізу та інтерпретації художніх творів, розгляд літературних явищ і фактів у контексті літературного процесу, виявлення специфіки літературних напрямів, течій, шкіл у розвитку української літератури, розкриття жанрово-стильових особливостей художніх творів, ознайомлення учнів з основними принципами художнього перекладу. Курс «Основи теорії літератури» має своїм завданням дати учням у певній системі основні відомості з теорії літератури. Знання спецкурсу закладають наукові основи для розуміння суті літератури як одного з видів мистецтв, для оволодіння принципами і прийомами аналізу літературних творів, для розуміння літературного процесу. Отже, курс «Основи теорії літератури» стає основою, на якій базується літературна освіта старшокласників у загальноосвітній школі. Правильно вказував Аристотель: «Хто хоче насолоджуватися мистецтвом, той має бути обізнаним з ним». Знання загальних положень, що визначають предмет і специфіку художньої літератури, її загальні властивості, необхідні для розуміння особливостей художніх творів ї їх аналізу. Починаючи з п’ятого класу, учні поступово знайомляться з основними поняттями літератури: родами і жанрами, темою та ідеєю, засобами творення образів, композицією та сюжетом, мовою художнього твору, тропами, елементами віршування, художніми методами та літературними напрямами. Проте програма побудована розрізнено, уривчасто. Даний спецкурс дасть можливість школярам: • осмислено, критично, а водночас глибше розуміти світ художнього твору, а крізь нього осягати й внутрішній світ свого співрозмовника – автора, відбитий у проблематиці, образах і мові твору; • повторити, систематизувати та узагальнити знання з теорії літератури; • зазирнути у творчу лабораторію письменника; • спонукати обдарованих учнів до творчості; • ретельно підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання. Опановуючи спецкурс, старшокласники розвиватимуть логічне, образне і творче мислення, експериментаторські, пошукові здібності, навички виразного й усвідомленого читання, ідейно-художнього аналізу творів різних родів літератури, міркуватимуть про своєрідність творчої манери письменників, сприйматимуть розвиток літератури в історичному контексті. Спецкурс «Основи теорії літератури» розрахований на 35 годин навчального року. Також його можна використовувати як факультативний курс, скоротивши години на власний розсуд учителя. № Кількість годин Зміст навчального матеріалу Вимоги до знань і вмінь учнів Вступ (1 год.) 1 1 Мета і завдання курсу «Основи теорії літератури». Теорія літератури в системі літературознавства. Знати і розуміти мету і завдання курсу. Вміти визначати місце теорії літератури в системі інших наук, її зв’язок з естетикою. Художній твір (6 год.) 2 1 Принципи аналізу художнього твору (єдність змісту і форми, історизму). Знати основні теоретико-літературні поняття: тему та ідею художнього твору, проблематику та конфлікти в художньому творі; композицію художнього твору, сюжет і його елементи, позасюжетні елементи; розуміти специфіку художнього образу і літературний тип, прототип, Коментувати особливості сюжету і композиції 3 1 Поняття про ідейно-тематичну основу твору. 4 1 Поняття про композицію літературного твору. 5 1 Сюжет та позасюжетні елементи. 6 1 Поняття «образ», «характер», «тип». 7 1 Засоби творення образів. Прийоми типізації. Мова художнього твору (10 год.) 8 1 Мова як засіб художнього відображення дійсності. Мова автора і мова персонажів. Знати основні теоретико-літературні поняття поетичний синтаксис: інверсію, тавтологію, антитезу, анафору; риторичні фігури: риторичне звертання та риторичне запитання; алітерацію і асонанс Вміти визначати і пояснювати засоби поетичної мови Знаходити і пояснювати художні засоби тропи: епітет, постійний епітет, порівняння, метафору, персоніфікацію (уособлення), алегорію, метонімію, синекдоху, гіперболу, оксиморон; символ; 9 1 Лексика художнього твору та її особливості (добір слів і граматичних форм, діалектизми, професіоналізми). 10 1 Жаргонізми, варваризми. 11 1 Архаїзми і слов’янізми. Неологізми. 12 1 Тропи. Епітет, порівняння, метафора та її види. 13 1 Символ, оксиморон, метонімія. 14 1 Перифраз, гіпербола, літота. 15 1 Іронія і сарказм. 16 17 2 Поетичний синтаксис. 18 1 Фоніка – наука про звукову організацію мови. Елементи віршування (6 год.) 19 1 Мова віршова і прозова. системи віршування: метричну, силабічну, тонічну та силабо-тонічну, двоскладові та трискладові стопи; віршові розміри: ямб, хорей, дактиль, амфібрахій та анапест; ознаки класичного сонета; вміти визначати віршовий розмір 20 1 Системи віршування. 21 22 2 Силабо-тонічна системи (ритмічний лад та розміри). 23 1 Строфи й римування. 24 1 Народнопісенний вірш і його літературна обробка. Розвиток літературних родів і видів (4 год.) 25 1 Поняття про роди і жанри літературних творів. Вміти визначати жанри творів, пояснювати особливості кожного види ліричних творів за тематикою: філософську, патріотичну, громадянську, пейзажну й інтимну, ліро-епічні твори 26 1 Загальні властивості епічних творів. Їх види. 27 1 Загальні властивості ліричних творів. Їх види. 28 1 Загальні властивості драматичних творів. Їх види. Розвиток художніх методів і літературних напрямів (6 год.) 29 1 Поняття про стиль, літературний напрям і художній метод. Орієнтуватися в основних стильових тенденціях Знати основні літературні напрями, течії. Визначати їх найхарактерніші особливості. літературного процесу певного періоду та особливості 30 1 Класицизм, сентименталізм. 31 1 Романтизм, реалізм. 32 33 2 Модернізм. 34 1 Авангардизм. 35 1 Підсумковий урок. Основні вимоги до знань і вміння учнів з спецкурсу „Основи терії літератури” • Учні повинні знати: визначення основних літературних термінів; основні ознаки літературних понять; родові і жанрові особливості творів; основні стильові тенденції української літератури; основні етапи розвитку української літератури, найважливіші факти літературного процесу. • Учні повинні вміти: аналізувати художній твір з урахуванням його художньої, естетичної та ідейної цілісності; визначати оригінальність та новаторство художнього твору; визначати найхарактерніші ознаки літературних напрямів і течій; визначати найхарактерніші ознаки літературного процесу певного періоду та особливості індивідуального стилю митця; працювати з літературно-критичними статтями, користуватися довідниками та словниками; писати рецензії на прочитані книжки; готувати реферати, доповіді, повідомлення на літературні теми. Можливо Вам це буде цікаво Джерело: http://Власний | |
Переглядів: 1914 | |
Всього коментарів: 0 | |