Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків Вступу до історії України 5 клас


Урок 17 Тема. Доба героїчних походів. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний

Урок 17

Тема. Доба героїчних походів. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний

Мета: показати жахливі наслідки нападів турок і татар на українські землі; показати виключну роль козацтва у захисті українців; скласти історичний портрет Конашевича-Сагайдачного; розвивати просторові вміння; складати елементарні хронологічні задачі.

Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет П . Конашевича-Сагайдачного, роздавальний матеріал із завданнями.

Тип уроку: комбінований.

Поняття: «доба героїчних походів», «галера», «каторга».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

Запитання

1. Хто міг стати козаком?

2. З ким воювали козаки?

3. Дайте визначення поняття «Запорозька Січ».

4. Які козацькі символи ви знаєте?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з текстом підручника

Прочитати текст в підручнику про долю українських бранців, дати відповіді на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. С. 98; В. Мисан, С. 86 (4 абзац)).

1. Яким було ставлення турецько-татарських воїнів до українського народу?

2. Хто такі яничари?

Працюємо з поняттям

Доба героїчних походів — це найбільш вдалі морські походи козаків проти Туреччини на початку ХVII ст.

Складаємо історичний портрет

Прочитати історичний текст і підготувати розповідь про Петра Конашевича-Сагайдачного за запропонованим планом.

Гетьманство Петра Сагайдачного було нетривалим. Проте за 6 років свого гетьманування він здійснив одну з основних реформ війська і перетворив його з партизанських загонів на регулярну армію.

Він суворо заборонив козакам пити горілку під час морських походів. Порушників цього наказу викидали за борт.

Одночасно Сагайдачний збільшив число козацьких чайок до 300. Якщо врахувати, що в козацьку чайку може сісти від 50 до 70 чоловік, то в похід одночасно могло вирушити від 15 до 21 тисячі воїнів… Сагайдачний був захисником українського православ’я. Заохочував розвиток освіти щедрими дарунками, виділяв гроші на будівництво церков, монастирів, друкарень.

План

1. В якій країні жив і ким був історичний діяч?

2. Опишіть його зовнішність за портретним зображенням.

3. Які особисті якості властиві історичному діячеві?

4. Яким був результат його діяльності?

Розвиваємо просторові уміння

У ч и т е л ь (розповідь супроводжується показом на карті).

Один з найбільш вдалих походів під керівництвом Сагайдачного на Кафу (тепер місто Феодосія) відбувся у 1616 р. У ті часи це місто було головним невільничим ринком. Козаки штурмом узяли місто, знищили турецький флот, розгромили чотирнадцятитисячний гарнізон, визволили чимало полонених.

Через декілька років нове випробування очікувало на козацького гетьмана. Туреччина розпочала війну проти Польщі. Турецько-татарське військо чисельністю майже 300 тис. чоловік підійшло до Хотина (нині — Чернівецька область), де табором стояла польська армія.

Турки мали 260 гармат, велику кількість верблюдів і навіть чотири бойових слони, які наводили жах на місцеве населення. Такої армії вже давно не бачили в Європі.

Польський король звернувся до козаків по допомогу. Сагайдачний погодився, але за умови, що козацтво й український народ отримають нові вольності від польського короля. Останній дав згоду.

40-тисячне військо на чолі з Сагайдачним рушило під Хотин. Було це у 1621 р. За п’ять тижнів протистояння турецький султан не здобув жодної перемоги. Він утратив майже половину армії. Наприкінці вересня 1621 р. турки запропонували переговори. Так Сагайдачний з козаками врятував Польщу від загибелі. Але польський король не дотримав свого слова козакам.

У бою під Хотином Сагайдачний був важко поранений. Козаки відвезли свого улюбленого гетьмана до Києва в один з монастирів, де він і помер у 1622 р.

V. Систематизація й узагальнення нових знань

Працюємо з історичними текстами

Учитель зачитує опис події, учні називають подію, рік, показують на карті місце події.

Текст 1. Цього разу козаки для нападу обрали місто, яке мало лиху славу серед українців: у ньому розташовувався найбільший невільничий ринок Криму. Для багатьох бранців саме з того міста починалась довга дорога неволі. (Похід на Кафу, 1616 р.)

Текст 2. Коли до влади в Туреччині прийшов султан Осман ІІ , він здійснив чергову спробу підкорити Європу. Величезне турецько-татарське військо (250 тисяч) рушило в похід. У вирішальній битві, що тривала майже місяць, польське військо (35 тисяч) й українські

козаки (40 тисяч) здолали ворога і відвернули загрозу поневолення не лише Польщі, а й усієї Європи. (Хотинська війна, 1621 р.)

VI. Домашнє завдання

Читати, переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. § 13, С. 97–99; Мисан В. § 14, С. 86–89), скласти 2 запитання до теми.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків Вступу до історії України 5 клас | Додав: uthitel (14.06.2012)
Переглядів: 7452 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]