Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків всесвітньої історії 6 клас |
УРОК 41. ТЕМА. АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї Мета: закріпити знання про причини грецької колонізації Північного Причорномор’я, визначити її хронологічні рамки; охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал; працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручники, історичний атлас, інформативні тексти, історичні документи, ілюстративний матеріал. ХІД УРОКУ І. Актуалізація знань Робота з поняттями Метод «Кубування» (методика курсу «Читання та писання для критичного мислення»). Перед уроком вчитель готує куб, на гранях якого зроблені написи: «Опишіть це», «Порівняйте це», «Встановіть асоціації», «Проаналізуйте це», «Придумайте аргументи "за” і "проти”», «Знайдіть застосування цьому в сучасному суспільстві». Поняття: «культура», «цивілізація», «філософія», «театр», «ордер», «оратор», «кераміка», «Олімпійські ігри», «колонія», «метрополія». Робота в парах У ч и т е л ь. Пригадайте, які племена населяли українські степи і приведіть у відповідність до їхніх характерних ознак.
Репродуктивна бесіда У ч и т е л ь. Пригадайте причини грецької колонізації Відповіді учнів 1. Перенаселення грецьких полісів (землі, пасовища, рибні багатства). 2. Розвиток торгівлі. 3. Боротьба між демосом та аристократією. ІІ. Вивчення нового матеріалу Виникнення грецьких колоній У ч и т е л ь. Культура грецьких колоній вплинула на розвиток праслов’ян. Античні традиції через грецькі міста-колонії дійшли й до Київської Русі. Вчитель пропонує на основі самостійної роботи з підручником та картою історичного атласу «Велика грецька колонізація (VIII–VI ст. до н. е.)» заповнити таблицю.
Вчитель проводить репродуктивну бесіду за підсумками роботи. Відпрацьовує та закріплює поняття: «монархія», «аристократична демократична республіка», «демократія». Найбільші міста-колонії (на прикладі Херсонеса) У ч и т е л ь. Греки освоювали багато територій, Україну в тому числі. На території України збереглося багато грецьких назв: Ялта — «прибережна», Феодосія — «Божі дари». Окрім назв, на території Криму збереглися також залишки колишніх грецьких поселень. • Ольвія — «щаслива» — заснована у VI ст. до н. е. • Пантікапей — «рибний шлях» — заснований у VI ст. до н. е. (Керч). • Херсонес — «півострів» — заснований у V ст. до н. е. Життя грецьких колоній У ч и т е л ь. Давайте розглянемо життя грецьких колоній на прикладі Херсонеса. Розкопки на території Херсонеса ведуться з XIX ст. Досліджені численні пам’ятники, написані наукові праці, історичні романи, вірші. Перед вами вірш Н. М. Морозової, який допоможе вам скласти уявлення про життя жителів грецької колонії Херсонес і виконати завдання. *** За горизонт, туди, де край землі, Покинувши Делос, Гераклею кинувши, З переселенцями поспішали кораблі, Ловивши вітер й не жаліючи весел. І там, де море зустрілося з землею, Де скелі вхід у гавань захищали, Знов греки знайшли минулий спокій І Херсонесом місто своє назвали. І довго ще місто процвітало, Торгуючи і рибою, й вином, і хлібом. Херсонесит на вірність присягав І присягався в тому він Зевсом та Геєю. У спектаклях Кліо все вирішено наперед І зліт Афін і руйнування Риму, Відкинути минуле нам не дано. Воно весь час із нами, хай й незримо! Завдання 1. Назвіть міста-метрополії Херсонеса. 2. Назвіть основні господарські заняття жителів Херсонеса. 3. Назвіть богів-покровителів міста. Робота з документом У ч и т е л ь. Кожний херсонесит, досягнувши певного віку, присягав на вірність своєму полісу. Перед вами присяга жителів Херсонеса. Прочитайте її та дайте відповіді на питання: Присяга громадян Херсонеса (початок III ст. до н. е.) Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою, богами й богинями олімпійськими, героями, що володіють містом, територією й укріпленими пунктами херсонеситів. Я буду єдинодумцем у справі спасіння Свободи держави і громадян І не зраджу Херсонеса. Я не скидатиму демократичного ладу, Я не даватиму і не прийму дари, Що шкодять державі або громадянам. Я не замишлю ніякої ганебної справи Проти будь-кого з громадян. І на суді голос за законом подам. Я не складатиму змови Ні проти херсонеської общини, Ні проти будь-кого з громадян, Хто не оголошений ворогом народу. (Переклад зі старогрецької В. В. Латишева) Питання 1. Яким був державний лад у Херсонесі? 2. Яким богам вклонялися жителі міста? 3. Як ви вважаєте, для чого жителі Херсонеса присягалися? Що саме для них мало особливе значення? ІІІ. Закріплення знань Те к с т з п о м и л к а м и Жителі Херсонеса були вихідцями з Афін. Після придушення повстання демосу під керівництвом Савмака частина населення втекла та заснувала нове місто у Північному Причорномор’ї. Зі своєю метрополією херсонесити не підтримували жодних відносин. Одним з основних занять жителів була торгівля. Торгували в основному вином, зерном, рибою. Як і в будь-якому грецькому полісі, в Херсонесі був театр, храми, присвячені грецьким богам, монетний двір. Херсонес управлявся царями. Учні читають текст і разом із вчителем коментують його зміст. Самостійна робота Складання порівняльної таблиці: «Життя греків і скіфів».
Вчитель заслуховує та коментує відповіді учнів. IV. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника; виконати завдання на контурній карті; продовжити заповнення таблиці; написати міні-твір від імені жителя однієї з грецьких колоній Північного Причорномор’я. Можливо Вам це буде цікаво | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 3874 | |
Всього коментарів: 0 | |