Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури


Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про безсполучникове складне речення.
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про безсполучникове складне речення.
Мета: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, про смислові відношення між його частинами;
удосконалити вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення і ставити відповідні розділові знаки;
розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання;
виховувати любов до рідної мови, захоплення багатством і красою рідного слова.
Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.
Обладнання: дидактичний матеріал, тести, тексти різних стилів, картка-схема стилістичного аналізу тексту, рефлексійна анкета.
Епіграф: Любіть красу своєї мови,
звучання слів і запах слів:
це квітка ніжна і чудова
коханих батьківських степів.
А. Малишко.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
1. Словниковий диктант
Свято, історична пам’ять, Міжнародний день рідної мови, українська мова, бенгальська мова, щороку, Бангладеш, відтоді, Генеральна конференція ЮНЕСКО, запроваджено, розмаїття, милозвучність.
Чи можете ви за словами диктанту «передбачити» соціокультурну тему нашого уроку? Чому саме сьогодні ми до неї звернулися? ( Сьогодні 21 лютого – Міжнародний день рідної мови).
2. Інформаційна довідка
Кожного року 21 лютого наша країна разом з усім світом відзначає Міжнародний день рідної мови. Це день повернення українців до їхньої історичної пам’яті.
Це свято досить молоде. Воно було запроваджено в листопаді 1999 року після 30-ї сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності.
Історія свята має трагічний початок 21 лютого 1952 року в Бангладеш влада жорстоко придушила демонстрацію протесту, спричинену урядовою забороною на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у країні став Днем полеглих за рідну мову. Саме за пропозиціює цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначаємо й ми, українці.
III. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Так» чи «Ні».
Пропоную вам провести розминку і пригадати, що ми знаємо з теми «Безсполучникове складне речення», давши стверджувальну або заперечну відповідь на запропоновані запитання.
1. Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого об’єднані за змістом та інтонацією. ( Так).
2. У безсполучникових складних реченнях нема головного й залежного слова, між його частинами існують лише смислові зв’язки. (Так).
3. Безсполучникове складне речення – це окремий тип складних речень. (Так).
4. Між частинами безсполучникового складного речення ставиться лише кома та крапка з комою? (Ні).
5. У безсполучникових складних реченнях прості речення можуть вимовлятися з інтонацією переліку, зіставлення, пояснення. (Так).
6. Якщо зміст обох частин безсполучникового складного речення протиставляється або зіставляється, між ними ставиться тире? (Так).
7. Між частинами безсполучникового складного речення, якщо вони не тісно пов’язані за змістом, поширені, мають всередині розділові знаки, ставиться тире? (Ні).
8. Кома між частинами безсполучникового складного речення ставиться, якщо друга частина вказує на результат, наслідок? (Ні).
9. Складні сполучникові речення можна перебудувати на синонімічні безсполучникові складні речення? (Так).
10. Безсполучникові складні речення використовуються в публіцистичному та розмовному стилях? (Так).

IV. Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні на уроці, спираючись на ваші знання, уміння, старання, будемо працювати над темою «Безсполучникове складне речення».
V. Основний зміст роботи
1. Використання практичних завдань
а) Перед вами календар у народних приповідках. Розставте розділові знаки.
Січень: Тріщи не тріщи – вже минули Водохрещі.
Лютий: Питається лютий:чи ти добре взутий.
Березень: Прийщов марець – замерз старець.
Квітень-травень: Теплий квітень, мокрий май – буде у стодолі рай.
Червень: До Святого Духа не скидай кожуха – по Святім Дусі не забувай о кожусі.
Липень: Годуй бджолу до Івана – зробить з тебе пана.
Серпень: Прийшов Спас – держи рукавиці про запас.
Вересень: Восени:обмок як вовк, обкис як лис, замерз як пес.
Прийшла друга Пречиста – взяла комара нечиста.
Жовтень: Прийшла Третя Пречиста – надворі стало чисто.
Листопад: Кузьма, Дем’ян-Божий коваль: заковує землю морозом.
Грудень: Прийшла свята Катерина – появилась на ліжку пухова перина.
б) Графічний диктант.
Зникає мова – зникає нація.
□-□.
Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
□-□.
Гордий боїться приниженя; багатий боїться податків; ніжність боїться
насилля; побожний боїться гріха; краса боїться старості; грішник боїться
покаяння; скупий боїться жебраків; тільки людина без сумління не боїться
нічого.
□; □; □; □; □; □; □; □.
Схаменуться, стрепенуться стуманілі люде: рідне слово, різний розум,
Рідна правда буде.
□ : □.
в) Синтаксичний розбір безсполучникового складного речення.
Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів.
г) Робота в групах.
Перед вами тексти різних стилів. Прочитайте їх, осмисліть завдання картки-схеми, зробіть висновки і запишіть їх.
Картка-схема стилістичного аналізу тексту.
1. Прочитайте текст, визначте його тему, основну думку.
2. З’ясуйте, кому адресовано текст, його стиль.
3. Відшукайте в тексті безсполучникові складні речення.
4. Визначте смислові та інтонаційні відношення між частинами безсполучникового складного речення.
5. Усно замініть безсполучникове складне речення синонімічним сполучниковим. Чим вони відрізняються? Чи можна це зробити з кожним безсполучниковим складним реченням? Чи доцільно?
6. Чи залежить використання безсполучникових складних речень від стилю тексту?
Текст 1( для першої групи)
Багато відтоді води спливло, зміни у світі сталися грандіозні, епоха народила тисячі й тисячі нових понять, нових слів. Нове життя нового прагне слова – цілком, зрештою природний процес розвитку…Мова твориться колективно: беруть участь у цьому великому процесі і сивий людський досвід, і закохана юність, і бурхлива дитяча уява (За статтею О.Гончара «Цвіт слова народного»).
Текст 2 ( для другої групи )
Мова наша є таємницею : у ній всі тони і відтінки, всі переходи звуків від твердих до найніжніших…Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок. Інше слово часом дорого цінніше самої речі…Кожне слово має свій сенс, свою красу. А скільки є таких слів, і за кожним – глибинна суть і краса!
Знання рідної мови визначає багатство, широчінь інтелектуальних і естетичних інтересів особистості (За В. Сухомлинським).
VI. Підсумок уроку
Рефлексійна анкета. Дайте відповіді на запитання.
1. Чи був урок корисним у плані підготовки до контрольної роботи з теми?
2. Чи задоволені своєю роботою?
3. Які види завдань сподобалися?
4. Виникли труднощі…
5. Треба попрацювати над…
6. Відповіді кого з однокласників найбільше вразили?
VII. Оцінювання.
VIII. Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал з теми «Безсполучникове складне речення», підготуватися до тематичного оцінювання, написати твір-мініатюру на тему «Без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди», використовуючи складні безсполучникові речення.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови та літератури | Додав: GGGGG (09.02.2017) | Автор: Винник Марія Дмитрівна
Переглядів: 1140 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]