Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків з основ здоров’я 7 клас


Додатки до уроку № 1 Складові здорового способу життя

4.        Етап засвоєння нових знань

  1. Здоровий спосіб життя

Здоровий спосіб життя — це сукупність ціннісних орієнтацій та установок, звичок, розпорядку і темпу життя, спрямованих на збереження, зміцнення, формування, відтворення здоров’я в процесі навчання і виховання, спілкування, праці та відпочинку.

 

Ú Історична довідка

Поняття здорового способу життя здавна було предметом дослідження людства. Розуміння здорового способу життя існувало в культурах усіх великих цивілізацій. Уже в Давній Греції та Давньому Римі існував культ тіла, проте там приділяли значну увагу гармонійному розвитку людини. Філософи Давньої Греції вважали людину досконалим і прекрасним витвором природи. Вони навчали людей здорового глузду, помірності та поміркованості.

Цицерон визначав здоров’я як правильне співвідношення фізичного і душевного станів. Широко відомі й інші вислови великих давніх мудреців: «пізнай самого себе» та «піклуйся про себе самого».

У культурах Китаю, Індії, Тибету також указувалося на існування нерозривного зв’язку між фізичним і духовним станом людини. Наприклад, у Ведах (Давня Індія, VI ст. до н. е.) містилися основні принципи ведення здорового способу життя.

Сьогодні ми живемо в умовах глибокого дисбалансу природних, соціальних і духовних основ людини і середовища. Сталися істотні зміни у свідомості людини. Здоровий спосіб життя в розумінні сучасної людини зазвичай обмежується дотриманням певних норм харчування або підтримкою фізичної форми. Усі ми знаємо користь від дотримання норм здоров’я. Безумовно, це важливо. Але без внутрішнього вдосконалення не можна досягти гармонії розвитку.

Здоровий спосіб життя — невід’ємна частина гармонійно розвиненої людини і дозволяє обмінюватися енергією з навколишнім світом. Здоровий спосіб життя дозволяє нам відчувати себе повноцінними членами суспільства.

Хороше здоров’я неможливо придбати миттєво. Треба постійно працювати над собою, вести здоровий спосіб життя. Здоровий спосіб життя — це перш за все правильно організований розпорядок свого життя, послідовність своїх дій, визначена система праці і відпочинку, характер спілкування з людьми і стиль життя.

Отже, здоровий спосіб життя — це постійне дотримання певних норм. Якщо людина буде їх дотримуватися, то буде здоровою, якщо буде нехтувати їх — хворітиме.

 

2. Складові здорового способу життя

 

Складові здорового способу життя:

•     збалансоване харчування;

•     раціональний розпорядок дня;

•     загартовування;

•     позитивний психологічний мікроклімат у родині та колективі;

•     відсутність шкідливих звичок;

•     сформовані гігієнічні навички;

•     оптимальний руховий режим;

•     духовність.

 

Робота в групах

1 група: розпорядок дня.

У людському організмі всі процеси відбуваються ритмічно (наприклад, ритмічно скорочуються серце і дихальна мускулатура, після активного життя наступає сон, змінюється температура тіла). І оскільки в організмі всі фізіологічні процеси відбуваються у певному ритмі, то життя людини теж повинно бути ритмічним. Тому лягати спати і вставати, навчатись, їсти, відпочивати потрібно в один і той же час. Правильний режим сприятливо впливає на нервову систему, зміцнює здоров’я, сприяє нормальному фізичному та розумовому розвитку.

Добовий розпорядок включає сон, навчання, перебування на відкритому повітрі, ігрову діяльність і відпочинок, вживання їжі, особисту гігієну тощо.

Дотримання режиму дня протягом усього періоду навчання і в період канікул є однією з умов здоров’я учня.

 

2 група: загартовування.

Загартовування — це тренування організму, його підготовка до своєчасної мобілізації. Це один із методів профілактики захворювань і зміцнення здоров’я.

Загартовування не лікує, а попереджає хворобу. Воно підвищує працездатність і вит­ривалість організму, нормалізує емоційний стан.

Під час загартовування слід дотримуватись таких принципів, як систематичність використання всіх про­цедур, поступовість збільшення сили їхньої дії, послідовність їхнього проведення, урахування індивідуальних особливостей людини і стану її здоров’я, комплексність дії природних чинників.

Існує кілька методів загартовування.

Загартовування повітрям — це найбільш безпечний засіб зміцнення здоров’я, його слід розпочинати з вироб­лення звички до свіжого повітря.

Загартовування сонцем покращує обмін речовин, підвищує вміст гемоглобіну в крові, підсилює кровообіг, стимулює травлення, загаль­ний тонус організму, його стійкість проти інфекції.

Загартовування водою позитивно впливає на організм люди­ни. Водні процедури — це обтирання, обливання, душ, купання.

Систематичне використання проце­дур загартовування знижує імовірність простудних захворювань, а то й зовсім позбавляє їх.

 

 

3 група: активний відпочинок.

Рух — це фізіологічна потреба людини.

Чинником, що сприяє зміцненню здоров’я, є фізичні навантаження. Вони мають оздоровчий вплив на організм людини. При виконанні роботи працюючими м’язами від них до кори головного мозку безперервно передаються нервові імпульси. Рухові центри кори сприймають, аналізують і синтезують ці імпульси і активізують роботу серцево-судинної, дихальної, ендокринної та інших систем, що забезпечує збільшення потоку поживних речовин і кисню до працюючих м’язів. Разом з тим при фізичних навантаженнях у крові зростає вміст лейкоцитів, що сприяє підвищенню опірності організму проти дії збудників інфекційних захворювань.

 

4 група: збалансоване харчування.

Збалансоване харчування — це таке споживання продуктів, при якому забезпечується потреба організму в жирах, білках, вуглеводах, вітамінах, мікроелементах тощо. Здоров’я у значній мірі залежить від харчування.

Харчуватися слід за розпорядком дня, через рівні проміжки часу. Вживання їжі у встановлений час сприяє доброму її засвоєнню.

Запобігати переїдань, оскільки переїдання призводить до поганого травлення їжі та перевантаження організму. Слід вставати з-за столу без відчуття важкості в шлунку, з незначним почуттям голоду.

Харчування повинно бути повноцінним. Це забезпечується різноманітністю їжі: молоко та молочні продукти, м’ясо, риба, яйця, круп’яні та макаронні вироби, хліб із борошна грубого помелу, мед, овочі, фрукти, ягоди.

Їжа повинна бути свіжою. Перша страва завжди повинна бути рідкою. Рідина сприяє кращому засвоєнню їжі. Найбільш корисною є гаряча варена їжа. Смажені продукти (м’ясо, риба, картопля та інші) важкі для організму.

 

5 група: духовність.

Чесність, висока моральність, доброта, відкритість, співчуття, співпереживання, привітність, доброзичливість, милосердя, допомога словами і справами — це душевна краса людини. Доброта народжує нову доброту. Добре, світле — це сили здоров’я, життя і щастя.

Зло — це черствість, ненависть, підступність, підлість, заздрісність, пихатість, причепливість, гнів, посягання на чуже, лінощі, пияцтво тощо. Це сили руйнування здоров’я, життя і щастя.

Духовність — це внутрішнє психічне життя, моральний світ людини. Якщо розглянути це поняття в аспекті здоров’я, то духовність — це розуміння сенсу життя, його цінностей, місця в житті свого здоров’я та здоров’я інших як основи щастя.

Потрібно сформувати таке ставлення до свого здоров’я: найголовніше в світі — це життя, найцінніше в житті — здоров’я.

 

 

3. Бесіда «Здоровий спосіб життя як умова збереження і зміцнення здоров’я»

 

Ú Запитання до учнів

— Що потрібно для ведення здорового способу життя?

 

Варіанти відповідей учнів:

— Щоб бути здоровим і дотримуватися здорового способу життя, треба весь час докладати зусиль.

— Потрібно мати силу волі та тверде бажання досягти цього.

— Займатися фізичною культурою, намагатися більше рухатися.

— Раціонально харчуватися. Вживати натуральні продукти.

— Уникати надмірної ваги.

— Дотримуватися розпорядку дня. Лягати і вставати в один і той же час.

— Загартовувати свій організм.

— Частіше гуляти на свіжому повітрі.

— Бути завжди доброзичливим, спокійним, не дозволяти собі падати духом.


Ú Запитання до учнів

— Як здоровий спосіб життя може вплинути на результати навчання?

 

Варіанти відповідей учнів:

— Результати навчання покращаться, якщо вести здоровий спосіб життя.

— Учню, що веде здоровий спосіб життя, легше впоратися з навчальною програмою.

— Навчальні навантаження буде легше сприймати фізично здоровий учень, ніж той, який часто хворіє.

 

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків з основ здоров’я 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2012)
Переглядів: 4138 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]