Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків Вступу до історії України 5 клас |
Мета: показати роль імен та назв в історії, опрацювати легенди про походження географічних назв, визначити поняття «топоніміка», «слов’яни», «сіверяни»; визначити джерела походження українського народу, назви «Україна», розвивати просторові вміння, відрізняти художній та науково-популярний історичний текст, складати простий план, робити елементарні узагальнення, виховувати повагу до історії рідного краю. Обладнання: Власов В., Д анилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; роздавальний матеріал, атласи «Історія України. 5 клас». Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь. Поняття: «топоніміка», «етноніміка», «слов’яни», «племена». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація знань учнів Робота біля дошки Скласти таблицю «Нумізматика. Геральдика. Сфрагістика» з допоміжними словами: сургуч, монета, тризуб, монетарня, схематичні зображення, печатка, герб.
Учні перевіряють одне в одного знання понять минулого уроку. Скласти розповідь за опорними словами: скіфи, Північне Причорномор’я, кочівники, войовничий народ, житла на колесах, володарі степу, могили-кургани, Борис Мозолевський. Орієнтовна відповідь У ч и т е л ь. Скіфи мешкали в Північному Причорномор’ї. Вони були кочівниками: шукаючи нових пасовиськ для своєї худоби, вони постійно переходили з місця на місце. Це був мудрий, волелюбний, але водночас войовничий народ. Свої житла вони будували на колесах, оскільки постійно переїжджали. Витривалі й сміливі, вони кілька століть володарювали в степу. Упродовж століть сусідні народи визнавали їх непереможними. Коли ж від ворожого меча гинув воїн-скіф, за ним тужила вся Скіфія. Над небіжчиком, розкішно спорядженим у потойбічний світ, насипали високу могилу. Борис Мозолевський — археолог, який відкрив людству найдивовижнішу скіфську пам’ятку, нагрудну прикрасу — золоту пектораль. Цей витвір давніх майстрів розповів нам про життя скіфів, допоміг уявити, як вони сприймали світ. ІІІ . Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми і цілей уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу Працюємо з поняттями У ч и т е л ь. Досліджуючи минулі часи, історики раз у раз натрапляють на всілякі назви. Одні з них стосуються міст, містечок, сіл, річок, озер тощо, є географічними назвами — топонімами. Учитель наводить приклади. На закріплення учні виконують завдання. Розділити наведені слова відповідно до понять по стовпчиках.
Чернігів, українці, Десна, Галичина, поляни, білоруси, Дніпро. Формуємо просторові уміння У ч и т е л ь. Наші предки — найдавніші слов’яни. Вони ділились на 3 гілки. Свою землю та себе самих вони називали Русь та русичі. Разом з учнями заповнюємо схему.
Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 31; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 35. 1. Визначити, які племінні об’єднання мешкали на території України. (Поляни, деревляни, волиняни, хорвати, уличі, тиверці, сіверяни) 2. Для назви різних частин нашої країни з давніх часів використовують такі назви, як Волинь, Полісся, Поділля, Галичина, Лівобережжя, Чернігово-Сіверщина та ін. 3. Знайдіть на карті міста, які розташовані в межах кожної з історико-етнографічних земель. 4. Якими історико-етнографічними землями протікають найбільші річки України? 5. Які племена проживали на території Чернігово-Сіверщини, Київщини? 6. Звідки ж походить назва міста Київ? Працюємо з текстом підручника За текстом підручника В. Власова, О. Данилевської «Вступ до історії України» (К.: Ґенеза, 2005. — С. 34–35) дати відповідь на запитання й виконати завдання на С. 34 після тексту. V. Узагальнення нових знань Поставте у правильному порядку букви та отримайте імена засновників Києва. КЩЕ, ВИХОР, ИЙК, ІЛБИДЬ. VІ. Домашнє завдання на С. 38). Можливо Вам це буде цікаво | |||||||||||
Переглядів: 6119 | |
Всього коментарів: 0 | |