Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків всесвітньої історії


Тема: «Природні умови Італії та виникнення міста Рим»
Тема: «Природні умови Італії та виникнення міста Рим»
Мета: ознайомити учнів із природно-кліматичними умовами та населенням Апеннінського півострова в давнину; спираючись на свідчення археологів та легенди, сприяти формуванню в учнів розуміння процесів виникнення Рима, заміни мо¬нархії республікою; викликати зацікавленість до багатої римської історії та культури.
Тип уроку: вступний до теми.
І. Вивчення нового матеріалу
План
1. Природно-кліматичні умови Апеннінського півострова.
2. Населення Стародавньої Італії.
3. Виникнення міста Рима та правління царів (753 - 510 рр. до н. е.).
Етапи уроку
1. Робота з картою «Стародавня Італія».
Учитель називає і показує головні географічні об'єкти: гори Альпи, Апеннінські гори, моря — Адріатичне, Тірренське, Середземне, острів Сицилію, річку Тибр. Для закріплення вчитель пропонує учням відтворити обриси «італійського чобітка» олівцями в зошитах і розмістити на своїх картосхемах названі об'єкти.
2. Використання опорних тез.
Учитель записує на дошці опорні тези про природу і клімат Апеннінського півострова і пропонує учням використати їх, складаючи розповідь.
Апеннінський півострів:
земля родюча; клімат теплий; ліси, рівнини, луки; снігу не буває; найбільша річка — Тибр; рослини: апельсини, лимони, поклади заліза, міді, глини; інжир, гранати, мигдаль.
3. Складання текстової схеми.
При розгляді другого питання теми вчитель супроводжує свою розпо¬відь складанням на дошці текстової схеми, яку йодом може використати для закріплення опрацьованого матеріалу.
Населення півострова
за племінною ознакою
італіки,
греки,
фінікіяни,
умбри;
етруски,
латини
за походженням і соціальним поділом
патриції (найдавніші корінні жителі Рима),
Плебеї (переселенці з інших місць)
Учитель ділить учнів на дві групи дослідників.
Перша група з'ясовує територію розселення найбільших племен півост¬рова — етрусків і латинів, а також причини ворожнечі між ними.
Друга група відшукує в тексті підручника відмінності у правах патриціїв і плебеїв.
Презентують роботу груп бажаючі учні, доповнюючи висновки один одного. Учитель підбиває підсумки роботи, виставляє оцінки.
4. Коментоване читання легенди про заснування Рима. Учитель подає більш повні дані про виникнення міста семи пагорбів (дивись . Крип'якевич. Всесвітня історія. — Книга 1, с. 260).
Текст-цікавинка
«Брати-близнюки Ромул і Рем, онуки альбансько короля Нумітора. чудотворним способом вирятувалися під смерті. Брат Нумітора король Амулій, хотів їх потопити, але кошик, у якому кинули їх до ріки затримався при фіговому дереві, дітей нагодувала своїм молоком вовчиця, а пізніше виховав їх пастух Фавстул. Коли хлопці підросли, то вбили Амулія, королівську владу віддали Нуміторові, а самі вирішили побудувати нове місто, — де їх вирятовано. З лету птиць ворожили, хто має надати назву оселі, — над Ромулом перелетіли дванадцять орлів-стерв'ятників, і він став засновником міста. Мін обвів довкола борозною горб Палатина й так зазначив границю міста. Коли ж Рем почав насміхатися з брата, Ромул убив його і заповів, що те саме зустріне кожного, хто схоче перейти мури міста».
Для кращого запам'ятовування сюжету слід скласти спрощений іменний покажчик.
Ромул і Рем — брати-близнюки, засновники Риму;
Нумітор — альбанський король;
Амулій — брат Нумітора; хотів утопити дітей, спадкоємців престолу,
Фавстул — пастух, який виховав Ромула і Рема.
Учитель звертає увагу учнів на скульптуру «Капітолійська вовчиця». Власне фігура вовчиці виготовлена із бронзи ще у VI столітті до н. е., а по¬статі немовлят Ромула і Рема додано в добу Ренесансу.
Варто наголосити також, що легенду про заснування міста підкріплю¬ють результати археологічних розкопок. Зокрема, відомо, що у VIII столітті до н. е. на лівому березі Тибру, у землях латинів виникло невелике поселен¬ня. Перші римляни оселилися на семи горбах.
Додаткові матеріали Хронологічна таблиця «Правління царів у Римській державі»

Роки правління Правителі Риму Державні і громадські справи
753- 716рр. до н. е. Ромул заснував Рим, утвердив римський устрій
715-672 рр. до н.е. Нума Помлілій Впровадив релігійні обряди та свята
672-640 рр. до н. е. Туллій Гостілій заснував порт Остію
641-616-
616 рр. до н. е. 578 рр. до н. е. Тарквіній Старий
провів каналізацію в Римі

578-534 рр. до н. е. Сервій Туллій завів поділ на центурії (сотні у п'яти маєткових класах), оточив Рим мурами
534 -510 рр. до н. е. Тарквіній Гордий Останній цар, вигнаний із міста

Схема правління царів у Римі
сенат (рада старшин із 300 чол.) + збори патриціїв (з дозволу царя)
Відзнаки царської влади
 Палиця із слонової кістки з образом орла;
 Червоні черевики і плащ;
 золотий вінець;
 царський трон, прикрашений слоновою кісткою;
 ліктори-слуги із в'язанками різок і застромленими в них сокирами.
1 Історична довідка. Тарквіній Гордий. Згідно з твердженнями римських істориків, цар правив як деспот, не скликав ряду старшин — сенат — для прийняття усіх важливих рішень, накладав на громадян великі податки й обов'язки, зловживав правом карати смертю, конфісковував майно громадян і накопичував власні багатства. Коли ж син Тарквінія зневажив Лукрецію — жінку високого роду, й вона позбавила себе життя, народ повстав проти тирана й вигнав його з
Обов'язки римських царів
 Керували державними справами;
 видавали закони;
 призначали урядовців;
 укладали договори;
 володіли казною;
 керували у війні;
 засуджували на тілесну кару і смерть;
 приносили жертви богам від імені держави;
 призначали жерців і самі вгадували волю богів.
II. Закріплення
Усний диктант
1. Рік заснування міста Рим.
2. Рим — столиця сучасної...
3. Найбільша річка Італії.
4. Корінні жителі Рима.
5. Плебеї—це ...
6. Два племені, причетні до виникнення держави.
7. Місто Рим назване іменем ...
8. Символ міста — бронзова скульптура ...
9. Хто був останнім царем у Римі?
10. Рада старшин мала назву ...
11. До якого року існувала монархія в Римській державі?
III. Домашнє завдання
Шалагінова О. І., Шалагінов Б. Б. Історія Стародавнього світу. — § 49.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків всесвітньої історії | Додав: uthitel (28.05.2011)
Переглядів: 5469 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]