Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 9 клас |
Урок № 53 РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ) Мета: поглибити знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку (структуру, смислові відношення, засоби зв’язку); ознайомити з особливостями пунктуації в складних синтаксичних конструкціях між двома сполучниками (сурядним і підрядним); удосконалити пунктуаційні вміння й навички вживати відповідні розділові знаки між частинами складних речень з різними видами зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили. Внутрішньопредметні зв’язки: Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку. Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю. Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література). Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Вид уроку: урок — лінгвістичне дослідження ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності (створення системи проблемних ситуацій як елементу формування внутрішньої мотивації) — Любий друже! Сьогодні ти не просто учень, а справжній лінгвіст-дослідник, який повинен.
ІІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку ІV. Виконання системи дослідницьких завдань, спрямованих на розвиток пунктуаційних умінь і навичок та творчих здібностей Дослідження-пошук · Уважно прочитати речення. Знайти серед них складну синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати. 1. То зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, то заметушилась у травиці комашня, то розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо в небо (М. Коцюбинський). 2. Коли ми розглядаємо навколишню природу рідного краю, милуємося мальовничими краєвидами, нам здається, що так було споконвіку (І. Цюпа). 3. Коли б за плечима невідомої не чорніла ноша, Роман спокійно обернувся і пішов би іншою дорогою (М. Стельмах). 4. Жовте листя падало з дерев і усіяло береги; зелень полиняла, і річка набрала свинцевого кольору; небо було постійно сіре, дув холодний вітер з дрібним дощем (О. Гончар). · Визначити вид складних речень, ужитих у завданні. Указати на засоби зв’язку і смислові відношення. Дослідження-розпізнавання · Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Накреслити схеми.
Пунктуаційний практикум · Записати текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. Знайти складні синтаксичні конструкції. Визначити вид їх. Кожного ранку Час відкриває нам кредит на 86 400 секунд. Це унікальний ресурс який не можна накопичити як гроші чи сировину. Він рухається зі швидкістю 60 хвилин за годину. Це одночасно і його ціна. Кожної ночі він списує залишок якщо ви не зуміли використати свій денний вклад це ваші збитки. Час не можна призупинити ввімкнути або вимкнути замінити на інший відшкодувати чи взяти позику у завтрашнього дня. Важливо навчитися використовувати його з максимальною вигодою. Не даремно Пітер Друкер писав запас часу нескінченно малий і якщо ви не можете управляти ним то вам не вдасться управляти нічим іншим (М. Холод). · Пояснити відсутність коми між виділеними сурядним і підрядним сполучниками в останньому реченні. Дослідження — лінгвістичне реконструювання (робота в парах) · З поданих простих речень утворити складні синтаксичні конструкції. Пояснити розділові знаки й визначити вид речень. 1. Час ішов непомітно. Заграли сонячні промені за лісом. Небо стало вищим. 2. Тихо в лісі. Не колихнеться найтонша гілочка. І раптом у цю тишу ввірвався далекий, ледве вловимий шум. Він наближався до дороги. Сонце сховалося. · Визначте тип мовлення побудованих складних синтаксичних конструкцій. Яка смислова і стилістична роль таких речень? Дослідження фрейм проблеми
Дослідження — творче моделювання · Відновити й записати початкову строфу поетичного уривка з вірша В. Самійленка «Найдорожча перлина». Розставити розділові знаки й визначити вид речень.
Ту перлину не дістати Ні з печер землі ні з моря Тільки той її знаходить Хто чутким родивсь до горя. В. Самійленко V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання · Виписати з поеми Т. Шевченка «Катерина» 3–5 складних речень з різними видами зв’язку. Визначити вид їх. Накреслити схеми. Можливо Вам це буде цікаво | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 6898 | |
Всього коментарів: 0 | |