Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків Вступу до історії України 5 клас


Урок 18 Тема. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Б. Хмельницький

Урок 18

Тема. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Б. Хмельницький

Мета: дати уявлення про Національно-визвольну війну українського народу проти польського панування; скласти історичний портрет Б. Хмельницького на основі історичних джерел; розвивати просторові вміння, стисло характеризувати історичну постать, порівнювати історичні факти; виховувати повагу до минулого власного народу.

Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет Б. Хмельницького.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Поняття: «Національно-визвольна війна», «Гетьманщина».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Згадайте, під владу якої держави потрапили українські землі після Люблінської унії.

2. Що нового принесли поляки на українські землі і чи задовольняло це українців?

У ч и т е л ь. Сьогодні на уроці ми познайомимося з однією з найбільш героїчних сторінок українського козацтва — боротьбою за національне визволення від Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького.

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Працюємо з поняттями

Національно-визвольна війна — це війна народу за своє визволення з-під іноземного панування.

Складаємо історичний портрет

1. Скласти розповідь про Б. Хмельницького за опорними словами. Б. Хмельницький (1595–1657); народився в сім’ї дрібного землевласника; місцева школа, Львівський університет; знав багато мов; мудрий, відважний, рішучий; брав участь у військових походах козаків;

гетьман козацький.

2. Порівняти словесний та намальований портрети Б. Хмельницького.

3. Прочитати текст, розглянути ілюстрацію й дати відповідь на запитання.

«Зросту він скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної статури. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями...» (Венеційський дипломат Альберто Віміні)

• Які риси гетьмана, про які йшлося в уривку, втілено у портреті Б. Хмельницького?

Розвиваємо просторові уміння

1. За допомогою карти історичного атласа

«Національно-визвольна війна українського народу» або карти на С. 105 підручника В. Власова, О. Данилевської визначте місця основних битв козацьких військ проти поляків.

2. На дошці написані назви битв. Підкресліть назви тих із них, які відбулися під час Національно-визвольної війни.

Хотинська, під Пилявцями, під Берестечком, на р. Калка, Корсунська, під Жовтими Водами.

Складаємо схему

Учні мають побудувати схему «Управління Гетьманською державою», прослухавши розповідь учителя.

У ч и т е л ь. Територія Війська Запорозького поділялася на полки та сотні, управління в яких здійснювали полковники та сотники.

Розвиваємо просторові уміння

1. Назвіть держави, з якими межувала Гетьманщина.

2. Чи мала Українська держава шанс бути незалежною в оточенні таких держав і в тій ситуації, що склалась?

У ч и т е л ь. На початку війни Б. Хмельницький уклав угоду про спільні дії з татарським ханом. Але протягом війни татари показали себе зрадливими союзниками, тому Б. Хмельницькому довелося звернутися до Москви. У 1654 р. була підписана українсько-російська угода, яка отримала назву Переяславської, її згодом доповнили так звані «Березневі статті».

Працюємо з текстом підручника

Учні мають ознайомитися з текстом підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 108 «Жива історія»; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 96–97) і дати відповіді на запитання.

1. Як відбувався процес укладання українсько-московського договору?

2. Що передбачав цей документ?

Розвиваємо хронологічні уміння

1. На який рік війни припадає підписання Переяславського договору?

2. Скільки він діяв?

3. Яке це було століття?

IV. Систематизація й узагальнення нових знань

Чому знесилена Україна почала шукати підтримки з боку Московського царства?

V. Домашнє завдання

Читати й переповідати текст підручника і дати відповіді на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 14, С. 102–106; С. 112, запитання 1–4; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 15,

С. 91–94; § 16, С. 96–97; С. 96, запитання 1–3).

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків Вступу до історії України 5 клас | Додав: uthitel (14.06.2012)
Переглядів: 3608 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]