Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків всесвітньої історії 11 клас


Уроки 5–6 Завершення та підсумки війни. Світ після Другої світової війни
Уроки 5–6

Завершення та підсумки війни. Світ після Другої світової війни

Мета: охарактеризувати значення та підсумки відкриття другого фронту в Європі, сформувати в учнів цілісне уявлення про перебіг воєнних подій у 1945 р., приділити особливу увагу Берлінській конференції, показати розгром Японії; охарактеризувати підсумки, наслідки та уроки Другої світової війни, висловлювати судження щодо зміни ролі чоловіка і жінки в умовах війни, пояснити причини створення ООН; уміти складати політичні портрети визначних військових і політичних діячів; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, критично мислити; встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, працювати з різноманітними історичними джерелами інформації; виховувати патріотичне ставлення до свого народу, зацікавленість історією.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ . Актуалізація опорних знань

Бесіда

1. Які території були звільнені військами союзників у 1943 р.?

2. Розкрийте основні напрямки наступальних операцій радянських військ у 1944 р. і оцініть їх наслідки.

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Якщо капітуляція Італії започаткувала розпад німецького союзницького блоку поклала, то в результаті виходу Радянської армії на західні рубежі СРСР і перенесення її бойових дій у Центральну і Східну Європу цей блок був приречений на остаточний розпад. Важливу роль у визволенні країн і народів Європи від нацизму відіграли й війська інших членів антигітлерівської коаліції.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Тегеранська конференція. Відкриття Другого фронту у Європі

У ч и т е л ь.

Корінний перелом у ході Другої світової війни поставив перед країнами антигітлерівської коаліції питання про організацію остаточного розгрому Німеччини та її союзників. 29 листопада — 1 грудня 1943 р. в Тегерані в умовах суворої секретності відбулася конференція глав трьох найбільших союзних держав.

Ф. Рузвельт, Й. Сталін і В. Черчілль зібралися разом, щоб остаточно погодити плани ведення війни, а також щоб прискорити розгром Німеччини та її сателітів.

Рішенням Тегеранської конференції стало відкриття Другого фронту в Європі. США і Велика Британія зобов’язались у травні 1944 р. висадити десант у північній Франції й утворити Західний фронт. Натомість СРСР зобов’язувався після капітуляції Німеччини вступити у війну з Японією. Союзники погодилися спільно працювати як для досягнення перемоги, так і в післявоєнний період з метою забезпечення тривалого миру.

Учні записують дати військових подій у Західній Європі.

Відкриття Другого фронту в Європі

• 6 червня 1944 р. спільні війська США, Великобританії и Канади висадились в Нормандії. Під час висадки було вбито до 5 тис. солдат і офіцерів союзників.

До 12 червня було розширено плацдарм, на якому було зосереджено 16 дивізій союзників. Проти них німці задіяли 12 дивізій. 29 червня був захоплений Шербур. Втрати за період с 6 червня до 24 липня становили у союзників — 122 тис., а у німців — 117 тис. чоловік.

• 6 червня 1944 р. — відкриття Другого фронту — початок операції «Оверлорд» — висадка союзників у Північній Франції (верховний головнокомандувач — генерал Д. Ейзенхауер, командувач сухопутними силами — генерал Б. Монтгомері).

• 15 серпня 1944 р. — початок операції «Енвіл» — десантування союзників на півдні Франції. Боячись потрапити в оточення, німецькі війська у Південно Західній та Південній Франції почали відступати.

• 25 серпня — капітуляція німецьких військ у районі Парижа. Прибуття до столиці генерала Ш. де Голля. Розпочалася завершальна стадія війни в Європі.

• 4 вересня було захоплено Антверпен.

• 17 вересня 1944 р. почалась Голландська операція — найбільша десантна (100 тис. десантників) операція. Вона була невдалою. Прорвати оборону не вдалось. Наступ уповільнився. Загинуло 18 тис. союзників.

• У грудні 1944 р. німці завдали удару союзникам в Арденнах, який було зупинено тільки в кінці січня. Німці почали перекидати війська на Східний фронт, де відбувалась Вісло-Одерська операція.

Робота з діаграмами

Запитання

Яка з цих битв мала вирішальне значення в ході війни?



У ч и т е л ь. 13 січня почався наступ у Східній Пруссії, який тривав до 25 квітня. Втрати Німеччини вбитими та полоненими становили до 400 тис., втрати радянських військ — 150 тис. осіб. 13 лютого був узятий Будапешт.

Із лютого бойові дії були перенесені на територію Німеччини. Берлін почав готуватися до оборони.

Роль визначних військових, державних та політичних діячів у перемозі над нацизмом та фашизмом

Повідомлення учнів

Учні отримали випереджальне завдання підготувати повідомлення про видатних політичних і військових діячів: У. Черчілля, Г. Жукова, Й. Сталіна, Ф. Рузвельта, О. Василевського, К. Рокоссовського, Ш. де Голля, Д. Ейзенхауера.

Запитання

1. Яку роль відіграли ці політичні і військові діячі в історії своїх країн?

2. Чи міг би змінитися хід історії, якби їх не було?

Завершення та наслідки війни

Робота з таблицею

Ялтинс ька (Кримс ька ) конференція

(4–11 лютого 1945 р.) за участі У. Черчілля, Й. Сталіна, Ф. Рузвельта
Німецьке питання
Польське питання
Японське питання

1. Визначено зони майбутньої

окупації Німеччини військами СРСР, Великобританії і Франції. Берлін — особливий район, який мали окупувати війська чотирьох держав.

2. Управління Німеччиною мала здійснювати Контрольна Рада союзників, до складу якої входили головнокомандувачі окупаційних військ.

3. Німеччина мала сплатити 20 млрд дол. репарацій.

4. Досягнуто домовленість про роззброєння та розпуск збройних сил Німеччини,

Встановлення контролю над військовою промисловістю, заборону нацистських партій, покарання воєнних злочинців
1. Західний кордон

Польщі визначався по

річках Одеру і Нейсе

2. Західна Україна і Західна Білорусія залишалися у складі СРСР.

3. СРСР погоджувався визнати польський Тимчасовий уряд Національної єдності, який мав провести в країні вільні вибори


СРСР зобов’язувався вступити у війну з Японією не пізніше ніж через три місяці після розгрому Німеччини за умови

Повернення Південного Сахаліну, Курильських островів, прав на оренду Порт Артура і спільну з Китаєм експлуатацію залізниць у Маньчжурії

Питання про створення міжнародної організації та інші

1. Прийнято рішення про скликання установчої конференції ООН для вироблення статуту організації. Визначені основні принципи діяльності організації, її структура.

2. Прийнято «Декларацію про визволення Європи», у якій було заявлено, що союзні держави будуть узгоджувати свої дії в ході розв’язання політичних та економічних проблем визволеної Європи

У ч и т е л ь. Світ вступив у 1945 р. Друга світова війна точилася вже 4,5 року. Поразка Німеччини була очевидною. Але легких перемог не було і 1945-го. Наприкінці березня 1945 р. союзники почали операцію з форсування Рейну і захоплення Рура, яка закінчилась 17 квітня. Після цієї поразки німецькі війська майже не чинили опору на Західному фронті, до того ж у них не було підготовлених позицій, де можна було б цей опір організувати.

Війська союзників швидко просувались на схід, і 18 квітня їх передові частини вийшли до Ельби. 26 квітня в районі Торгау відбулася зустріч американських і радянських військ. Тим часом радянські війська завершували знищення берлінського гарнізону, який капітулював 2 травня.

Найбільш драматичною сторінкою Другої світової війни стала Берлінська операція.

Вправа «Лінія цінностей»

У кожного учня на парті аркуш клейового паперу. На дошці проведена

лінія, з обох сторін від якої висять таблички «Ні» і «Так».

Учитель просить учнів визначитися, відповівши на запитання: «Чи виправданим був штурм Берліна?» Учні повинні прикріпити свій аркуш паперу на ту позицію, яка відповідає їх ставленню від чіткого «Ні» до чіткого «Так», обираючи також і проміжні позиції.

Відстань аркуша від таблички означає позицію учня. Декількох учнів просять прокоментувати свій вибір.

Робота з документами

Маршал Г. Жуков

«Боротьба за Берлін ішла не на життя, а на смерть. Із глибин матінки Росії… прийшли сюди наші люди, щоб завершити справедливу війну з тим, хто зазіхнув на свободу їхньої Батьківщини… Всі прагнули вперед… щоб здійснити важливу справу — встановити Прапор Перемоги у Берліні».

Маршал В. Чуйков

«Ми розуміли, що там, у центрі Берліна, зарилися у кам’яних руїнах не просто солдати, що там зосередилися фашистські маніяки, злочинці, у яких руки по лікоть в крові. Їм було байдуже, де помирати — у Берліні під кулями радянських військ чи з лави підсудних іти на смертну кару».

Генерал Дж. Маршалл, начальник штабу армії США

«Своєю перемогою у Берлінській операції радянські війська завдали блискавичного удару по гітлерівській воєнній машині. Втративши головний військовий, економічний і політичний центр, Німеччина була позбавлена можливості чинити опір… Штурм столиці нацистської Німеччини — одна з найскладніших операцій радянських військ у ході Другої світової війни».

Запитати в учнів, чи ніхто не змінив свою думку. Якщо такі є, вони можуть поміняти місцями свої аркуші на лінії цінностей і пояснити причину, чому вони змінили свою позицію.

Радянські війська
Німецькі війська

Особовий склад
2,5 млн
1 млн

Гармат та мінометів
40 тис.
10 тис.

Танки
6 тис.
1,5 тис.

Літаків
7,5 тис.
3,3 тис.

Запитання

1. Якими силами здійснювався наступ на Берлін?

2. Чи згодні ви із думкою, що великих втрат можна було уникнути, якби Берлін взяли б в облогу, а не здійснювали штурм міста?

У ч и т е л ь.

2 травня Берлін капітулював. 8 травня був підписаний Акт про беззастережну капітуляцію Німеччини.

9 травня звільнена Прага — столиця Чехословаччини.

24 червня відбувся Парад Перемоги на Красній площі в Москві.

Потсдамська конференція

Потсдамська конференція (17 липня — 2 серпня 1945 р.): Й. Сталін,

Г. Трумен, який став президентом США після смерті Ф. Рузвельта,

У. Черчілль (з 28 липня — новий прем’єр-міністр К. Еттлі).

Робота з таблицею

Потсдамс ька конференція
Німецьке питання


Польське

питання
Японське

питання

1. Узгоджені й ухвалені загальні принципи окупаційної політики: денацифікація, демілітаризація, демократизація, декартелізація. Створення Міжнародного

трибуналу для покарання головних воєнних злочинців.

2. СРСР було передано території колишньої Східної Пруссії з містом Кенігсбергом
Кордони Польщі встановлювали

згідно з домовленостями,

досягнутими на Ялтинській

конференції


Підтверджено

Умови вступу

СРСР у війну

з Японією



Питання мирних договорів із союзниками Німеччини

Створення постійного органу — Ради міністрів закордонних справ (США, СРСР, Великобританії, Франції, Китаю) для узгодження питань, що були предметом спільного інтересу. РМЗС насамперед мала підготувати проекти мирних договорів з Італією, Болгарією, Румунією, Угорщиною і Фінляндією

Запитання

1. Які три основні питання було розглянуто на Потсдамській конференції?

2. Які доповнення ухвалили з німецького питання?

У ч и т е л ь. Не менш важливими на конференції були питання кордонів: Польщі переходив Західний район Східної Пруссії, з Данциґом (Ґданськом) і Штеттіном (Щецином); СРСР передавалася Східна Пруссія з Кенігсбергом.

Радянський Союз домігся від союзників визнання своїх кордонів станом на 22 червня 1941 р., тобто усіх територіальних придбань, що були наслідком таємних угод з Німеччиною. Загалом від Німеччини відійшло 24 % довоєнних територій.

Робота з картою

Покажіть на карті ці території.

У ч и т е л ь. На конференції розв’язували питання й про розподіл морського флоту країн-агресорів між країнами-переможницями, про розміри репарацій (відшкодування). Так, із загальної, суми в 20 млрд доларів 50 % повинен був отримати Радянський Союз, причому було вирішено компенсувати цю суму за рахунок промислового устаткування, що було вивезено з Німеччини до СРСР. За рішенням конференції мільйони німців з колишньої Пруссії, нових польських земель, Чехословаччини і Угорщини мали переселитися до Німеччини.

Було також узгоджено питання репатріації військовополонених з різних зон окупації.

Робота над поняттями

К а п і т у л я ц і я — припинення війни та визнання себе переможеним на умовах, запропонованих переможцем.

Д е м і л і т а р и з а ц і я — роззброєння.

Д е н а ц и ф і к а ц і я — заборона нацистської партії.

Д е к а р т е л і з а ц і я — заборона монополістичних об’єднань.

У ч и т е л ь. СРСР 5 квітня заявив про розрив договору про нейтралітет з Японією, а 9 серпня 1945 р. вступив у війну з Японією.

На Далекий Схід було перебазовано 4 армії чисельністю 1,5 млн осіб.

Головний удар був спрямований проти Квантунськоі армії, розташованої в Маньчжурії. Внаслідок Маньчжурської операції Квантунська армія була розгромлена. Було знищено (за різними даними) від 21 тис. до 83 тис. японців та взято в полон від 640 тис. До 2 млн солдатів і офіцерів японської армії. Втрати радянської сторонни становили 9–20 тис. осіб. Капітуляція армії почалась 20 серпня.

Робота з підручником

За текстом підручника учні складають хроніку війни з Японією.

• Хроніка війни з Японією

• 5 квітня 1945 р. — денонсування радянським урядом пакту про нейтралітет з Японією.

• 6 та 9 серпня 1945 р. — ядерне бомбардування США японських міст Хіросіма та Нагасакі.

• 8 серпня 1945 р. — початок бойових дій радянських військ під командуванням О. Василевського проти Квантунської армії Японії.

• 14 серпня 1945 р. — рішення японського уряду про капітуляцію.

• 1 вересня 1945 р. — висадження радянського десанту на півдні Курильської гряди.

• 2 вересня 1945 р. — підписання Акта про беззастережну капітуляцію Японії.

Після капітуляції Японії завершилася Друга світова війна.

Підсумки війни. Створення ООН. Нюрнберзький та Токійський процеси над воєнними злочинцями

Робота з таблицею

Людс ькі втрати у Другі й світові й війні
Країна
Втрати

СРСР
27 млн осіб

США
297 тис. осіб

Англія
335 тис. осіб

Франція
373 тис. осіб

Бельгія
100 тис. осіб

Нідерланди
256 тис. осіб

Норвегія
13 тис. осіб

Польща
4,0–6,6 млн осіб

Югославія
1,7 млн осіб

Китай
Близько 20 млн осіб

Німеччина
13 млн осіб

Італія
373 тис. осіб

Японія
2,23 млн осіб

Фінляндія
90 тис. осіб

Робота з діаграмами

Порівняння Першої і Другої світових війн



Порівняння витрат на ведення Першої і Друго ї світових війн



Запитання

Порівняйте Першу і Другу світові війни за даними діаграми і зробіть відповідні висновки.

Рол ь СРСР та його союзників у знищенні воєнних сил держав-агресорів

(у %)  




Робота з таблицями

Запитання

1. Яка країна зазнала найбільших втрат серед мирного населення порівняно з усім населенням (%)?

2. Яка країна зазнала найбільших втрат солдатів порівняно з усім населенням (%)?

Людс ькі втрати у Другі й світові й ві йні
Країна
СРСР
Німеччина
Польща
Великобританія
США
Італія


Югославія
Японія
Китай
Франція

Втрати

солдат

(тис. осіб)
10500
3250
664
357
405
242
305
1270
1324
213



Вбито

мирного

населення

(тис. осіб)
15760
1760
5440
92
9
750
1400
580
16200
350



Населення в 1939 р. (млн осіб)
Країна
СРСР
Німеччина
Польща
Великобританія
США
Італія
Югославія
Японія
Китай
Франція

Населення
170
69,6
34,7
47,7
131
44,4
15,4
71
517
41,3



Створення ООН

У ч и т е л ь. Головні проблеми зі створення всесвітньої організації безпеки було узгоджено в 1944 р. в Думбартон-Оксі (США).

Учасники: США, СРСР, Великобританія, Китай. Положення конференції було покладено в основу Статуту ООН.

Зміни в розподілі сил після Другої світової війни вимагали створення Міжнародної організації для підтримання й зміцнення миру та безпеки.

• 25 квітня — 26 червня 1945 р. відбулася установча конференція Організації Об’єднаних Націй у Сан-Франциско.

• 24 жовтня 1945 р. — набуття чинності Статуту ООН, який підписали 50 країн світу.

Метою діяльності організації стало підтримання й зміцнення миру і міжнародної безпеки та розвиток співробітництва між державами світу.

Головні органи ООН (штаб-квартира знаходиться у Нью-Йорку):

• Генеральна Асамблея (ГА),

• Рада Безпеки (РБ),

• Секретаріат (Генерального секретаря обирає Генеральна Асамблея за рекомендацією Ради Безпеки терміном на 5 років),

• Міжнародний Суд,

• Економічна і Соціальна Рада;

• Рада з Опіки.

• Рада Безпеки має 5 постійних членів і 10 «не постійних».

• Генеральна Асамблея збирається 1 раз на рік, з вересня по грудень.

Робота з історичним документом

Документ

«Долі жінки в роки війни не позаздриш. Жінка, ніжна, прекрасна, самою природою створена для любові, для виконання великої місії матері, жінка, що поєднала у собі «і багатство, і життя, і сльози, і любов», була вимушена взяти до рук зброю! Дівчата, учорашні школярки, на тендітних плічках своїх серед розривів снарядів виносили з бою поранених бійців. Дівчатка цілодобово простоювали біля верстатів і не розгинали спини на колгоспних полях. Не

могли, не мали права «інженери людських душ» пройти повз ці події.

Всі наші відомі письменники торкнулися у своїй творчості теми війни, але кращі зі створених здобутків належать письменникам-фронтовикам, що не з чуток знають про війну».

…Пішла з дитинства в брудну теплушку, / в ешелон піхоти, у санітарний взвод. (Ю. Друніна)

«Здавна вважається, що війна — суто чоловіча справа. І «нехай жінка жінкою буде». Але як могли «мати, і дружина, і сестра» усидіти в будинку, коли сини, чоловіки, брати йшли й не верталися?

Білоруська письменниця С. Олексійович створила документальну повість «У війни — не жіноче обличчя», записавши спогади жінок, що пройшли війну. Зібрані оповідання створюють образ війни, звинувачують фашизм у тому, що «…жінці довелося стати солдатом», у тому, що «жінка вбивала».

Завдання

Висловіть судження щодо зміни ролі чоловіка і жінки в умовах війни.

Нюрнберзський та Токійський процеси над воєнними злочинцями

З 20 листопада 1945 р. до 1 жовтня 1946 р. тривав судовий процесс над нацистами у місті Нюрнберг. За рішенням трибуналу 12 підсудних було засуджено до страти через повішення, трьох — до довічного ув’язнення, четверо отримали різні терміни ув’язнення.

Із 3 травня 1946 р. до 12 листопада 1948 р. Міжнародний трибунал у місті Токіо розглянув справи 28 головних японських злочинців. Семеро з них були засуджені до смертної кари через повішення. 10 лютого 1947 р. було підписано мирні договори з колишніми союзниками Німеччини. Структура договорів була аналогічна для всіх країн. Вони складалися з блоків.

Політичний блок

Зміст блоку — підготовка країн до демократичних перетворень і заборона нацистських організацій у цих країнах.

Військовий блок

Було вирішено, що протягом 3 місяців, війська, що окупували ці країни, мали бути з них виведені. Для кожної країни окремо визначалися кількість і якісний склад збройних сил. Наприклад, чисельність армії Італії обмежувалася 250 тис. солдатів і офіцерів.

Територіальні постанови

Італія передавала Франції невеликі території (цей процес отримав назву «вирівнювання території кордону» і стосувався гірських кордонів).

Італія передавала Югославії півострів Істрія, півострів Пелла-Гоза, східну частину Юлійської крайни.

Італія віддавала Греції Додеканезькі острови. Італія втрачала всі свої права на колишні колонії Еритрею, Лівію і частину Сомалі.

Угорщина передавала СРСР Закарпатську Україну, передавала Румунії Північну Трансільванію, невеликі території на користь Чехословаччини.

Румунія погодилась на передання СРСР Північної Буковини і Бессарабії.

Кордони Болгарії залишались незмінними.

Із Фінляндією встановлювались кордони, обумовлені договором 1940 р. (після війни СРСР і Фінляндії 1939–1940 рр.). СРСР анексував область Петсамо, тим самим Фінляндія втрачала вихід до Північного Льодовитого океану, а СРСР отримував кордон з Норвегією.

Австрія залишалась поділеною на зони окупації.

Економічний блок

За текстом підручника з’ясувати обсяги репараційних виплат союзників Німеччини.

Запитання

1. У чому головні відмінності мирних договорів із союзниками Німеччини після Другої світової війни порівняно з Першою світовою війною?

2. Чому після Другої світової війни у Європі не постали нові незалежні держави, як це було після Першої світової війни?

3. Яка з держав-союзниць Німеччини не була окупована союзними військами? Поясніть чому.

Створення НАТО та Організації Варшавського договору

Робота з документами

З промови У. Черчілля у Фултоні

«Через увесь континент від Штеттіна на Балтиці до Трієста на Адріатиці на Європу опустилася залізна завіса. По той бік завіси опинилися усі столиці древніх держав Центральної і Східної Європи… Усі ці відомі міста і мешканці в цих районах опинилися в межах того, що я називаю сферою радянського впливу. Вплив цей виявляється у різних формах… усі вони зазнають відчутного зростаючого контролю з боку Москви… Комуністичні партії східноєвропейських держав, які завжди були вельми нечисленними, набули величезної ролі в житті своїх країн, що явно не пропорційно кількості членів партії, а тепер прагнуть встановити усюди тоталітарний контроль. Уряди в усіх цих країнах інакше як поліцейськими назвати не можна… у багатьох країнах в усьому світі далеко від кордонів Росії створені комуністичні п’яті колони, що діють у цілковитій єдності і в абсолютному підпорядкуванні директивам, які вони отримують із комуністичного центру. Комуністичні партії, або п’яті колони, в усіх цих країнах становлять велику і, на жаль, зростаючу небезпеку для християнської цивілізації… Я не вірю, що Радянський Союз хоче нової війни. Швидше за все він хоче якомога більше плодів минулої війни і мати можливість нескінченно нарощувати свою могутність з одночасною експансією своєї ідеології.

Сьогодні, поки ще є час, наше головне завдання полягає у відвертанні нової війни та у створенні в усіх країнах необхідних умов для розвитку свободи і демократії, й вирішувати це завдання ми повинні якнайскоріше. Ми маємо відмовитися від доктрини рівноваги сил, або, як її ще називають, доктрини політичної рівноваги між державами, яка вже своє віджила. Ми не можемо і не повинні будувати свою політику, виходячи з мінімальної переваги, яка може спокусити будь-кого помірятися з нами силами. Якщо західні країни будуть єдині у своїй твердій відданості принципам Статуту Організації Об’єднаних Націй, то вони своїм прикладом навчать цих принципів інших. Якщо ж вони будуть роз’єднані у своїх діях або почнуть нехтувати своїм обов’язком і втратять дорогоцінний час, то на нас і справді може очікувати катастрофа».

Інтерв’ю Й. В. Сталіна газеті «Правда» з приводу промови Черчілля у Фултоні, 14 березня 1946 року

«По суті справи пан Черчілль перебуває тепер на позиції паліїв війни. І пан Черчілль тут не самотній, — у нього є друзі не тільки в Англії, але і в Сполучених Штатах Америки… Безперечно, що установка пана Черчілля є установкою на війну, заклик до війни з СРСР. Зростання впливу комуністів не можна вважати випадковістю.

Він є цілком закономірним явищем. Я не знаю, чи вдасться пану Черчіллю і його друзям організувати після Другої світової війни новий похід проти «Східної Європи». Але якщо їм це вдасться, що малоймовірно, то можна з упевненістю сказати, що вони будуть биті так само, як вони були биті у минулому, 26 років тому».

Запитання

Чи підтримуєте ви думку Й. Сталіна?

У ч и т е л ь.

4 квітня 1949 р. у Вашингтоні була створена Організація Північноатлантичного договору — НАТО (North Atlantic Treaty Organization).

Країни-засновники: Бельгія, Великобританія, Данія, Франція, Нідерланди, Ісландія, Канада, Люксембурґ, Норвегія, Портуґалія, США, Італія;

• з 18 лютого 1952 р.: Греція, Туреччина;

• з 6 травня 1955 р.: Німеччина.

Головним принципом організації є система колективної оборони, тобто спільних організованих дій всіх її членів у відповідь на атаку з боку зовнішньої сторони.

Організація Варшавського договору була своєрідною відповіддю країн радянського блоку на створення 1949 р. Північноатлантичного альянсу (НАТО).

Договір про дружбу, співпрацю і взаємну допомогу в травні 1955 р. у Варшаві підписали представники Болгарії, Угорщини, НДР, Польщі, Румунії, СРСР, Чехословаччини, а також Албанії (з 1962 р. ця країна припинила свою участь у діяльності організації).

Висновки

1. Відбулися зміни у співвідношенні сил на міжнародній арені.

Дві наддержави — СРСР і США.

2. Утворення Організації Об’єднаних Націй зі штаб-квартирою в Нью-Йорку.

3. Розширення впливу СРСР у країнах Східної Європи та в Далекосхідному регіоні.

4. Посилення національно-визвольних рухів у країнах Азії та Африки.

5. Посилення суперечностей між Москвою та Вашингтоном, початок «холодної війни».

6. Розпад Антифашистської коаліції.

7. У 1949 р. виникає НАТО (Організація Північно-Атлантичного договору), до її складу входять Велика Британія, Бельгія, Голландія, Данія, Ірландія, Італія, Люксембург, Канада, Норвегія, Португалія, США, з 1952 р. — Греція і Туреччина, з 1955 р. — ФРН.

8. На противагу НАТО у 1955 р. створюється Організація Варшавського договору, до якої увійшли СРСР, Польща, Чехословаччина, НДР, Румунія, Болгарія, Албанія, Угорщина. Створення біполярного світу.

V. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

1. Які наслідки мала Друга світова війна для людства?

2. Чому у війні народи СРСР зазнали найбільших людських втрат?

3. Які уроки Другої світової війни винесло людство?

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків всесвітньої історії 11 клас | Додав: uthitel (28.10.2012)
Переглядів: 13163 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]