Головна » Статті » Конспекти уроків за новим Державним стандартом » Українська література 5 клас |
Урок № 22 Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка "Цар Плаксій та Лоскотон"
Тема. Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон». Мета: ознайомити учнів із цікавими моментами життя В. Симоненка та його казкою; дати поняття про ритм, риму, віршовану мову; формувати вміння виразно читати казку, визначити основні риси характеру дійових осіб твору; розвивати вміння висловлювати власні емоції, думки, мовлення, образне мислення; виховувати повагу до творчості письменника. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, портрет письменника, виставкова література, презентація «Життя і творчість В. Симоненка». Поняття : віршована мова, рима, прозова мова, оптиміст, песиміст. Вміння: виразне коментоване читання, визначати риму у рядках, характеризувати персонажів. Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання. ІІІ. Сприйняття нового матеріалу. *Розповідь про життя і творчість письменника з показом слайдів. Василь Симоненко... Ім'я цього поета назавжди вписане до історії рідної літератури, та разом з тим завжди є і буде її злободенною сучасністю, її сповіданою прийдешністю. Один з найталановитіших виразників дум і спо-дівань рідного народу, він своїм словом і життям ствердив загальнолюдські духовні ідеали, збагатив скарбни-цю світової культури. Народився Василь Андрійович Симоненко 8 січня 1935 року в селі Біївці на Полтавщині. Його біографія — це доля людей воєнного і повоєнного покоління. Ось як про цей час пише поет М. Вінграновський: «Коли вдо-ви, ще не прийшовши до тями після недавніх з війни похоронок, вже чули, як удосвітла, потемки б'є бригадир пужалном по шибках холодної хати і виганяє на роботу, і коли ці самі жінки в клеєних чунях чи на дерев'яній підошві черевиках, прихопивши з собою й дітей, ішли з лопатами по темній осінній багнюці в поле, — а кожній треба було викопати по гектарові буряків, ... а після всього людям давали на трудодень грами, а то й зовсім не давали нічого, — ось те середовище, де ріс і формувався майбутній поет Василь Симоненко». Порадником у житті хлопчика були матір, дід та дядько Федір. Про це він писав у вірші «Мій родовід» та інших поезіях. В хаті сонячній промінь косо На домівку ляга з вікна... Твої чорні шовкові коси Припорошила вже сивина. Легкі зморшки обличчя вкрили — Це життя трудового плід. Але в кожному русі — сила, В очах юності видно слід. Я таку тебе завжди бачу. Образ в серці такий несу — Материнську любов гарячу І твоєї душі красу. Я хотів би, як ти, прожити, Щоб не тліти, а завжди горіть, Щоб уміти, як ти любити. Ненавидіть, як ти, уміть. У шкільні роки Василь був активним учасником художньої самодіяльності, а в старших класах — членом редколегії шкільної газети. «На уроках він був серйозний — аж занадто. Ніколи не сміявся, не тинявся по шкільному подвір'ї. У класі хлопець виділявся серед учнів, по-перше, своїм бідним одягом, по-друге, своїм розумом. Навіть учителі не читали стільки книжок, як наш найкращий учень... Часто він писав вірші до шкільної і класної газети.» Перегляд уривку відеофільму. Спогади вчительки Василя Симоненка Швидко промайнуло дитинство, студентські роки в Київському університеті, робота в черкаській газеті — такі віхи короткого, але насиченого життя поета. Нагла смерть скосила Василя Симоненка у двадцятивосьмирічному віці, ніби здійснюючи його юнацьке пророцтво, що «в тридцять — смерті в очі подивлюсь». Набагато пізніше були опубліковані матеріали, в яких йшлося про те, що «Василя Симоненка по-звірячому «обробили», а точніше — прибили охоронці громадського порядку в міліцейських мундирах». Його не вбили, але здоров'я підірвали остаточно. Відтоді В. Симоненко вже не жив, а мучився, бо ні на хвилину не вщухали нестерпні болі, які неможливо було вгамувати жодними ліками. Поховали поета у Черкасах. На його надгробку викарбувано слова: «Можна все на світі вибирати, сину, — Вибрати не можна тільки Батьківщину». *Теорія літератури. Діти, ви знаєте, що твори літератури можуть бути прозовими і віршованими. Прозова мова – це та, якою ми з вами розмовляємо, а віршована мова схожа на пісеньку. Пропоную вам декілька прикладів розглянути. «Жили були собі колись дід та баба. Нікого не було у стареньких. Ось стала баба просити діда щоб той зробив їй солом’яного бичка…» Любіть Україну у сні й наяву, Вишневу свою Україну. Красу її вічно живу і нову І мову її солов’їну. -Який з уривків написано прозовою мовою, а який віршованою ? -З чого це видно? *Словничок Віршована мова – мелодійна, ритмічна мова, схожа на пісенну. Прозова мова – не мелодична і не ритмічна мова, схожа на ту, якою ми говоримо. Рима – співзвучність у кінці рядків, повтор звуків, які пов’язують закінчення віршованих рядків. *Робота з підручником. Виразне читання казки вчителем та учнями з обговоренням прочитаного. Бесіда за прочитаним. -Стисло опишіть родину царя Плаксія. -Як характеризують персонажів твору їх імена? -Який стиль управління був у Плаксія? (Авторитарний). Підтвердіть словами з тексту. -Що свідчить про любов людей до Лоскотона? -У чому полягає різниця авторського ставлення до персонажів твору, яку він виражає через портрет? -Як у казці Лоскотону протиставляється капітан Макака? -Охарактеризуйте Макаку, застосовуючи використане автором порівняння «як змія». - Як у творі відображені народні маси, їх діти («голодні малечі»)? Чому В. Симоненко їх називає «здруженою сім'єю»? -Як у казці прослідковується мотив соціальної нерівності, гноблення народу? Підтвердіть це словами з тексту. -Чому письменник наприкінці казки так докладно описує, як потрапити в країну, де постійно панує сміх, ра-дість, доброта, але врешті-решт шлях губиться? *Поняття песимісти та оптимісти опрацювати в підручнику. *Робота в зошитах. Заповнити таблицю в зошиті. В першу колонку запишемо оптимістів, а в другу песимістів. ІV. Підсумок уроку. -Про що на сьогоднішньому уроці ми говорили? -Чи дізнались щось нове? -Чого навчились? -Що сподобалось? -Ви песимісти чи оптимісти? «Мікрофон». Продовжити речення. Я б порадив песимістам … V. Оцінювання навчальних досягнень учнів. VІ. Домашнє завдання. Підготуватись до виразного читання казки. Намалювати ілюстрації до казки. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 5972 | |
Всього коментарів: 0 | |