Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови та літератури


Бінарний урок. 6 клас Творчість Лесі Українки (поезії «Як дитиною, бувало», «Мрії», «Тиша морська») через призму математики ( ділення звичай
Бінарний урок. 6 клас
Творчість Лесі Українки (поезії «Як дитиною, бувало», «Мрії», «Тиша морська») через призму математики
( ділення звичайних дробів )
Мета:
 Закріпити знання алгоритму виконання дії ділення звичайних дробів,
мішаних чисел та натурального числа на дріб; сприяти активізації
розумової діяльності;
 розвивати обчислювальні навички та мову учнів;
 виховувати старанність, бажання працювати творчо, свідоме ставлення до навчання;
 закріпити знання учнів про життєвий та творчий шлях Лесі Українки;
 удосконалювати навички виразного читання напам’ять;
 прищеплювати любов до літератури;
 виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним, як і Леся Українка;
 Здійснимо віртуальні подорожі волинськими лісами та кримськими берегами Чорного моря.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: бінарний урок
Наочність та обладнання: презентація ходу інтегрованого уроку,яка демонструється протягом уроку на телевізорі(на стіні); картки із завданнями, листки оцінювання, картки із логічною вправою, сприйняття на слух творів(пісень) Лесі Українки , читання творів ,зашифрований текст, творча робота з акровіршами. виставка учнівських малюнків до творів Лесі Українки та теми ділення звичайних дробів, портрет Лесі Українки, виставка творів письменниці.
Епіграф
Не достатньо мати лише добрий розум,
головне – це добре застосовувати його.
Р. Декарт
Під портретом Лесі Українки слова:
«Я маю в серці те, що не вмирає»
Хід уроку:
Вчитель української мови
Під відео «Віртуальна подорож Волинськими лісами»
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Творчість Лесі Українки (поезії «Як дитиною, бувало», «Мрії», «Тиша морська») через призму математики
( ділення звичайних дробів )
Наш урок сьогодні буде незвичайним, бо повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великої української письменниці Лесі Українки ви будете виконувати математичні дії .Як людина і митець Леся була дитям Волині. Саме там народилася, У Луцьку написала свій перший вірш. Леся говорила: «Ми ,діти,усе життя уважали себе колодяженсько-полісько- волинськими.»
Вчитель математики.
Будь – яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати.
Вчитель української
Усміхнися всім навколо:
небу, сонцю, квітам,людям.
І тоді обов’язково
День тобі – веселим буде!
ОЧІКУВАННЯ(віночок очікувань:окремо математика,л-ра)
ОЦІНЮВАННЯ(само оцінювання)
3.Актуалізація опорних знань учнів
Вч. укрл-ри
У нашім класі на дошці
З портрета дивиться на нас
Відома поетеса.
Це гордість нашої землі.
Нескорена, незламна Леся.

А зараз слово надається бібліографам, які
нагадають нам основні факти з життя та творчості Лесі Українки
(На дошці — хронологічна таблиця, за якою бібліографи будує свої розповіді.)
На екрані мультимедійна презентація ПРО ЛЕСЮ
Велика українська поетеса Леся Українка народилася в місті Новограді - Волинському _______лютого --------- в родині відомої письменниці Олени Пчілки та юриста Петра Антоновича Косача. Справжнє її ім`я Лариса Петрівна Косач.У зв`язку з переведенням Петра Косача по службі, родина мешкала в Луцьку та Ковелі, а з 1882 року постійним її місцем проживання с. Колодяжне. Саме на Волині минуло дитинство Лесі. Мати доглядаючи, за дітьми ( а їх було ______) намагалась дати їм національне виховання. У їхній сім`ї шанували народні звичаї. Діти змалку ходили в національному одязі. Леся Українка була всього на 1 ½ року молодша за свого брата Михайла – Мишу… Миша навчився дуже рано читати, а що Леся навчалася разом з ним, то в ______ роки вона вже зовсім справно читала. А на початку ______-го року життя вчилася писати навмисне для того, щоб написати першого в житті листа до своїх любих дядька та дядини Драгоманових…Крім читання і забав, робили вони літом і "поважну” роботу, бо завжди мали свій квітник і город, що самі обробляли та доглядали. Леся зовсім маленькою, в ___років, навчилася шити й вишивати, а як їй подарували тоді нитнички й гольника, то вона шанувала й пильнувала їх більше, ніж усіх забавах. І тоді вже задумувала вишити батькові сорочку…
Хоч до читання й до роботи Леся бралася поважно та пильно й забави в неї були змістовні та розумні, але була вона малою дуже весела й любила співати й танцювати…Дуже любила Леся музику і була до неї вельми здатна, здатна навіть до композиторства, та, на нещастя не могла вчитися всього одну зиму, бо в неї почала боліти ліва рука і не давала грати.
19 січня Леся в Луцьку пішла на річку подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро по тому… вона заслабла… Вважали, що то в Лесі гострий ревматизм… Однак од тої пори треба датувати початок Лесиної хвороби .
Через недугу Леся вже ніколи більше не вчилася систематично з учителями, ніколи не була в жодній школі, однак вже була врешті високоосвіченою людиною, гарно грала, між іншим, часто грала власні композиції – імпровізації, яких вона, нажаль, не вміла записати. Вона мала чудові здібності, оволоділа ____мовами, історією, літературою.Рано виявився й поетичний талант. Її вірш "Надія” датується 1880 роком, рідні ж згадують, що стала писати ще раніше. Починає друкувати поезії під псевдонімом Леся Українка. Майбутній поетесі було лише _9_ років. Його їй підказав дядько відомий всім Михайло Дрогоманов, що мав на неї великий вплив.У 1903 році вона брала участь у відкритті пам`ятника Івану Котляревському. У цей час Леся активно працює, як драматург. Письменниця вимушена була виїжджати на лікування в Крим, Єгипет, Грузію. Доводилося долати матеріальну скруту, але Леся, відмовляючи собі в найнеобхіднішому, на власні кошти організувала дум.
У 1912 році вона закликає громадськість відзначити річницю творчої діяльності
І. Л. Франка .Та залишалися останні місяці життя геніальної письменниці. _____ серпня 19______ року в Сурамі зупинилося серце Лесі Українки. Її тіло було перевезене до Києва поховане на байковому кладовищі, поряд з могилами батька і брата.
Учитель літератури. І так, ви згадали основні моменти з життя та творчості Лесі Українки –доньки Прометея,але в хронологічній таблиці десь загубилися дати. Нам треба протягом уроку відновити.
Учитель математики. А зараз ви розв’яжете деякі задачі , відповіді на них будуть пов’язані з життям та творчістю Лесі Українки. Стежте за хронологічною таблицею
на дошці.
ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВІ ЗАВДАННЯ
Вч.математики. ЗАДАЧА
Виділіть цілу і дробову частини дробу EMBED Equation.3. Чому дорівнює ціла частина дробу? (25) Вкажіть чисельник (2) і знаменник (1871) отриманого дробу.
(Відповідь 25 лютого 1871 р)
ВЧ. Укр.. мови.
Що ми отримали за поєднання чисел?
Відповіді учнів .Велика українська поетеса Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року
Вчитель математики. А тепер поєднаємо математику з літературою. Творчим домашнім завданням було скласти акровірш. (Учні зачитують складені акровірші). Самооцінка.
Проект «Теорія літератури»(Що таке акровірш)
Ми всі чудові математики.
Розв’язувати різні вправи вміємо.
І на запитання вчителя
Як найскоріше відповідь даємо.
Люблю ж бо вчити математику.
Ерудитом прагну стати.
Складати акровірші також навчуся
Якщо буду плідно працювати.
Ми веселі й жартівливі.
Ранком робимо зарядку.
І ніколи не нудьгуємо
Якщо щось і не в порядку.
Вчитель української л-ри
Образ Лесі Українки входить у наше життя з першими піснями й віршами,полонить серце своєю любов’ю до народу,мужністю і величчю,своєю незламною силою. Домашнім завданням було вивчити вірші Лесі Українки.
А зараз послухаємо напам’ять поезію «Як дитиною,бувало..»
- Що таке епіграма?
епіграма ‒ невеликий вірш, що висміює когось
Слухання поезії «Як дитиною бувало»(40секунд)+ пісня у виконанні козачого хору(музика Віктора Захарченка)-2хв.30сек
Вч.укр.мови.
«Як дитиною бувало» ‒ образ мужньої, сильної духом дівчинки.
Бесіда
‒ На які частини можна умовно поділити поезію?
(1 фізичний біль дитини;
2‒ незламний дух)
Лірична героїня − забуває гордість
боїться образити сміхом
схильна до прощення
− В яких словах вміщено головну думку поезії?
Головна думка: „ Щоб не плакать, я сміюсь, плачу я, щоб не сміятись”
(протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні)
− Як називається твір письменника, який, по суті, розкриває біографію самого автора? (автобіографічний)
‒ Яка ж вона Леся Українка? Сильна,незламна,стійка,мужня.
родина
дворянська
Інтелігентна,освічена
перебування
Україна Полісся
Крим Єгипет Грузія

Учитель літератури. Мріяла стати художником, бо гарно малювала, музикантом, бо мала неабиякий хист до музики. І не знала дівчинка, що в серці вже поселилася Муза, що її поезії судилося стати в майбутньому окрасою української літератури.
«Мрія». (Учні читають напам’ять вірш).
«Мрії» ‒ роздуми над поезією. Неповторний світ дитинства
‒ Про що мріє дитина в дитинстві?
Що таке мрії?
«Асоціативне гроно»
дивне
принци, королівни
МРІЇ казка (неповторність дитинства)
завжди перемагати

‒ Якого кольору бувають мрії? Малюнки,міні-твори
‒ Які її мрії?
‒ Які автобіографічні риси поетеси відображені в поезії?
‒ Хто сильніший ‒ переможець чи переможений? Чому? На чиєму боці ви?
Випишіть художні засоби
епітети любі роки, надзвичайний, дивний вік, горді переможці
метафори душа бажала, укриті таємницею, розум очарували, погляд спускався
Вчитель української літератури
Після вечері сім’я збиралася в батьківському кабінеті. Це була невелика, зі смаком опоряджена кімната ‒ улюблене місце дітей і дорослих. На стіні, у вишитих Ольгою Петрівною рушниках, висів портрет Шевченка Але Ольга Петрівна була не лише надзвичайно вимогливим учителем доньки, а й безмежно люблячою матір'ю. Вона була поруч зі своєю геніальною дочкою в найсвітліші і в найтяжчі моменті її життя. А останніх було дуже багато..
Лист Лесі із її щоденника: «Я любила писати вночі, коли вся земля відпочивала після неспокійного дня, коли наодинці зі мною була ніч і ті зорі, що дивились через віконце у мою кімнату. Кожна хвилина нічної волинської тиші, коли до мене летючою зіркою спадала Муза, була в моєму житті променем щастя».


Вч.математики. Скільки років було маленькій Лесі,яка одного разу на Водохрещення вона пішла святити воду? Це була застуда,в майбутньому –хвороба на все життя.
Дати відповідь ви зможете тоді,коли
4. Знайдіть площу прямокутника, сторони якого дорівнюють м і м.
(Відповідь 6)
Вч.укр.л-ри.
Згадує мати Лесі ‒ Олена Пчілка(інсценування) Моя донька, Лесенька, з дитинства була хворобливою дитиною. Коли їй було 6 років , Це було саме на Водохреща В 1881 року Леся в Луцьку пішла на річку подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро по тому… вона заслабла… Вважали, що то в Лесі гострий ревматизм… Однак од тої пори треба датувати початок Лесиної, як сама жартуючи називала ( мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей ), "тридцятилітньої війни” з туберкульозу, бо то був не гостриї ревматизм, а початок туберкульозу кістки в нозі, що на деякий час пригас, а потім розгорівся знову.) Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
Учитель математики.
Наступне завдання таке. У кожного на парті завдання знайти відповідь виразу та периметру шестикутника.
2. Обчисліть значення виразу +
(Відповідь 10)
1. Знайдіть периметр шестикутника, кожна сторона якого дорівнює см.
Відповідь 9
Вч.української мови.
Як ви поєднаєте дані числа з творчістю Л.Українки?
Родина була великою. Ось так згадує Лесю її сестра ‒ Ольга(інсценування)
Леся була молодшою від мене, але з дитинства була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп’ячому гурті. Вона мала чудові здібності, оволоділа , оволоділа 10 мовами, історією, літературою.
Пам’ятаю, як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала на фортепіано, сама навіть писала музику. А коли заарештували нашу тітку Єлю, Леся написала свій перший вірш «Надія». А мама запропонувала їй обрати псевдонім ‒ Леся Українка. Майбутній поетесі було лише 9 років.

ФІЗКУЛЬТУРНА ВІКТОРИНА.
 Якщо ви вважаєте, що в житті необхідні знання про дроби - підніміть вгору руки.
 Якщо ви вважаєте, що Леся Українка –це псевдонім Лариси Косач - кліпніть очима та присядьте.
 Якщо ви вважаєте, що урок математики розвиває логіку вашого мислення, то покрутіть головою вправо і вліво.
 Якщо ви вважаєте, що поезію «Мрія», «Як дитиною бувало»написала Леся Українка ‒ похлопайте в долоні.
 Якщо ви вважаєте, що хороша дисципліна на уроці - запорука вашого успіху та знань, то зі жміть і розіжміть пальці ваших рук.
 Якщо на вашу думку, ви дисципліновані і уважні на уроці ,то зробіть кругові рухи головою вліво-вправо.
 Якщо ви вважаєте, що, щоб бути здоровими, потрібно займатися спортом, то зробіть вдих і видих.
Вч.укр.л-ри
Чи була звичайною дитиною Леся в дитинстві?Що їй вдалося навчитися раніше,чим одноліткам?

Вч.матем. А зараз ви отримаєте завдання .
5.Із прямокутного листа картону розміром м на м при всіх його кутах вирізали
рівні квадрати м. Чому дорівнює площа частини листа, що залишилася? (Вдповідь , 4р, 5р, 6р)
Відповіді:у 4р-навчилася читати,у 5-писати,у 6-шити вишивати.

Вч. Математики
Математично-літературна ігротека
Порівняйте вірші. Веселий вірш та поезію Лесі Українки(на презентації)
ВЕСЕЛИЙ ВІРШ
2 15 42
42 15
37 08 5
20 20 20

38 46
0 4 20
7 08 33
20 20 20
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконці:
Ясне небо,ясне море,
Ясні хмарки,ясне сонце.
Певно,се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певно,тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!

Леся Українка «Тиша морська»

Вч.л-ри (на презентації)
Віднови рядок за приголосними
ТШМРСЬК ( Тиша морська)
КДТНБВЛ (Як дитиною, бувало)
ЩБНПЛКТЬСМЛСЬ (Щоб не плакать, я сміялась)
Завдання на картках
Вчитель української
"3 — зайвий"(«Як дитиною ,бувало..»)
лихо, бувало, сиділо
признавалась, сміялась, топталась
драма, епіграма, телеграма
промовляли люто, зброя сміху, зірватись має епіграма
Римування(на картках)
-Добери риму з поезій («Тиша морська»)
сонце — (віконце)
хвилі — (білі)
перлиста — (золотиста)
каміння – (проміння)
Вч.укр-літ Я бачу, що ви любите читати вірші, а значить, поезія торкається вашої душі. То ж в чому сила поетичного слова Лесі Українки?
Учні складають асоціативний кущ «Я маю в серці те, що не вмирає».
Довідка (Волелюбність, справедливість, людяність, доброта, мужність, сміливість, любов до природи, любов до рідного краю, любов до мами, до рідної оселі).
Леся Українка(інсценування)
Моя мати постійно супроводжувала мене різними мальовничими місцями України. Я зустрічалася з відомими людьми — цікавими. Через важку хворобу мені довелося побувати на лікуванні в Єгипті, Криму, Грузії. Я бачила чудові місця, насолоджувалася теплим сонечком, писала свої твори про українців, про відомих героїв інших країн. Мені здавалося, що все це — моя душа, моє життя. Мені не було боляче, наснагу і підтримку я відчувала завжди.
Ні! Я жива!
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
Демонстрація слайдів про Крим, Чорне море, Ялту
Вч. укр..л-ри .
Леся Українка , як ви знаєте, хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу. Спостерігала за чарівною природою і викладала свої незабутні враження в поетичні рядки. Так Леся Українка пише цикл поезій "Кримські спогади", які присвячує братові.
Аудіокнига «Тиша морська»(шум моря) Напамять
Назва поезії Паспорт поезії "Тиша морська"
Історія написання Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"
Тема опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям
Художні образи лірична героїня - вразлива, має поетичну душу,
романтична чутлива до краси світу рішуча, смілива, волелюбна
Художні засоби епітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети)
метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу)
повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги)
ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце(надання задушевності)
Головна думка (ідея) треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом

Вч.укр.л-ри Ми сьогодні захоплюємося цією талановитою жінкою, яка все життя долала свій фізичний біль.
Дpугої такої, як Леся, не було, не має і не буде на світі. Леся - неповтоpна.
Відpоджується деpжава Укpаїна, а pазом з нею і її наpод. Вона,наче Мавка, пpокинулась від зимового сну і каже світові устами дочки Пpометея:
Hі! Я жива! Я буду вічно жити!
Учень
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива.
Вч. математики.
А зараз розв’яжіть усно задачу.
1)Розв’яжіть рівняння а)
Відповідь(1)
Б) Щоб дізнатися наступне число,потрібно 4000спочатку зменшити у 2 р.,а потім на 87 (Відповідь 1913)
Вчитель української літератури.
Саме 1 серпня 1913 року в Сурамі зупинилося серце Лесі Українки. Її тіло було перевезене до Києва поховане на байковому кладовищі, поряд з могилами батька і брата.
Учитель літератури. А зараз (якщо залишиться час) ми підсумуємо вивчене на уроці. Потрібні знавці як математики, так і української літератури.
Чарівна шкатулка. (Діти по черзі витягують питання і дають відповіді
1. Хто був порадницею у дитинстві для Лесі Українки? (мати ,батько,дядько)
2. Знайди 2/5 — від числа 10. (4)
3. Яке море згадує лірична героїня?(Чорне ,в Криму)
4. Знайди число, 3/4 якого дорівнюють 3. (4.)
5. Назвати географічні назви,які зустрічалися протягом уроку:держави,міста(Сурамі,Ялта,Крим,Україна,Грузія, Єгипет,Волинь,Євпаторія , Полісся)
6. Поділи 200 на половину. (400.)
7. У якому вірші Леся Українка пригадує своє дитинство?? («Як дитиною бувало».)
8. Чому дорівнюють півтори третіх від 100? (50.)
9. Пpo що мріяла Леся? (завжди перемагати)
10. Як треба сказати: 2/3 + 3/5 дорівнює 1 7/15 чи дорівнюють 1 2/5. (Не дорівнює.)
11.Поезія "Тиша морська" навіює ліричній героїні...
12.У своїх творах Леся Українка використовує такі автобіографічні моменти:..
III. Підсумок уроку.
Учителі підбивають підсумок уроку, цікавлячись у учнів, чи сподобався їм урок, що вони винесли з нього.
Очікування. Чи здійснилися ваші очікування?
Оцінювання
III. Домашнє завдання: 1) Написати листа Лесі Українки ,підг. До УПЧ

ДОДАТОК ДО УРОКУ
Клоуз-тест
1.Справжнє ім’я Лесі - …
2.Перший опублікований твір Лесі Українки називався …
3.Лесина "душа бажала" у дитинстві...
4.Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..
5.Поезія "Тиша морська" навіює ліричній героїні...
6.У своїх творах Леся Українка використовує такі автобіографічні моменти:
Проект з теорії л-ри (до уроку) 1)Епіграма ‒ невеликий вірш, що висміює когось
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Незламна дочка Прометея
2)Сенкан(складання)
1. Іменник (тема)
2. Два прикметника
3. Три дієслова
4. Речення — висловлювання з теми
5. Синонім до теми
3) Твір письменника, який, по суті, розкриває біографію самого автора? (автобіографічний)
4) Епітет — це художнє означення, що вказує на одну з ознак предмета і має на... меті конкретизувати уявлення про нього та надати опису предмета емоційного забарвлення.
5) Метафора — перенесення назви одного предмета на інший, пов'язаний із ним рисами подібності
6) Псевдонім – вигадане ім'я або умовний знак, яким автор підписує свій твір
7) Акровірш— вірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше — ім'я того, кому присвячується акровірш.
Метафора - це одночасно" дар генія "і майстерність геометра, чудово володіє наукою пропорцій"
Метафора - це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними.
метафора – це перенесення певних якостей чи властивостей з одного предмета на інший

Можливо Вам це буде цікаво 




Джерело: http://Авторський урок вчителя української мови та літератури Дубнюк З.І та вчителя математики Бацвін Я.Є.
Категорія: Конспекти уроків української мови та літератури | Додав: k98p69d68 (03.12.2014) | Автор: Дубнюк Зоя Іванівна E W
Переглядів: 3771 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]