Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків всесвітньої історії 9 клас


Урок 27 Тема. Британське володарювання в Індії


Урок 27

Тема. Британське володарювання в Індії

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• встановлювати хронологічну послідовність подій;

• характеризувати політику Великої Британії щодо Індії;

• висвітлювати наслідки британського володарювання в Індії;

• описувати повстання сипаїв у другій половині ХІХ ст.;

• характеризувати діяльність Індійського Національного Конгресу (ІНК);

• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.

Основні поняття: «Сипаї», «ІНК».

Основні події:

• 1857–1859 рр. — повстання сипаїв;

• 1885 р. — утворення Індійського національного конгресу.

Історичні діячі: Б. Тілак.

Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів

Бесіда за запитаннями

1. Яким чином Індія перетворилася на англійську колонію?

2. Які повноваження мала Ост-Індська компанія?

3. Назвіть особливості соціальної структури індійського суспільства.

4. Які ознаки господарського життя були характерні для Індії у XVI–XVIII ст.?

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь.

Індія — одна з країн, що була уведена в простір загальносвітового розвитку. Що принесло знайомство традиційного індійського суспільства з індустріальною Англією?

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Індія — перлина британської корони

У ч и т е л ь.

До початку XIX ст. під контролем британської Ост-Індської компанії перебувала практично вся територія країни. Територія Індії складалася з двох частин: так звана Британська Індія, якою керували урядовці Ост-Індської компанії на чолі з генерал-губернатором, і друга частина, що формально керувалася місцевими князями, але вся внутрішня і зовнішня політика князівств контролювалася англійцями.

Англійці викачували гроші з Індії шляхом збільшення податків і введення урядових монополій на сіль та опіум. Опіум вивозився до Китаю і приносив англійцям величезні прибутки, але ще більш прибутковою була торгівля сіллю на внутрішньому ринку. Ціни на сіль були такими високими, що вона стала предметом розкоші.

Отримані кошти йшли на утримання величезної кількості урядовців та армії, на пенсії індійським князям, які підтримували англійців, на виплату прибутку пайовикам Ост-Індської компанії. З 1833 р. за Ост-Індською компанією залишаються тільки управління колонією та армією. Торговельна діяльність переходить до рук буржуазії.

• Як же позначилося на Індії введення її в загальносвітовий простір?

Робота з таблицею

Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний розділ параграфа й заповнити таблицю «Індія в загальносвітовому просторі: позитивні та негативні ознаки».

Позитивні ознаки

Негативні ознаки

Урбанізація.

Будівництво залізниць.

Будівництво зрошувальних каналів.

Будівництво телеграфу.

Розвиток зовнішньої торгівлі

Поява національної буржуазії

 

Знищення домашньої індійської промисловості.

Погіршення становище селянства.

Голод.

Не розвивалася важка промисловість, все необхідне ввозилося з Англії.

Розвиток тільки тих галузей, продукція яких йшла на експорт

Повстання сипаїв

Учитель пропонує учням виступити з повідомленням про повстання сипаїв. Під час виступу решта учнів заповнюють таблицю «Повстання сипаїв».

Дати

 

Причини

повстання

Учасники

 

Основні

події

Результати

 

 

 

 

 

 

Індійський національний конгресс

У ч и т е л ь. У другій половині XIX ст. національно-визвольний рух в Індії посилюється. Більшість його керівників походили із заможних верств населення, індусів, що мали вищу освіту. Відтак вони були обурені тим, що їх не допускали на вищі посади в колоніальній адміністрації.

Розуміючи необхідність компромісу, англійська адміністрація дозволила створити загальноіндійську політичну організацію.У 1885 р. був заснований Індійський Національний Конгрес (ІНК).

Незабаром в ІНК виділилися два крила — «помірні» і «ліві». Лідером «лівих» став Б. Тілак, який відкрито критикував позицію трьох «П» «помірних» — просити, протестувати, підладжуватися.

Робота з таблицею

Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний розділ параграфа і заповнити таблицю «Діяльність ІНК».

Діяльність Індійського Національного Конгресу

«Помірні»

«Ліві»

Парламентська боротьба:

• вимога національної рівноправності індійців та англійців;

• надання самоврядування;

• прищеплення Індії європейських ідей

 

Економічний бойкот.

«Свадеші — розвиток власного виробництва» необхідних товарів.

Розвиток культурного обміну із західними країнами за умови збереження й зміцнення національних традицій

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда за запитаннями

1. Яким чином позначилося на Індії колоніальне володарювання англійців?

2. Як ви думаєте, повстання сипаїв було війною проти англійського панування чи війною за повернення до старих традицій?

Свою відповідь поясніть.

3. Як ви вважаєте, діяльність ІНК була спрямована на досягнення самостійності держави чи на вдосконалення колоніального положення Індії? Свою відповідь поясніть.

V. Домашнє завдання

1. Прочитати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення про рух тайпінів.

3. Підготувати повідомлення про повстання іхетуанів.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків всесвітньої історії 9 клас | Додав: uthitel (07.11.2012)
Переглядів: 8233 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]