Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури


Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієприкметник»
Єрмак Олена Анатоліївна,
учитель української мови та літератури комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня школа № 98» Дніпропетровської міської ради

Українська мова. 7 клас
ТЕМА. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієприкметник»
МЕТА: повторити, узагальнити й систематизувати знання з теми; удосконалювати вміння правильно вживати дієприкметники у власному мовленні, визначати граматичні ознаки й синтаксичну роль дієприкметника; розвивати вміння знаходити дієприкметники та дієприкметникові звороти в реченнях, орфографічні навички, навички спілкування, уміння роботи в парах, у групах, творчі здібності учнів; викликати захоплення багатством та красою рідної мови.
ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизація вивченого
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: лінгвістична лабораторія
ОБЛАДНАННЯ: підручник, картки само оцінювання, картки із завданнями, кольорові картки, опорні схеми, презентації, запис народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
Неодноразово ви чули, що українська мова мелодійна, багата та красива. Пригадайте, будь ласка, які мовні засоби сприяють цьому (синоніми, антоніми, засоби милозвучності).
Хочу звернути вашу увагу на те, що збагачують нашу мову та надають їй образності прикметники й дієприкметники.
Протягом останніх уроків ми вивчали дієприкметник як особливу форму дієслова. Сьогодні ми систематизуємо та узагальнюємо знання з цієї теми, бо на наступному уроці ви будете виконувати контрольну роботу з теми «Дієприкметник».
Я пропоную вам заповнити в картці самооцінювання колонку «Початок уроку».
Відкладіть картки на кінець парти, ми повернемося до роботи з ними в кінці уроку. Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
Діти, вашим домашнім завданням було підготувати опорні схеми або презентації з теми «Дієприкметник». Отже, розпочнемо захист робіт.
1. Презентація робіт (учні коротко розповідають про виконану роботу за алгоритмом, записаним на дошці)
Моя робота допоможе учням класу….
Мета моєї роботи нагадати учням про….
Завдяки моїй роботі учні зможуть повторити….
2. Вправа «Бліцконтроль» (учні ставлять класу питання за вивченою темою) – взаємоопитування
3. Індивідуальна робота та робота біля дошки (учні працюють з картками на місцях, 1 біля дошки). Перевірка виконаної роботи.
V. Узагальнення та систематизація вивченого з теми
1. Слово вчителя.
Ми повторили теоретичний матеріал, а тепер закріпімо на практиці набуті знання.
2. Розподільний диктант (розподілити на дві колонки словосполучення із прикметниками та дієприкметниками). Виділити суфікси, визначити стан дієприкметників.
Дрібний дощ, м’який хліб, бережлива бабуся, радісне передчуття;
Подрібнений буряк, пом’якшений приголосний, зеленіючі луки, зраділе дитя.
3. Вправа «Вилови помилку»
(Учні працюють за варіантами. У запропонованих реченнях учні повинні виправити помилки. Потім взаємоперевірка. Далі вчитель демонструє правильний варіант текстів, учитель проводить інструктаж щодо оцінювання, учні рахують помилки та виставляють один одному оцінки. 3-ом учням пропонується вголос прокоментувати оцінки)
І – в. Чисте небо, перетяте телеграфними проводами, розгорнулося в далечінь.
Густа мряка чорним запиналом єднала з небом спалену сонцем полонину.
Не скошене жито гнулось до самої землі.
ІІ – в. Незабаром показалося село, мальовничо розкидане над річкою.
З-за повороту річки випливав запізнілий качиний виводок.
Не просохла після нічного дощу дорога блищала безліччю калюж
4. Фізкультхвилинка. «Покажи, що загадали».
(Учитель називає член речення, а учні відтворюють сказане рухами голови, а потім рук)
Члени речення: підмет, присудок, означення, обставина, додаток
5. Вправа «Юний мовознавець»
Учні діляться на 3 команди. Один учень від команди виходить до дошки, витягує картку, на якій написано речення. Речення записується на дошці, виконується синтаксичний розбір. Учитель диктує речення учням класу. Усі учні роблять синтаксичний розбір одного речення. Капітани мають право на одну підказку від команди. По закінченню роботи всі перевіряють розбір речень та пояснюють орфограми.
Оповитий розмаїто-жовтим серпанком осені садок задумливо дрімав.
Невеличкі біленькі хатки, окутані садками та левадами, розбіглись по пагорбу.
Перед нами розкинувся зовсім інший світ, осяяний сонцем.
6. Творча вправа.
На уроках української літератури ми з вами знайомились з фольклорними творами. Назвіть жанр усної народної творчості, у якому передаються почуття та емоції народу? (пісні).
Случаючи пісню, виписуйте в зошити дієслова. Зачитайте їх.
Назвіть, від яких дієслів можна утворити активні, а від яких пасивні дієприкметники.
А тепер утворіть дієприкметники та запишіть їх.
З одним з дієприкметників складіть речення та виконайте морфологічний розбір дієприкметника.
VІ. Підведення підсумків.
1. Слово вчителя
Настав час підвести підсумок уроку.
Візьміть ваші картки самооцінки та заповніть колонку «Кінець уроку»
VІІ. Рефлексія. Інтерактивна гра «Мікрофон»
Проаналізуйте, що вам вдалось на уроці, а над чим ще треба попрацювати.
VІІІ. Коментоване оцінювання.
ІХ. Д/з. Підготуватися до контрольної роботи, повторивши теоретичний матеріал підручника та конспекти в зошитах для правил за темою «Дієприкметник».
Написати твір-мініатюру на тему «Моє улюблене місце подорожі», використовуючи дієприкметники та визначаючи їхню синтаксичну роль.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови та літератури | Додав: elenkaermak (29.01.2016) | Автор: Єрмак Олена Анатоліївна E
Переглядів: 1097 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]