Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 8 клас |
Уроки 50–51 ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту та виконувати творчі завдання до нього. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Колективна робота з текстами-взірцями Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати текст. Яка тема й основна думка висловлювання? Довести належність тексту до художнього стилю. З’ясувати роль метафоричних словосполучень у тексті, визначити їх стилістичну функцію. Пояснити лексичне значення виділених слів (у разі потреби скористатися тлумачним словником). Скласти з ними речення. ЧАРІВНЕ МІСЦЕ Безлюдний берег здавався таким, як і колись у дитинстві, як часом бачив він у снах, у кучерявих верболозах, що подекуди припадали до води, купаючи у Пслі свої зелені чуби. А далі вигрівалися піщані висипи, немов вибілені сонцем полотна, на яких подекуди виднілися підбіл і зелена рута. Зелений острів. Так здавна люди звали мальовниче урочище в межи-річчі Псла і Хортиці, омите з трьох боків голубою течією. Коли ж навесні вся ця оболонь заливалася повінню, тоді вона була схожа на своєрідне море, у якому купалися дерева, неначе зелені вітрила шаланд. Усі довколишні луки залиті водою, і тільки в середині травня ріки входили у свої береги. Та й тоді, щоб потрапити сюди, треба було переплисти на човні або перейти вбрід кілька рукавів і старих річищ. І докоряв собі Береговець, що малював іноді казна-що, вигадував неіснуюче. Або ще й гірше: крутився в щоденній суєті суєт, марнував час... І, може, від того не знав радості й щастя творчості (За І. Цюпою). Ø Скласти продовження висловлювання, використовуючи художні засоби увиразнення мовлення. Ø Скласти колективно складний план тексту з домисленою кінцівкою. Ø Переказати докладно текст, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму. Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прослухати висловлювання, слідкуючи за текстом. Іноді вона не жувала, а лежала, підібгавши ноги, і, вгледівши кривдників, одверталася чи навіть заплющувала очі й удавала, що спить. Тоді навіть найвправнішим передражнювачам не вдавалося витягнути з неї ні звуку. Хлопці, розсердившися на таку неувагу, кричали: «Мань-ка! Манька!» - і показували язики. Почувши своє ім’я, тварина трохи здригалась і швидко обдивлялася весь гурт, а далі знов заплющувала очі й усі подальші спроби викликати її зацікавленість зневажала. Увечері, у постелі, я уявляв козу саму обіч дороги в місячному сяйві і в цілковитій тиші. Я розумів, що в неї десь має бути хазяїн, який забирає її на ніч додому,— та все одно серце мені щеміло. І ось одного такого вечора я вирішив визволити козу з рабства. Коли до мене зайшли друзі, щоб разом іти на річку, план визволення кози був уже готовий. Пройшовши з усіма півдороги, я сказав, що забув удома надувний рятівний круг, без якого мені купатися не дозволялося. При свідках я одв’язувати козу не хотів, боячись, що цей мій душевний порух викличе кепкування товаришів. Вона і уявити не могла, яка приємна несподіванка на неї чекає. Коза не змінила своєї набутої життєвим досвідом поведінки і тоді, коли я підійшов упритул. Тепер я розумію: вона була набагато хитріша за мене й не така вже зобиджена долею, як уявлялося мені — довірливому й наївному. Підтримуючи однією рукою круг, щоб він не зсунувся, я другою спробував розв’язати вузол на кілку — до кози наближатись я побоювався. Потім здогадався, що вирвати його із землі буде значно простіше. Козу зацікавили мої дії, і вона спідлоба позирала на мене (За Я. Стельмахом). Ø Поділити текст на смислові частини й самостійно скласти складний план. Ø Дати відповіді на запитання й виконати завдання до тексту. 1. Якого стилю поданий текст? Аргументувати свою думку. 2. Які почуття викликала у вас ця розповідь? Висловити власну думку щодо авторського задуму. 3. Дібрати заголовок, який би відбивав тему тексту. 4. Знайти в тексті епітети, метафори, порівняння. Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні? 5. З якою метою автор використав пряму мову в тексті? 6. Уявити козу, про яку йдеться в розповіді, описати її, використовуючи художні засоби. 7. Переказати текст усно, продовжуючи сюжет висловлювання. Ø Прочитати пам’ятку. Які особливості має докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням?
ІV. Підготовка чорнового варіанта переказу Прочитати текст і написати докладний переказ тексту, увівши в нього художній опис кози та продовження висловлювання. Дотримуватися композиції, мовних і стильових особливостей висловлювання. V. Узагальнення зробленого на уроці Оформити письмово докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням, роботу над яким розпочато на уроці. Можливо Вам це буде цікаво | ||
Переглядів: 10771 | |
Всього коментарів: 0 | |