Головна » Статті » Конспекти уроків за новим Державним стандартом » Українська література 5 клас |
Урок № 19. Образ Лиса, риси його характеру.
Тема. Образ Лиса, риси його характеру. Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі; розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади ; виховувати почуття відповідальності, порядності, чесності, людяності. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, портрет письменника. Хід уроку І. Організаційний момент. З’ясування емоційного настрою учнів. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів *Яка казка називається літературною? *Назвіть літературні казки. *Для чого служить інтонація читання? *Що називається мовою автора? *Що називається мовою персонажів? *За допомогою чого досягається виразність читання? Гра «Вгадай персонажа» За наведеними рядками з казки І. Франка «Фарбований Лис» визначити, кого з героїв вони стосуються або характеризують. • «Фарбував будинки, паркани та садові лави. Завтра він мав фарбувати якийсь великий паркан і відразу роз-вів собі півдіжі фарби та й поставив її в кутку на подвір'ї, щоб мати на завтра готову». (Маляр) • «Серце в бідолахи билося сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!» (Лис Микита) • «Ще вчора він був добрим знайомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра... аж завив з переляку, а отямившись, почав утікати — ледве хлипає» (Вовк) • «Вистригла йому три жменьки волосся між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся». (Мавпа Фрузя) • «В народних вбраннях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг втриматися». (Молоді лисички) • «Ревли басом, аж дуби тряслися». (Ведмеді) • «Витягали соло, аж вуха в'янули». (Вовки) ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання. ІV. Основний зміст уроку. Характеристика образу Лиса Микити. *Скласти асоціативний кущ щодо характеристики образу. ЛИС ХИТРИЙ БРЕХЛИВИЙ ХВАСТЛИВИЙ БОЯЗЛИВИЙ ПИХАТИЙ * Робота над образом героя. Бесіда за питаннями: • Яким зображений Лис Микита на початку твору? • Зазначте рису, притаманну героєві? • У чому виявлялася хитрість Лиса? • Про що свідчить вправність полювання героя навіть у денний час? • Яким чином Микита вирішив скористатися тим, що звірі не впізнали його? • Чим герой довів мешканцям лісу, що він — створіння святе? • Які риси характеру виявилися в Лиса під час його царювання? • Як необережність героя зашкодила йому? • Чи співчуваєте ви Лису? За що він отримав страшну кару від лісових тварин? * Визначте, які риси характеру Лиса Микити є негативними, які — позитивними. (Робота в парах.) Відповідь надати за допомогою прийому «Доміно». *Рубрика «Мікрофон»: якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про... * Міні-дискусія. Обговорення питань: • Чому Микита не кинувся в розпач від своєї страшної зовнішності, а скористався нею для власного блага? • Чи легко жити таким Лисам серед людей зараз? Відповідь умотивуйте. • Про що свідчить мова казки? V. Закріплення вивченого. 1. Літературними називаються казки: а) надруковані в книжках; б) створені письменниками; в) створені народом. 2. «Фарбований Лис» належить до казок: а) фантастичних; б) побутових; в) про тварин. 3. «Фарбований Лис» — це: а) легенда; б) переказ; в) казка. 4. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події називається: а) легендою; б) казкою; в) переказом. 5. Фарбований Лис назвався перед звірами: а) царем Остромислом; б) царем Левом; в) Лисом Микитою. 6. Лис Микита видав себе перед звірами: а) затанцювавши; б) заспівавши по-лисячому; в) змивши синю фарбу. 7. Куди сховався Лис від собак: а) у хату; в) у діжу з фарбою. б) у бур'яни; 8. Слово кпити означає: а) нахвалятися; б) насміхатися; в) прораховуватися. 9. Розмова між персонажами називається: а) монологом; в) п'єсою. б) діалогом; 10. Лис Микита зробився: а) богатирем; б) слугою; в) царем. 11. Із якого твору цей уривок: «Знов радість, знов оклики зачудування і подяки. От цар! От добродій! От пре-мудрий Соломон! Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у бога за дверима»? а) «Про правду і кривду»; б) «Фарбований Лис»; в) «Мудра дівчина». 12. Дійовими особами можуть бути: а) тільки люди; б) тільки тварини і рослини; в) не лише люди, а й тварини, рослини, предмети. VІ. Підсумок уроку. VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. VІІІ. Домашнє завдання. Прочитати казку «Хуха – Моховинка» Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6296 | |
Всього коментарів: 0 | |